اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دهمین دوره تربیتی آموزشی منادیان حکمت با موضوعات «غربشناسی، انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی» در دو سطح ویژه برادران طلبه و دانشجو از ۲۵ تیر تا اول مردادماه به همت بنیاد علمی فرهنگی حیات و با بهرهگیری از اساتید صاحبنظر ملی و منطقهای در استان مازندران برگزار شد.
حسین کیا، کارشناس ارشد حوزه رسانه و ارتباطات به تعبیر لغوی استعمار پرداخت و گفت: استعمار در لغت به معنای این است که گروهی از یک جامعه قویتر و متمدنتر بهمنظور آباد کردن جامعه عقبافتاده یا خالی از سکنه به آن منطقه میروند. ولی چیزی که ما میبینیم این است که جوامع ضعیفتر بردههایی برای کشورهای استعمارگر هستند و سودی که حاصل کار و تلاشش هست، به کشورهای استعمارگر میرسد.
وی در ادامه با اشاره به انواع مختلف استعمار، آن را به سه دسته استعمار کهن، استعمار نو و استعمار فرانو تقسیم و خاطرنشان کرد: در دوران استعمار کهن، کشور استعمارگر دولتی بود که با کشت و کشتار جایی را اشغال می کرد و هر حکومتی که بیشتر می کشت، قدرتمنتر بود. هرچه زمان گذشت، نیازها تغییر کرد و کشورهای استعمارگر گفتند ما دیگر طلا نمیخواهیم و منابع طبیعی دیگر کشورها را هدف گرفتند.
کیا در ادامه این دستهبندی اظهار داشت: در جنگ جهانی دوم یعنی ۱۹۴۵ میلادی ما شاهد بودیم که موج عظیمی از اعتراض و حرکتهای ضد استکباری از ملتهای مستضعف شروع شد و دیگر برای کشورهای استعماری بهصرفه نبود که وارد جنگ شوند و استعمار کنند. این بود که در آن زمان استقلالهای مختلف را شاهد بودیم. حالا جریان استعماری چه کرد؟ در کشورهای هدف نفوذ کرد . استقلال و حکومت سیاسی کشور هدف زیر نظر حکومتهای استعمارگر بود.
این کارشناس رسانه و ارتباطات در رابطه با چگونگی شکلگیری استعمار نو گفت: کشورهای هدف بعد از استقلالشان دچار بحران فرهنگی و اقتصادی شدند و این شد که کشورهای استعماری وارد عمل شدند و گفتند استقلال شما و حکومت سیاسی شما پابرجاست، ولی ما میخواهیم در حوزه اقتصاد و فرهنگ به شما کمک کنیم. به این دوران، استعمار نو وجدید هم میگویند.
وی در ادامه گفت: کشورها در حکومتهای خودشان یا وابسته به کشورهای استعمارگر بودند یا اینکه مستشارانی در حکومتها داشتند که در سیاست و اقتصاد و فرهنگ کشور هدف نفوذ بالایی داشتند. بعد از مدتی با افزایش سطح آگاهی جوامع ما شاهد انقلابهای زیادی بودیم ازجمله انقلاب اسلامی خودمان.
این کارشناس مسائل فرهنگی در رابطه با چگونگی شکلگیری استعمار فرانو اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی دوباره استعمارگران به این فکر افتادند که چه کنیم؟ غربیها به این رسیدند که باید تسلط فرهنگی بر جوامع تحت سلطهشان پیدا کنند، یعنی تغییر تفکر و فرهنگ و سبکزندگی مردم. اینیک نوع استعمار قوی است. ایجاد تغییرات جدی در نوع نگاه ما به طبیعت و پیرامونمان، ایجاد نیاز و دغدغههای جدید از اهداف استعمار فرانو بود. در نتیجه ما شاهد رفتارهای غربی از مردم هستیم؛ شعارهای اسلامی و رفتار و عمل غربی!
