اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، محمد حسین رجبی دوانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام، امروز در در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در مشهد، به اهمیت تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: مساجد چه نقشی می توانند در پیدایش این تمدن داشته باشند؟ باید نگاه تمدنی به علم را در مسجد پیدا کنید.
رجبی دوانی با اشاره به این که بخشی مهمی از تعالیم اسلام مربوط به دنیاست، گفت: تعالیم اسلام تنها برای آخرت افراد نیست؛ بلکه اسلام آمده است که هم دنیا و هم آخرت افراد را تضمین کند و بخش مهمی از تعالیم اسلام، مربوط به این دنیاست.
این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: دین مبین اسلام آن چه برای زندگی این دنیا در نظر گرفته است، بهره مندی از نعمت های خدا برای شناخت بهتر ذات احدیت است.
این استاد دانشگاه به جایگاه علم اشاره کرد و افزود: خداوند در قرآن می فرماید:« هَلْ یسْتَوی الذینَ یعْلَمُونَ والذینَ لَا یعْلَمُونَ، ایا کسانی که می دانند و کسانی که نمی دانند، مساوی هستند.» و موارد متعدد دیگری است؛ «إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ»، «انّما» از ادات حصر است، به مقام خشیت فقط و فقط علما می رسند.
رجبی دوانی ادامه داد: همه علوم دارای فضیلت هستند و افض علوم، علوم دینی است.
وی ابراز کرد: اسلام در عصر ظهور خود تمدنی را پای ریزی کرد. مرحله اول آن پیدایش آن در عصر پیامبر اکرم(ص) بود. رسالت آن حضرت 23 طول کشید که 13 سال اول آن مکه بودند و به دلیل سنگ اندازی کفار قریش، ایشان چندان آزادی عمل نداشتند.
این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: تاریخ گواه این مهم است که پیدایش و رشد و شکوفایی و همچنین افول و انحطاط تمدن ها ارتباط مستیقم با قدرت و حاکمیت سیاسی دارد.
این استاد دانشگاه افزود: در عصر نبی مکرم اسلام(ص) تمدن اسلامی در مسجد شکل می گیرد و مسجد النبی وقتی ساخته می شود پایگاهی برای ایجاد تمدن می شود. سیاست و اداره کشور در مسجد پدید آمد و شکل گرفت.
وی به مؤلفه های تشکیل دهنده یک تمدن اشاره و بیان کرد: سازمان سیاسی و اقتصادی، سنت ها و ارزش های اخلاقی و معنوی بین افراد جامعه و خلاقیت بشری عناصر تشکیل دهنده اصلی تمدن هستند.
یکی از شئون ولایت، حکومت کردن است
رجبی دوانی با اشاره به این که ولایت بالاتر از حکومت است، گفت: اسلام در عرصه سیاست، ولایت را مطرح کرد و یکی از شئون ولایت، حکومت کردن است.
این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: مرجعیت و ایجاد و اجرای عدالت در جامعه از دیگر شئون آن هستند. شأن دیگر آن، رشد و تعالی رساندن فرد و جامعه است.
این استاد دانشگاه با خاطر نشان کردن این که در حاکمیت ولایت، سعادت تک تک افراد مهم است، افزود: بهترین حکومت ها حداکثر دنبال این هستند که جامعه از نظر اقتصادی، رفاه داشته باشند، اما این که تک تک افراد سعادتمند شوند، هیچ حکومتی کار به این مساله ندارد و این حاکمیت ولایت است که سعادت تک تک افراد برایش مهم است.
وی افزود: حضرت علی(ع)، زمانی که فتنه جمل پیش آمد، برای فتنه گران سلاح نمی کشند. ایشان دلسوزی می کنند. اینجا کشتن هنر نیست؛ از این روست که امام (ع) احتجاج می کنند و باعث می شوند زیبر از جنگیدن دست بردارد و در جنگ نهروان نیز با احتجاج و بحث کردن دو سوم، خوارج را از مرگ نجات می دهند. آن ها سخنان امام علی(ع) را شنیدند و صفوف خوارج را ترک کردند.
