اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ویژه برنامه « نابخشودنی» به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم فیلمی از اعترافات سعید حجاریان در فتنه 88 به نمایش درآمد.
در ادامه علی جوادی، استاد دانشگاه و فعال جبهه فکری فرهنگی انقلاب اسلامی در رابطه با موضوع فتنه در آینه فرهنگ گفت: در این رابطه ابتدا باید یک نگاه خاص و بومی از فلسفه تاریخ به این اتفاق داشته باشیم و بعد برای شناخت جریانهایی که بعد از انقلاب با هم تصادم داشتند باید یک مدل جریان شناسی داشت.
وی افزود: شما نیاز به یک مدل بومی دارید برای شناخت جریانهای پسا انقلابی جامعه ایران که این مدل مبتنی بر ارزشها و اصول انقلابی است.
جوادی تاکید کرد: ارزشهایی که انقلاب اسلامی تبلیغ کرده سه جریان کلان را معرفی میکند، این سه جریان کلان هر کدام در نسبتی با ارزشهای فرهنگی دست به فعالیت فرهنگی و اقدام سیاسی میزنند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه جریان اول جریان مسلمانهای سکولار هستند، تصریح کرد: جریانی که در ظاهر خودشان را مسلمان میدانند ولی در اندیشه سکولار می اندیشند معتقدند که دین از سایر شئون اجتماعی جامعه جداست و دین الزاما نمیتواند پاسخگوی تمام مسائل اجتماعی یک جامعه باشد.
وی گفت: جریان دوم جریان مدرنیته اسلامی یا دولت مدرن است. این دولت مدرن رویکردهای اسلامی دارد ولی در مواجههاش با غرب به صورت خالص و حداکثری به دین قائل نیست و اعتقاد دارد در تعامل با جهان غرب باید گزینش انجام بدهد، بخشهایی از جهان غرب خوب است بخشهایی بد است.
جوادی با بیان اینکه جریان سوم جریان تفکر اسلام تمدن ساز است، تاکید کرد: اسلامی که قائل است تمدن اسلامی را میشود در تمام شئونش محقق کرد و باید در مسیر این آرمان تلاش کرد و قدم زد.
وی ادامه داد: مقدمه دیگر آن که فارغ از دیدگاههای فرهنگی ما یک عرصه عمل سیاسی هم در جامعه داریم که پوسته عمل فرهنگی این فعل سیاسی است فعل سیاسی در مقاطع حساسی مثل انتخاباتها میرود به سمت این که جامعه را دوقطبی کند و این دو قطب در آن مقطع حساس اگر واکسینه نشده باشند بستر هر ویروس و شده و آماج جنگ نرم دشمن قرار میگیرند.
جوادی ادامه داد: وقتی این مقطع انتخاباتی میگذرد این شکاف دو قطبی تغییر میکند، آرایشهای سیاسی بر اساس همان اندیشه سیاسی دوباره شکل میگیرد و دسته بندیهای سیاسی دوباره تنوع پیدا میکند.
وی اضافه کرد: این اتفاق را در فتنه 88 دیدید، در مناظره سال 88 شما شاهد بودید احمدی نژاد به میرحسین موسوی گفت این تنها شما نیستید که در مقابل من هستید بلکه سه دولت در مقابل من قرار دارند واقعیت هم این بود که هاشمی، خاتمی و موسوی در یک جبهه قرار گرفته بودند.
جوادی ادامه داد: ما بعد از انقلاب دچار یک جریان عدول از ارزشهای انقلابی شدیم به خصوص بعد از جنگ. البته دهه اول بعد از انقلاب دهه منحصر به فردی است و شاید در هر انقلابی چنین دهههایی وجود داشته باشد که فضا فضای انقلابی است.
این استاد دانشگاه گفت: از آن طرف 8 سال جنگ را داریم در آن ده سال اول بعد از انقلاب که به انسجام و وحدت ملی کمک می کند و همه را در مقابل دشمن تا دندان مسلح وحدت میبخشد. ولی بعد از این تاریخ شما میبینید دولتهایی که بر سر کار میآیند یکی یکی از ارزشهای انقلاب که در اندیشه رهبری انقلاب و شعارهای مردمی متجلی است از اینها به تدریج دارد عدول میشود.
وی با بیان اینکه سکولارهای مسلمان به لحاظ نظری اقلیت هستند، گفت: اینها معتقد به یک دین حداقلی هستند و قائل هستند که اصلا ضرورتی ندارد که دین بخواهد وارد عرصه تمدن سازی شود و معتقدند اگر در صدر اسلام هم پیامبر(ص) حکومتی تشکیل دادند منحصر به زمانه خودشان بود و با وضعیت امروز جامعه بشری چنین امکانی وجود ندارد.
وی افزود: آنها معتقدند الگوهای حکومت داری در جهان غرب کارآمد است و میتواند راهنمای شیوه حکومت داری در جامعه ما هم باشد.
جوادی تصریح کرد: در دوره اصلاحات دولتی که نماینده این تفکر است روی کار میآید و از معنای استکبار ستیزی عدول میکند، تا جایی که اینها از طریق سفارت سوئیس در سال 2003 نامهای به آمریکا ارسال میکنند که از جمله مفاد این نامه این است که ما در آرمان فلسطین تجدیدنظر خواهیم کرد و آرمان فلسطین را کنار خواهیم گذاشت و ما در خلع سلاح حزب الله لبنان به شما کمک میکنیم.
