به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حسینی منش در ارتباط با وضعیت مراجعات یه مراکز معاینه فنی گفت: از ابتدای آبان با شروع طرح کاهش و یک ماه پیش از آن وضعیت مراجعات به مراکز به نحوی بوده که روزانه حداقل 7000 دستگاه خودرو به مراکز 13 گانه معاینه فنی خودرو شهرداری تهران مراجعه کردهاند که به همین دلیل جهت به حداقل رساندن زمان معطلی و صفهای انتظار، این مجموعه نسبت به افزایش ساعت کاری مراکز در دو شیفت کاری از ساعت 7:30 لغایت 12:00 شب اقدام نمود که خوشبختانه با مراجعه حدود 300 هزار دستگاه خودرو در این مدت و توزیع مناسب مراجعات، در حال حاضر خدمات ارائه شده به مشتریان در این مراکز در کمترین زمان و بدون معطلی انجام میگردد و در شیفت دوم کاری میزان مراجعات کاهش یافته است؛ به همین واسطه ساعت کاری کلیه مراکز به استثناء مرکز بیهقی و دماوند که تا ساعت 21:00 فعالند از دوشنبه مورخ 24 آبان به ساعت 17:00 کاهش خواهد یافت.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی در خصوص تشدید آلودگی هوا در چند روز اخیر و تصمیمات اتخاذ شده کمیته اضطرار در خصوص برخورد با خودروهای دودزا وفاقد معاینه فنی تصریح کرد: اقدامات اینگونه بدون تردید تنها به عنوان مسکنی موقت برای این بیماری آلودگی هوا در کلانشهر تهران بوده و چارهای صحیح برای حل این معضل نمیباشد. نگاهی به تجربیات سنوات گذشته نیز که تنها به صورت مقطعی الزامات و محدودیتهای اعمال شده و در نهایت هیچ گونه تاثیری نداشته، مبین این مسئله است.
حسینی منش افزود: آلودگی هوا مستقیما با سلامت عمومی جامعه سروکار دارد و به شدت جان انسانها را تهدید میکند و نیاز به اقدامات پیشگیرانه اساسی قبل از وقوع آلودگی هوا در فصل شروع سرما دارد. با توجه به وضعیت موجود یکی از اقدامات اساسی که در این زمینه باید صورت پذیرد تصویب لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی و کاهش قانون معافیت معاینه فنی از 5 سال به 2 سال است که هر چه زودتر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی باید در کمیسیونهای تخصصی نسبت به اصلاح و پیگیری تصویب جزئیات این قانون اقدام کنند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی در ادامه به نتایج پژوهشی در خصوص آلودگی هوا پرداخت و گفت: بر اساس تحقیقات دانشگاهی و تجربیات سایر کشورها که با معضل آلودگی هوا روبهرو بودهاند بالغ بر 80 درصد آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک یعنی خودروهاست. خودروهایی که به دلایل مختلف از پایین بودن شرایط استاندارد گرفته تا شرایط بد نگهداری توسط راکبین به جای تأمین رفاه حال شهروندان به بلای جان آنان، عزیزان و فرزندانشان تبدیل گشته است. یکی دیگر از اقدامات اساسی در این راستا، سخت گیرانه کردن استاندارد و حدود مجاز آلایندگی خروجی از اگزوز خودروها در شهر تهران در مقایسه با سایر شهرهای دیگر است که این مسئله باید به جد توسط سازمان مسئول یعنی سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری شود. در سایر کشورهای دنیا در پایتختها و یا شهرهای با آلودگی بیشتر جهت کنترل آلودگی هوا که بخش عمده آن مربوط به تردد خودروهاست، قوانین سخت گیرانهتری در بحث کنترل آلایندگی خودروها نسبت به سایر شهرها اعمال میشود. بدون تردید این مسئله باید توسط شهر تهران نیز انجام شود.
حسینی منش با اشاره به اعمال جریمه روزانه 50 هزار تومان برای خودروهای فاقد معاینه فنی در محدوده زوج و فرد پایتخت افزود: بنابر مصوبه شورای عالی ترافیک کشور، کنترل معاینه فنی به صورت مکانیزه با استفاده از دوربین بزودی به کل شهر تهران تسری خواهد یافت لذا شهروندان با توجه به خلوتی مراکز هرچه زودتر نسبت به انجام معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند.