به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مجتبی عبدالهی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: در این مراسم همچنین از 21 شهردار برتر مدارس تهران در سال تحصیلی 94-95 نیز تقدیر خواهد شد.
وی با اشاره به ضرورت برگزاری این طرح، تاکید کرد: مدرسه به عنوان کانون و پایگاه آموزش و پرورش کودکان ونوجوانان، نقش موثری در انتقال دانش، مفاهیم و مهارت های لازم در حوزه های تربیتی، اجتماعی، فرهنگی، زندگی شهری و ...دارد .
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با بیان اینکه لازمه برخورداری از شهری با شهروندان خوب، انتقال آموزه ها و مهارت های شهروندی به ساکنان آن است، افزود: طرح "شهردار مدرسه" از موضوعاتی است که با اجرایی شدن آن می توان ضمن یادگیری مسائل اجتماعی و شهروندی از جمله حقوق وتکالیف شهروندان، به مدیریت شهری در اداره بهتر شهر یاری داد و مشارکت دانش آموزان در این طرح به مثابه تمرین مشارکت در مدیریت شهر از سوی آینده سازان این مرز و بوم است .
به گفته عبدالهی، طرح شهردار مدرسه، اولین بار در سال تحصیلی 77-78 در 20 مدرسه منتخب تهران به صورت آزمایشی به اجرا در آمده و به دلیل نتایج مثبت و همچنین بازنگری آن در سال های 84 و 85 به لحاظ محتوی و نحوه اجرا، هم اکنون این طرح در تمامی مناطق 22گانه تهران به استعداد 400 مدرسه در حال اجرا می باشد .
وی طرح شهردار مدرسه را درراستای عملیاتی سازی رویکرد محله گرایی دانست وتصریح کرد: کمک به رشد شخصیت اجتماعی نوجوانان ، تقویت حس مسئولیت پذیری و تمرین مشارکت جمعی در امور اجتماعی ،آشنا سازی دانش آموزان با نحوه مدیریت شهر، مسئولیت پذیری در قبال شهر،تمرین و مشارکت درامر انتخابات و..از جمله اهداف مدیریت شهری در اجرای این طرح با مشارکت آموزش و پرورش است .
به گفته عبدالهی، اداره کل آموزش های شهروندی شهرداری تهران با اجرای این طرح به عنوان حلقه واسطه شهرداری با مدرسه، به دنبال آشنا سازی دانش آموزان با طرح ها، ترویج تکالیف و اخلاق شهروندی ،چالش ها و مشکلات پیش روی شهرداری در اداره بهتر شهر است.
وی با اشاره به اینکه آشنایی با پیشگیری و مقابله با حوادث غیرمترقبه از محورهای اصلی برنامه های اجرایی شهرداران مدارس در سال تحصیلی 95-96 است؛ اضافه کرد: تبیین و تقسیم وظایف بین معاونت های شهردار مدرسه، ارتباط مستمر با شهردار ناحیه و مدیران اجتماعی نواحی، بررسی و تصویب برنامه ها، طرح ها و پیشنهادها جهت ارائه به مدیر مدرسه، فراهم کردن محیط زیست سالم در مدرسه و ایجاد محیط امن و بهداشتی، شناسایی و تشویق افراد فعال در اجرای طرح شهردار مدرسه و بکارگیری حداکثر دانش آموزان در اجرای برنامه هااز دیگر وظایف شهرداران مدارس به شمار می رود.
عبدالهی در خاتمه آموزش های شهروندی را در راستای توسعه و پرورش مهارت ها، قابلیت ها و توانمندی های شهروندان ضروری دانست و افزود: وظيفه مدیریت شهری فراهم سازي زمينه لازم براي برخورداري شهروندان از حقوق شهروندي خويش است، شهروندان نیز به وظایف خود در ارتباط با شهر و مديريت شهري پی برده ودر نهایت همکاری دو طرف به ارتقای کیفیت زندگی شهري، تأمين آرامش و تقویت امنیت زندگی شهروندان منجر می شود.