به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، شهیندخت مولاوردی در نخستین روز آغاز سال تحصیلی جدید با حضور در مدرسه دبیرستان حضرت فاطمه الزهرا (س) اظهار کرد: آمار بی سوادان در دنیا نشان می دهد هنوز در برابر فرصت های آموزشی مشکلاتی وجود دارد.
وی با تبریک فرا رسیدن سال تحصیلی جدید گفت: در حال حاضر طبق تعریف یونسکو توانایی خواندن و نوشتن و حتی تحصیلات دانشگاهی سواد محسوب نمی شود بلکه در قرن بیست و یکم سواد ارتباطی، مالی، رسانه ای و رایانه ای نیز مطرح است که از مهمترین آنها می توان به سواد رسانه ای اشاره کرد.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: در ایران نیز نظام آموزشی اقدام به انتشار کتاب تفکر و سواد رسانه ای کرده که با این کار قدمی در راه آموزش این نوع سواد برداشته است،البته در دنیا و از جمله ایران، راه طولانی تا دستیابی به وضعیت مطلوب داریم.
مولاوردی تصریح کرد: به رغم اهداف و آرمان های در نظر گرفته شده در قانون اساسی و اسناد بالادستی مانند سند چشم انداز 20 ساله هنوز خلاءها و چالش های جدی برای دستیابی به وضعیت مطلوب در زمینه آموزش داریم.
وی ادامه داد: در حال حاضر براساس نتایج مرکز پژوهش های مجلس، 3 میلیون و 200 هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم که امیدواریم با انجام اقداماتی در آینده به شرایطی دست یابیم که کودک کار، خیابانی و بازمانده از تحصیل نداشته باشیم.
مولاوردی با بیان اینکه از اهداف مهم نظام آموزش و پرورش، دستیابی به عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش است، گفت: لازم است عدالت آموزشی در کل کشور و در تمام مناطق آن و حتی در مناطق داخل شهرها برقرار شود.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: قرار است در چارچوب برنامه آموزش برای همه که از طریق یونسکو پیگیری می شود، ارتقای کیفیت آموزشی، دستیابی به فرصت های آموزشی و یادگیری و ارتقای کیفیت آموزش تا سال 2030 محقق شود.
مولاوردی با اشاره به اعتبار تخصیص یافته در دولت یازدهم برای آموزش و پرورش گفت: اعتبار حوزه آموزش و پرورش از سال 92 تاکنون 82 درصد رشد داشته است که نشان دهنده اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به تفاهم نامه های معاونت امور زنان و خانواده با دستگاه های مختلف در زمینه آموزش دختران گفت: تفاهم نامه هایی را با سازمان نهضت سوادآموزی و وزارت آموزش و پرورش منعقد کرده ایم؛ البته با توجه به وضعیت کنونی، به نظر می رسد هنوز تا دستیابی دختران به فرصت عادلانه برای تحصیل فاصله وجود دارد.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اضافه کرد: ما پروژه هایی را در زمینه آموزش و پرورش دختران تعریف کردیم که از جمله آنها می توان به بهبود وضعیت آموزشی و بهداشتی دختران در مناطق محروم، افزایش پوشش تحصیلی دختران بازمانده از تحصیل، اقدام به تغییر باورهای غلط در زمینه دختران، آسیب شناسی روانی – اجتماعی دانش آموزان دختر در دوره دوم متوسطه اشاره کرد که این برنامه ها به پایان رسیده یا در حال اتمام است.
مولاوردی اضافه کرد: امیدواریم نظام آموزش و پرورش دانش آموزان را به گونه ای تربیت کند که فارغ التحصیلان آن قدرت تعامل سازنده را داشته و در فرآیند اجتماعی، عنصر سازنده ای باشند.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اظهار کرد: دروس جدیدی مانند اقتصاد مقاومتی، محیط زیست و کارآفرینی به دروس قبلی اضافه شده، که این دروس می توانند راهگشا باشند و امیدواریم با پیگیری برنامه های دولت به اقتصادی دست یابیم که زن و مرد نمی شناسد و دانش بنیان است.
سال تحصیلی 96-95 صبح امروز -شنبه -در آئینی با حضور رئیس جمهوری در دبیرستان نمونه دولتی حضرت نرجس منطقه 6 تهران آغاز شد.