به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، جمعه گذشته منابع هندی از کاهش واردات نفت از ایران به منظور فشار به تهران برای دریافت امتیاز توسعه میدان گازی «فرزاد ب» خبر دادند.
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ظهر روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در این رابطه گفت: «هند از مشتریهای خوب ما است و علاقه داریم روابطمان را با این کشور توسعه دهیم. اگرهم این میزان را کاهش دهند مشکلی نداریم، زیرا ما مشتریهای زیادی داریم و تقاضا برای نفت ما بیش از ظرفیت فعلی صادراتی ما است.»
در همین راستا پایگاه خبری پی تی آی امروز به نقل از منابع آگاه هندی مدعی شد ایران به تلافی برنامه هند برای کاهش واردات نفت از این کشور، مهلتی را که به پالایشگاه های هندی برای پرداخت پول نفت خریداری شده از این کشور می داد، به میزان یک سوم کاهش و همچنین هزینه حمل و نقل محموله های نفتی برای دهلی نو را افزایش داده است.
ایران، سومین صادرکننده نفت به هند، قبلا به پالایشگاه های هندی نظیر ایندین اویل و مانگالور برای پرداخت پول نفت خریداری شده از ایران ۹۰ روز مهلت می داد.
اما به گفته منابع آگاه هندی، تهران اکنون این مدت را به ۶۰ روز کاهش داده است و این بدان معناست که این دو پالایشگاه به جای ۹۰ روز باید در مدت ۶۰ روز بدهی نفتی خود به ایران را بپردازند.
شرایط فروش نفت ایران جذاب ترین شرایط برای پالایشگاه های هندی بود. علاوه بر مدت جالب توجه ۹۰ روزه پرداخت، ایران محموله های هند را با ۲۰ درصد هزینه حمل معمول به سواحل این کشور انتقال می داد.
دیگر کشورهای صادرکننده نفت در غرب آسیا، مهلتی بیشتر از ۱۵ روز برای پرداخت به خریداران پیشنهاد نمی کنند.
به گفته منابع هندی، شرکت ملی نفت ایران همچنین تصمیم گرفته است تا تخفیف پیشنهادی حمل و نقل محمولهها برای خریداران هندی را از ۸۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش دهد.
شرکت ایندین اویل و مانگالور، بزرگ ترین خریداران نفت ایران قرار است واردات نفت از ایران را از ۵ میلیون تن به ۴ میلیون تن در سال ۱۸-۲۰۱۷ کاهش دهند.
از آنجایی که دهلی نو تصمیم گرفته است تا برای دریافت قرارداد میدان فرزاد ب به تهران فشار وارد کند، پالایشگاه های بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم نیز واردات خود از ایران را ۰.۵ میلیون تن کاهش خواهند داد و به ۱.۵ میلیون تن خواهند رساند.