به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حمیدرضا حاجی بابایی در برنامه تیتر امشب درباره لایحه بودجه گفت: یکی از زیباترین روزهای مجلس روزی است که برنامه به مجلس ارائه می شود و رئیس جمهور توضیح مشروح درباره برنامه میدهد.
وی گفت: قطعاً آنچه اکنون به مجلس ارائه شده تحت عنوان اسناد و یا اسناد پشتیبانی احکام برنامه ششم است و در واقع اینها میتواند به عنوان استنادات و اسناد پشتیبان مورد استفاده قرار بگیرد اما قطعا قانون محسوب نمی شود و فردا نمیتوان به آن استناد کرد چرا که درباره اشتغال ، تولید و سایر موارد نمی توان گفت از فلان نقطه به فلان نقطه می رسیم.
حاجی بابایی ادامه داد: بنابراین آنچه که گفته می شود و چهار جدولی که داده اند همان برنامه است، نمی توان گفت این برنامه ششم است.
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس گفت: ممکن است 20 جلد سند داشته باشیم که این اسناد پشتوانه برنامه ششم باشد و از آن هم استفاده کنیم اما تا زمانی که این موضوع در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس مصوب نشود و در به تایید شورای نگهبان نرسد قابل استناد قانونی نیست .
وی افزود: براساس اجماع نظر نمایندگان اعتقادشان بر این است که این باید تحت عنوان برنامه ششم باشد و ممکن است موادی نیز وجود داشته باشد اما قاطبه نمایندگان این نظر را دارند و به همین دلیل جمع بندی شده که پیگیری شود تا بتوانیم از طریق مجاری قانونی این موضوع را ادامه دهیم.
رئیس کمیسیون تلفیق تاکید کرد، برنامه در کشور از آن حاکمیت است و دولت وظیفه قانونی برای ارائه برنامه دارد و این دولت نیست که تعیین می کند که برنامه باید بدهد یا ندهد بلکه این یک تفسیراز قانون اساسی است و این تفسیر نیز بر عهده شورای نگهبان است و این شورا باید بگوید که دولت برنامه بدهد یا ندهد و در این خصوص وضعیت قانون مشخص است.
حاجی بابایی گفت: با این اوصاف باید به حاکمیت مذاکره کنیم که یا باید دولت لایحه بدهد یا اگر نداد نمی شود که برنامه داشته باشیم بنابراین با همراهی دولت این اشکال باید برطرف شود و آنچه را که دولت در قالب احکام به مجلس ارائه کرده بخش هایی از آن را برنامه تلقی کنیم و اصلاحات لازم را نیز انجام دهیم.
رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه هم در ارتباط تلفنی با برنامه تیترامشب شبکه خبر سیما گفت: دولت برنامه ششم را ارائه کرده است و صفر تا 100 آن نیز مشخص است و بخشی از آن به عنوان اسناد پشتیبان و بخشی از آن نیز به عنوان لایحه برنامه است.
امیر باقری افزود: رئیس جمهور لایحه برنامه ششم را تقدیم مجلس کرد و مطابق قانون برنامه و بودجه تعریفی که از برنامه شده شامل چند رکن است؛ ابتدا اینکه دارای اهداف کلان بخشی باشد دوم اینکه منابع مالی در آن مشخص شده باشد و سوم اینکه منابع مالی که می خواهد طرح های عمرانی را اجرایی کند مشخص شود و اولویت برنامه ها نیز مشخص شود.
وی گفت: بنابراین از نظر دولت متنی که ارائه شده خصوصیات یک برنامه را دارد و مطابق تعریفی که در قانون برنامه و بودجه آمده است اجزای برنامه در این متن تأمین شده است.
باقری با بیان اینکه ریل گذاری و سیاست ها را در این احکام در اختیار داریم افزود: آن مواردی که برای ریل گذاری و سیاستگذاری است، مجلس تصویب کرده و در اختیار دولت گذاشته است و آنچه که اکنون به عنوان بحث مطرح است اینکه تک تک سیاست ها و هدف های جزئی تصویب مجلس شده است یا خیر، برداشت دولت این است که مطابق تعریف برنامه و بودجه اجزاء اصلی برنامه در قالب چهار جدول ارائه شده است که برخی از آنها احکام و برخی نیز اسناد پشتیبان است.
باقری گفت: در این خصوص بین دولت و مجلس اختلاف نظر است اما می توان در یک چارچوبی به یک جمع بندی رسید، برداشت ما این است که ما چارچوب را رعایت کردیم و احکام قبلی را نیز دادیم و اکنون برنامه وجود دارد.
رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه در ادامه افزود: البته آنچه نظر مجلس است این است که این لایحه در قالب قانون تصویب شود که در این خصوص نیز در یک چارچوبی مشخص می توان بین مجلس و دولت به یک جمع بندی رسید و همان نیز ملاک عمل شود و متن مورد توافق دولت و مجلس به قانون تبدیل شود.
