به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سعید محمد زاده کمبود منابع مالی را در بخش ریلی یک چالش بزرگ اعلام کرد و افزود: بهره برداری از خط آهن تهران-قزوین می تواند در توسعه اقتصادی کشور ایفای نقش کرده و علاوه بر افزایش امنیت سفر از ترافیک و آلودگی هوا بکاهد.
وی تصریح کرد: با توجه به سیاست های دولت برای توسعه شبکه حمل و نقل از جمله در حوزه ریلی، در کنار این طرح، تا پایان امسال شاهد 4خطه شدن خط آهن تهران -کرج و2 خطه شدن خط آهن کرج تهران خواهیم بود.
وی با اعلام اینکه تا پایان دولت یازدهم طول مسیرهای دوخطه راه آهن در کشور به 1300 کیلومتر افزایش می یابد، اظهار کرد: کشورهای منطقه خواهان ترانزیت کالا از طریق مسیر ریلی ایران هستند و از این طریق می توانیم به درآمدهای قابل توجه جهت پیشرفت و تکمیل خطوط ریلی دست یابیم.
خط آهن تهران -قزوین به طول 142 کیلومتر و خط آهن در دست احداث قزوین- رشت نیز دارای 164 کیلومتر طول است که برنامه ریزی شده تا پایان امسال و تا خاتمه کار دولت یازدهم به بهره برداری می رسد.
با اتصال خط آهن قزوین به آستارا و تکمیل کریدور شمال به جنوب،بنادر عباس در ایران و هلسینکی در شمال اروپا به یکدیگر متصل می شوند و امکان رشد جابجایی بار و مسافر فراهم می شود.همچنین این خط آبهای گرم خلیج فارس را به آبهای سرد اروپا متصل می کند.