به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دکتر حسین محمدپور زرندی رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در تبیین چالش های پیش روی زیرساختهای حملونقل شهری گفت: امروزه حملونقل و ترافیک با کلیه ارکان زندگی شهری در ارتباط است و حوزه هایی همچون اوقات فراغت، آموزش، کسبوکار، تولید، صنعت و .. همگی برای تداوم ، نیازمند شبکه پایدار حملونقل هستند.
وی با اشاره به اینکه حمل و نقل مناسب یکی از ارکان توسعه پایدار به حساب می آید، خاطرنشان نمود: جالب اینجاست که عمده ترین معضلاتی که پیش روی شهرها و کیفیت زیست شهری نیز وجود دارد مرتبط با حوزه حمل و نقل است، گو اینکه امروز آلودگی هوا به چالش اصلی کلانشهرهای ما تبدیل شده است.
این استاد دانشگاه هدر رفت منابع و انرژی را از دیگر معایب سیستم های حمل و نقل غیرپایدار در شهرها عنوان کرد و گفت: حجم این هدر رفت به حدی است که حتی می توان تاثیر آن بر رشد اقتصادی کشور را سنجید.
پورزرندی توسعه شهرهای اقماری در کنار کلانشهرها را از دیگر زوایایی عنوان کرد که حمل و نقل شهری را دارای اهمیت دوچندان کرده و افزود: طبق برخی از کارشناسی ها معابر تهران روزانه بیش از 15 میلیون سفر را شاهد هستند و سالانه نیز حدود 400 هزار خودرو به خیابان های پایتخت وارد می شود.
رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه در این شرایط تنها راه استفاده از روش های نوین در حمل و نقل و یا به عبارت دقیقتر هوشمندسازی حمل و نقل است، ادامه داد: کلانشهری چون تهران امروز از نظر زیرساخت هایی همچون بزرگراه، تونل و ... در شرایط به نسبت استانداردی قرار دارد و صرف توسعه زیرساختی نمی تواند پاسخگوی چالش های این حوزه باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه ITS یا حمل و نقل هوشمند را یکی از اصلی ترین راهکارها برای ارتقای وضعیت حمل و نقل شهری دانست و گفت: منظور از ITS کاربرد فناوری های ارتباطات، کنترل و پردازش اطلاعات به صورت ترکیبی در سیستم های حمل و نقل است که موجب می شود تا هزینه ها کاهش و بهره وری ارتقا پیدا کند.
پورزرندی ادامه داد: استفاده از این سیستم ها در حمل و نقل شهری موجب صرفه جویی در زمان، انرژی و افزایش ایمنی و کاهش سوانح می شود و تجارب شهرهای پیشرو نیز این مزایا و منافع را تائید می کند.
صاحب امتیاز فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری خاطرنشان نمود: برای مثال فناوری ITS این امکان را پدید می آورید تا در تقاطع ها همواره چراغ ها به صورت خودکار برای اتوبوس ها سبز باشد.
وی با تاکید بر اینکه در برخی از شهرهای کشور گام های مناسبی در این عرصه برداشته شده است که قابل تقدیر است، گفت: با این حال همچنان تا پوشش کامل این سیستم ها در فضای شهری فاصله داریم.