به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید محمود تارا یکی از اهداف اجرای پرونده الکترونیک یکپارچه سلامت شهروند را جمع آوری اطلاعات مرتبط با سلامت هر فرد و دسترسی به این اطلاعات برای ساختارهای ارائه دهنده خدمات سلامت بیان کرد و اظهار داشت: با شروع برنامه تحول سلامت، بحث پرونده الکترونیک سلامت که از برنامههای سوم و چهارم توسعه مسکوت مانده بود، اجرا شد و سامانه مربوط به آن به نام سپاس ( سامانه پرونده الکترونیک سلامت) طراحی شد.
سرپرست دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با اشاره جمع آوری اطلاعات سلامت افراد در حوزه بستری در سامانه سپاس، افزود: در ابتدای طرح تحول سلامت یک پنجم بیمارستانهای دولتی به این سامانه متصل بودند که در حال حاضر 100 درصد بیمارستانهای دولتی نیز به سامانه سپاس متصل شدند.
تارا افزود: برنامه بعدی ما جمع آوری اطلاعات سلامت افراد در حوزه سرپایی و بهداشت است که در حوزه بهداشت با راه اندازی سامانه یکپارچه بهداشتی تمام خانههای بهداشت و مراکز جامع سلامت به این سامانه متصل شده اند و در حال حاضر برای بیش از 55 میلیون از جمعیت تحت پوشش پرونده الکترونیک سلامت بهداشتی قرار گرفتند.
سرپرست دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت یکی از اهداف دیگر ایجاد پرونده الکترونیک سلامت را تسهیل در مراجعات مردم بیان کرد و افزود: طی توافقاتی با سازمانهای بیمه گر، در مرحله بعد اطلاعات مراکز خصوصی در مراجعات سرپایی متصل میشود ولی گزارشات به صورت ثانویه بدست ما میرسد یعنی داده به سازمانهای بیمه گر داه شده و در مرحله بعد به وزارت بهداشت ارسال میشود.
وی یکی از اقدامات در راستای برنامه تحول سلامت را اجباری کردن احراز هویت بیمار و ثبت کد ملی در تمام خدمات سلامت بیان کرد و افزود: در بیمارستانها و مراکز بهداشتی و درمانی سیستم احراز هویت راه اندازی شد و با داشتن شماره ملی افراد توانستیم تمام اطلاعات فرد را به صورت تجمیع شده داشته باشیم و ارائه تمام سرویسهای جانبی مبتنی برشماره رفرنس که کدملی فرد است صورت میگیرد و با این فرایند عملا نیاز به دفترچه پزشکی و کارتهای الکترونیک را حذف کردیم.
تارا در خصوص کارت سازمان تامین اجتماعی و اتصال آن از سوی این سازمان به حوزه سلامت، گفت: استفاده از این کارت فقط در مراکز ملکی تامین اجتماعی باید صورت پذیرد و اگر بخواهند از این کارت برای دیگر مراکز درمانی استفاده کنند باید با هماهنگی وزارت بهداشت باشد.
وی افزود: سازمان تامین اجتماعی می تواند در مجموعه مراکز ملکی خود و سرویسهای داخلی مجموعه مالکیت خود از کارتها و فناوریهای مشابه به شرطی که به خدمات و سرویسهای ایجاد شده ممانعت و یا مشکلی در راستای ارائه خدمات سلامت به این بیمه شوندگان در سطح کشور و خارج از حوزه مالکیت تامین اجتماعی وارد نکند ارائه خدمت کند.
سرپرست دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با اشاره به وجود کارتهای یکپارچه هوشمند شهروندی در کشورهای مختلف دنیا به وبدا گفت: این کارتها مشابه کارت ملی ما است و میتواند همزمان برای کارتهای مختلف شناسایی ملی، رانندگی سلامت و غیره استفاده میشوند.
تارا با بیان اینکه در وزارت بهداشت تمام دسترسیها، سرویسها و خدمات سلامت تنها با احراز هویت افراد و شماره ملی آنها قابل انجام است، افزود: اقدامی که در وزارت بهداشت صورت گرفته است متمرکز بر حداقل هزینه کرد و حداکثر تسهیل برای شهروندان و حداقل الزام آنها به حمل کارتهای متعدد و دفترچههای فیزیکی و شناسههای مختلف است.
وی با تاکید بر اینکه صادر کننده کارت هوشمند سلامت وزارت بهداشت است، گفت: سازمان تامین اجتماعی اگر بخواهد به هر دلیلی و هر زمانی کارتی به منظور ارائه خدمات یکپارچه سلامت به شهروندان ارائه دهد، قطعا این مسئله باید توسط وزارت بهداشت که تنها ارگان مسئول بخش سلامت جامعه است، سازمان دهی و اجرا شود.