وی گفت: اکنون دولت برنامه را داده و صفر تا صد آن مشخص است که بخشی از آن به عنوان اسناد پشتیبان و بخشی نیز به عنوان لایحه برنامه است و اینکه دولت در پنج سال آتی در حوزه اشتغال، بهره وری و سرمایه گذاری،کشاورزی چه کار می کند کاملاً در اسناد برنامه مشخص است و به تفصیل در خدمت دوستان مجلس توضیح دادیم.
وی افزود: ما در این خصوص همراهی و همکاری کردیم و نظر دوستان این است که آن قسمت از سند برنامه در داخل مجلس تصویب شود.
باقری ادامه داد، دولت نظرش این است آن بخشی که نیاز است در برنامه بیاید آمده است و مابقی با عنوان اسناد است که اهداف ریز، اقدام ها و احکام را مشخص می کند و برنامه کاملاً موجود است.
رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه افزود: بالاخره دولت برنامه و جدول داده و اهداف را مشخص کرده است و اینکه ما با مجلس بخواهیم در این خصوص به جمع بندی برسیم بحثی است که با کمیسیون ها داریم و یک چارچوب باید برای آن مشخص کنیم و در این چارچوب به جمع بندی برسیم که مورد نظر دوستان مجلس نیز باشد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم درباره برنامه ششم توسعه گفت: ما به عنوان قانونگذار برای برنامه قداست قائل هستیم.
تاجگردون افزود: این سندی که ما در مجلس داریم و دولت معتقد است بر حسب قانون برنامه و بودجه مختصات یک برنامه را دارد و از نظر آنها برنامه است چون احکام مورد نظر اجرایی را دارد.
وی با بیان اینکه ما در مجلس به عنوان قانونگذار برای برنامه قداستی برخوردار هستیم گفت:البته آقای رئیس جمهور قبلاً برنامه و بودجه به مجلس داده است و به استناد آیین نامه گفته اند نیازی نیست دوباره به مجلس بیاید .
در عین حال حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق گفت؛ آنکه منتفی شد و باید دوباره به مجلس دهم تقدیم شود.
تاجگردون در ادامه گفت: البته باز خدا را شکر که با پیک موتوری نفرستادند چون یک دوره ای بودجه تقدیم مجلس نشد بلکه آن را به مجلس فرستادند و گفتند با پیک به مجلس فرستاده اند.
وی افزود: این موضوع را همه دولت ها دقت کنند که مهمترین رکن مردمسالاری مجلس است .
حاجی بابایی گفت؛ اینها (دولت فعلی) حتی با موتورسیکلت هم نمی فرستند حداقل آنان با موتور فرستادند.
تاجگردون در ادامه گفت: البته رئیس جمهور آمدند و به مجلس احترام گذاشتند و لایحه را تقدیم مجلس کردند .
حاجی بابایی هم گفت؛ در مجلس دهم نیامدند.
تاجگردون پاسخ داد: در مجلس دهم ضرورت نداشت که بیایند اما به هرحال لایحه را به مجلس تقدیم کردند.
تاجگردون افزود: دولت باید بپذیرد که با این مجلس برنامه ششم را تصویب کند و اینکه گفتند ما این را به عنوان برنامه تلقی می کنیم مسلماً ایراداتی پیش خواهد آمد یعنی قطعا ً در فرایند اجرا به مجلس برمی خوریم.
وی گفت: اکنون با این اوصاف ما در مجلس دچار اختلاف نظر می شویم و این اختلاف نظر از آنجا نشأت می گیرد که ما باید بنشینیم و برنامه تدوین کنیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: یک موضوع این است که ما برنامه تصویب کنیم و موضوع دیگر اینکه برنامه تدوین کنیم اگر برنامه را تصویب کنیم بندهایی از آن بالا و پایین می شود و در نهایت به تصویب می رسد اما اکنون اگر این را به عنوان برنامه قبول نداشته باشیم باید بنشینیم برنامه را تدوین و تصویب کنیم.
وی گفت: البته باید دید من در مقام قانونگذار میتوانم و توان کارشناسی دارم که برنامه تدوین و بعد آن را تصویب کنم و در اینجاست که اختلاف پیش می آید.
تاجگردون افزود: در اینجاست که می گویم سران نظام بدون تعارف این مسئله را حل کنند.
وی گفت: اگر بپذیریم این برنامه است باید به رأی بگذاریم و در این شرایط نیز ما باید چیزی را تدوین کنیم تا به رأی بگذاریم.
تاجگردون ادامه داد: دولت باید بپذیرد که در فرایند اجرا این قضیه به مشکل می خورد و باید یک مسیر بینابینی انتخاب کند.