رجبی دوانی گفت: وقتی امام حسین(ع) می گویند آیا کسی هست جرعه آبی به من بدهد، برای این نیست که خودشان آب بنوشند، وقتی جوانشان جلوی ایشان پر پر شده است، ایشان نمی توانند آب بنوشند؛ ایشان تا لحظات آخر دنبال سعادت افراد بودند، این سخن را می گویند تا یکنفر متحول شود و آبی بیاورد و نجات پیدا کند.
این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به آیه « يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثي، اى مردم، ما شما را از یک مرد و یک زن ( آدم و حوّا ) آفریدیم »، افزود: این که خداوند فعل جمع به کار می برد به این علت است که عظمت را بیان کند در آیه دیگر نیز خداوند متعال می فرماید:« إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ.».
اسلام، اقتصاد منهای ربا را مطرح می کند
این استاد دانشگاه افزود: اسلام در عرصه اقتصاد، احکام و مسائل مختلف را مطرح می کند. فقه به دو دسته عبادات و معاملات تقسیم می شود. اسلام، اقتصاد منهای ربا را مطرح می کند. عقد مواخات و برادری در اسلام مطرح شد و ما این را در هیچ تمدنی نمی بینیم. اسلام، عربی که بخاطر مسائل جزئی شکم همدیگر را می دریدند را برادر دینی می کند.
وی ابراز کرد: اسلام در عرصه خلاقیت تأکید روی علم آموزی و سفارشات فراوان دارد. خداوند متعال در قرآن می فرماید:« افلا تعقلون». و پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:«انا مدینه العلم و علی بابها.»
رجبی دوانی با اشاره به این که تمدن اسلامی در قرن چهارم و پنجم به اوج خود رسید، گفت: تمدن اسلامی در قرن چهارم و پنجم به اوج خود رسید و بعد از آن به رکود می رود، چون نگاه حاکمیت ها بسیار مؤثر بوده است. متوکل اهل حدیث بود و به جان عقل گراها افتاد. سلطان محمود غزنوی، بخشی از کتابخانه بزرگ ری را به آتش می زند و دولت آل بویه علاقه مند به علم بود.
اسلام ستیزی، نشان این است که غرب احساس شکست می کنند
این استاد دانشگاه افزود: انقلاب اسلامی ایران آمد و طرز تفکری را ایجاد کرد که متفکران فهیم غربی را به خودش جلب کرده است و فرهنگ غرب به چالش کشیده شد، اسلام ستیزی آن ها نشان دهنده این است که آن ها احساس شکست می کنند.
وی ادامه داد: چرا دشمن به ساحت پیامبر اکرم(ص) جسارت می کند. اگر در رد قرآن جواب دارند بدهند، چرا قرآن را آتش می زنند؟
رجبی دوانی با خاطر نشان کردن این که دشمن، داعش را به وجود آورده است که چهره پاک اسلام را خراب جلوه دهد، افزود: جنایاتی که تکفیری ها انجام می دهند، اهداف آمریکا را به خوبی پیش می برند و چهره اسلام را خشن نشان می دهند.
این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام به جایگاه رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: حضرت آیت الله خامنه ای، فرد عالم، دانشمند و صاحب ولایت هستند که سایه ایشان تا ظهور امام زمان(عج) زنده و پایدار بماند.
این استاد دانشگاه افزود: دنیای غرب روی تمدن مسلمانان کار می کند تا نقاط ضعف و قوت مسلمانان را بیش تر بشناسند و بیشتر آنها را سرکوب کند.
وی با بیان اینکه ما از دانشگاه انتظار داریم،گفت: دانشگاهی که از مسجد برخواسته است میتواند تمدن اسلامی را پدید آورد؛ بنابراین نگاه تمدنی به علم را در مسجد پیدا کنید.