وی گفت: توجه داشته باشیم که سال 2003 که این نامه ارسال میشود همان سالی است که علی رغم کوتاه آمدنهای دولت اصلاحات در عرصه سیاست خارجی بوش پسر، ایران را به محور شرارت بودن متهم میکند.
وی گفت: در حوزه فرهنگ هم مظاهر این تجدید نظرها دیده میشود که به صورت مشخص در وزارت ارشاد دوره اصلاحات با اتخاذ سیاستهای سمحه و سهله پیگیری میشود و مسیر مدرن شدن ظاهری جامعه ایران را باز میکند. این وضعیت فرهنگی از دوره دولت قبل به صورت فرسایشی شروع شده بود و در دوره اصلاحات شدت گرفت.
جوادی تاکید کرد: دولت اصلاحات همان سیاستهای اقتصاد لیبرال که دولت قبل اخذ کرده بود را به کار گرفت. اصولا دولت اصلاحات دولتی است که در حوزه اقتصاد حرفی برای گفتن ندارد و برایش مهم نیست.
وی ادامه داد: اینها در مدل تمدن سازی قائل به مدل ترکیه بودند و میگفتند لازم نیست اسلام را تماما پیاده کنیم. این جریان به تقویت نیروهای نظامی نمیپردازد و اهمیت نیروی نظامی را انکار میکنند. این نگرش در شعار انتخاباتی روحانی هم خودنمایی میکند؛ با شعار معروف من سرهنگ نیستم حقوق دان هستم.
وی گفت: اما دولت مدرن موضعش در مقابل اسلام این است که ما نیاز به ترکیب جدیدی از معنویت دینی و اخلاق مدرن داریم، این اندیشه الگویش در تمدن سازی مدل ژاپن و مالزی است، موضعش در مقابل اسلام این است که اسلام را مستعد حکومت سازی میداند ولی تا یک جاهایی این اسلام، اسلام میانی است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: موضع این اندیشه در برابر غرب فریفتگی است معتقدند باید با غرب تعامل کرد، این تعامل ما معنویت خود را به آنها منتقل کنیم و تکنولوژی و تجربه مدیریتی غرب را دریافت کنیم. این فریفتگی را در عملکرد دولت فعلی هم میبینیم. شهوت مدرن شدن در این اندیشه دیده میشود.
وی گفت: این اندیشه اساسا به عدالت اجتماعی معتقد نیست، چنان که آقای هاشمی در تریبون نماز جمعه گفت عدهای باید زیر چرخهای توسعه له شوند.
جوادی ادامه داد: دولت مدرن انقلاب را فراتر از انقلاب مردمی میداند ولی قائل است از طریق تعامل با قدرتهای بزرگ جهان باید به یکی از قدرتهای بزرگ تبدیل شد، نگاهش به دشمن خوش بینانه است و معتقد است ما باید خوبیهایمان را به آنها بدهیم و آنها هم خوبیهایشان را به ما بدهند.
وی ادامه داد: اما جریان اسلام تمدن ساز معتقد به یک فرهنگ و معنویت اصیل و بومی است موضعش در مقابل اسلام یک موضع حداکثری است. ارزش توحید و در امتداد آن احیای خلافت الهی با محوریت ولایت را به عنوان ارزش اصلی قلمداد میکند.
وی افزود: این اندیشه در مدل مترقی حضرت امام(ره) در حکومت داری متجلی است. نگاه این جریان به غرب به کلی نفی کننده نیست ولی جهتهای کلی تمدن غرب را نفی میکند چون غرب را محل زایش فطرتهای انسانی که تحت سیطره استکبار به استضعاف کشیده شدهاند، میداند. این نگاه همه شئون غرب مثلا در حوزه تکنولوژی را نفی نمیکند ولی موضعش در برابر غرب موضع عزت است.
وی افزود: نه جریان تجددخواه و نه جریان سنت گرا که یکی کفر بسیط و دیگری کفر شرح صدر یافته است نمیتوانند لوازم انقلاب جهانی را تامین بکنند.
جوادی تاکید کرد: این جریان دشمن را استکبار جهانی میدانند نه فقط آمریکا بلکه هر آنچه تحت عنوان استکبار جهانی قرار بگیرد، این نگرش نسبت به دشمن یعنی تا مبارزه هست ما هستیم و تا ما هستیم مبارزه هست. نگاه این جریان به ساختن دولت این است که ما باید تمدن بسازیم.
وی ادامه داد: در این نگاه پنج گام برای رسیدن به تمدن اسلامی برشمرده میشود که این پنج گام در مرحله تحقق با یکدیگر همپوشانی دارند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سخنرانیشان در کرمانشاه کدهایی میدهند و اشاره میکنند که ما داریم به مرحله جامعه نمونه اسلامی نزدیک میشویم ولی بعد دیگر اثری از این کدها در بیانات بعدی مشاهده نمیشود و علت عمده آن خسارتهای معنوی جبران ناپذیر و نابخشودنی فتنه 88 بود که گامهای تمدنی ما را به عقب راند.