به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، فریدون مقدسنژاد امروز در مراسم افتتاحیه هشتمین همایش و نمایشگاه ملی قیر و آسفالت ایران که با حضور رئیس سازمان راهداری، رئیس مرکز تحقیقات راه ومسکن و معاون ساخت توسعه آزادراهها در حال برگزاری است، اظهار داشت: ارزش کل راههای کشور 200 هزار میلیارد تومان برآورد میشود.
وی ادامه داد: در عرف جهانی سالانه 2 تا 6 درصد ارزش راهها به هزینه نگهداری آنها اختصاص مییابد که با توجه به ارزش راههای ایران این رقم باید سالانه 8 هزار میلیارد تومان باشد. در حالی که اینگونه نیست.
وی ادامه داد:در حال حاضر 2 هزار و 400 کیلومتر آزادراه، 15هزار و 400 کیلومتر بزرگراه و 23 هزار و 800 کیلومتر راه اصلی داریم. ضمن آنکه وضعیت ناهمواری راههای شریانی 51 هزار کیلومتر است.
رئیس کمیته علمی هشتمین همایش قیر و آسفالت افزود: 45.9 درصد راههای کشور از نظر کیفیت و همواری در وضعیت خوب، 51 درصد در وضعیت متوسط و 0.82 در وضعیت عالی قرار دارد.
مقدسنژاد افزود: در سال منتهی به 95 وضعیت منابع سازمان راهداری برای نگهداری راهها که 8 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم بود بودجه محقق شده در سال 94 رقم هزار و 200 میلیارد تومان تخصیصی، 600 هزار تن قیر یارانهای و 250 میلیارد تومان از محل اسناد خزانه اسلامی جمعا هزار و 930 میلیارد تومان بود.
وی ادامه داد: طول کل راههای روستایی در کشور 204 هزار کیلومتر است که 104 هزار کیلومتر آسفالت، 23 هزار و 800 کیلومتر شوسه، و 75 هزار و 985 کیلومتر راه خاکی روستایی داریم.
رئیس کمیته علمی هشتمین همایش قیر و آسفالت گفت: اعتبار لازم برای نگهداری راههای روستایی سالانه 400 میلیارد تومان است که اعتبار تخصیصی آن 40 میلیارد تومان است.
وی همچنین به وضعیت معابر شهری اشاره کرد و گفت: در شهر تهران 535 کیلومتر بزرگراه و 8هزار کیلومتر معابر غیر بزرگراهی داریم که سالانه 100 میلیارد تومان برای نگهداری معابر بزرگراهی و 209 میلیارد تومان برای نگهداری معابر غیر بزرگراهی اختصاص مییابد حدود 70 درصد اعتبارات لازم است.
مقدسنژاد گفت: در وزارت راه و شهرسازی شرکت فراوردههای کشور اعتبار مناسبی برای نگهداری راهها اختصاص میدهند.
وی افزود: صف انتظار راههای خراب و افزایش فاصله بین منابع و نیازها با رویهای که ما داریم افزایش مییابد.
وی تاکید کرد: باید کیفیت عمر رویههای آسفالت ارتقا یابد؛ طرح اختلاطها متناسب با شرایط منطقه باشد ضمن آنکه به یک طبقهبندی دمایی قیر توجه لازم باید داشته باشیم.
رئیس کمیته علمی هشتمین همایش قیر و آسفالت اعمال جرایم سنگین بازدارنده در صورت عدم رعایت کیفیت در مورد قیر و آسفالت را یکی از ضروریات دانست و گفت: در راستای افزایش کیفی رویه جادهها اعمال سیستم نگهداری و روسازی جاده استفاده از روشهای بازیافت و تثبیت لایهها و کاهش مسافت هم از دیگر مصادیق قابل توجه در این برهه است.
وی تاکید کرد: لازم است آزمایش کنترل کیفیت مصالح سنگی از منظر سایش و اصطحاک و کاهش طول ترمز اجباری شود تا به ارتقا ایمنی جاده و تصادفات بیانجامد.