وی با اشاره به نقش مهم رسانه در پیشبرد اهداف جریان استعمار تصریح کرد: تقریباً در دو سه دهه اخیر رشد قابل توجه رسانه را داریم و این رشد رسانه خیلی به جریان غربی و استعمار فرانو کمک کرد و می توان گفت که رسانه، ابزار اصلی استعمارگران برای رسیدن به اهداف استعماری آن ها است.
این کارشناس رسانه و ارتباطات با اشاره به رشد رسانه و رابطه آن با نفوذ فرهنگی و تمدنی گفت: پیشبینیها این است که ما در سال ۲۰۲۵ شاهد مرگ فاصلهها هستیم؛ یعنی هر آنچه بخواهیم در حوزه ارتباطات در اختیار داریم. حالا دهکده نوین جهانی که غربیها ۲۵ سال قبل مطرح کردند، چیست؟ در یک دهکده همه به یکزبان صحبت میکنند، فرهنگ و تمدنشان یکی است.
مهمترین عامل انحطاط و افول جامعه مسلمین رویگردانی از منابع و سبک زندگی دینی است
در ادامه سخنرانیهای روز چهارم حجتالاسلام نیکزاد، استاد فلسفه و الهیات و مسئول نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی بابل با موضوع «مؤلفههای افول تمدن اسلامی» با دانشجویان علاقهمند به گفتگو پرداخت.
نیکزاد با بیان اینکه سیر زندگی مسلمین از نظر تمدنی قابلقبول نیست، در رابطه با عوامل انحطاط تمدن مسلمین گفت: مهمترین عامل انحطاط و افول جامعه مسلمین رویگردانی از منابع و سبک زندگی دینی هست و عاملی که باعث میشود تمدن اسلامی شکل بگیرد و پیروز شویم، بازگشت به خویشتن است. نکته بعدی که خیلی کمک میکند و مهم است تدبیر و برنامهریزی است. بهعنوانمثال ما چقدر در موضوع تدبیر و برنامهریزی در سیره پیامبر کارکردهایم؛ درصورتیکه این موضوع در توسعه تمدن اسلامی بسیار کمک میکند.
این استاد دانشگاه یکی دیگر از دلایل انحطاط مسلمین را دور شدن از خودباوری دانست و افزود: خودباوری مسئلهای است که دین اسلام بسیار به آن توصیه کرده است. به پیامبر گفتند حواریون حضرت عیسی روی آب راه میرفتند، پیامبر (ص) فرمودند اینکه چیزی نیست اگر اراده و تمرکز و ایمان و یقینشان قویتر بود، روی هوا هم راه میرفتند. اینجا بحث خودباوری و قدرت روحی بالا خیلی مطرح است.
نیکزاد در رابطه با چرایی انحطاط مسلمین از نگاه شهید مطهری به سه عامل بیگانگان، مسلمین و قرائتهای متفاوت از اسلام اشاره میکند و با اشاره به نقش بیگانگان اظهار داشت: برای مثال حملات مغول و یا جنگهای صلیبی طی دو قرن طول کشید و براثر همین اتفاقات بسیاری از آثار تمدنی از بین رفت.
این استاد فلسفه و الهیات «نقش مسلمین در انحطاط جامعه اسلامی را سه عامل اُمَرا و حکّام، روشنفکران غربزده و علما دین» اشاره برشمرد و در رابطه بااهمیت تفسیر درست مبانی دینی اظهار داشت: ما باید جوری دین و مبانی دین را تفسیر کنیم که به ما حیات و انرژی و انگیزه دهد؛ چراکه آمیزههای دینی حیاتبخش است. ولی در طول تاریخ آموزههای دین را طوری تفسیر کردن که بهجای حیاتبخشی وانگیزهدادن، ایجاد تنبلی و بیانگیزگی و بیامیدی کردن. بعضیاوقات دین را طوری معنا کنیم که به تعبیر مارکس که میگوید دین افیون تودههاست و اگر اینگونه باشد واقعاً ذهن را تخریب میکند و از حال میاندازد.
در پایان روز چهارم دوره، طلاب و دانشجویان به دیدار خانواده شهید مهری رفتند. و با پدر و مادر آن شهید دیدار کردند.