به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، «والِریا فِدِلی» وزیر علوم، دانشگاه ها و تحقیقات ایتالیا در دیدار با احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با ابراز خوشحالی از سفر به ایران، اظهار داشت: در سفری که به ایران داشتم بخش های آموزشی را به طور ویژه مورد توجه قرار دادم و امیدوارم شاهد گسترش همکاری های دو کشور در این زمینه باشیم.
فدلی با اشاره به اینکه همکاریهای بیشتر، آینده بهتری را برای دو کشور رقم خواهد زد، گفت: یکی از شاخص های ایتالیا،سرمایه گذاری های گسترده در آموزش و پرورش است و اخیراً اصلاحاتی در سه مقطع تحصیلی، ابتدایی، راهنمایی و متوسطه صورت گرفته است.
وزیر علوم، دانشگاه ها و تحقیقات ایتالیا خاطرنشان کرد: همکاری با ایران می تواند ابعاد گسترده ای از جمله، تبادل اطلاعات و تجربیات آموزشی را شامل شود.
وی با ارائه گزارشی از وضعیت آموزشی ایتالیا افزود: بحث های زیادی در زمینه همکاری بین دو کشور صورت گرفته و اکنون توافقات مورد نظر باید اجرایی شود.
فدلی از توافقش برای تشکیل کمیسیون آموزشی مشترک بین ایران و ایتالیا خبر داد و تصریح کرد: در دو زمینه برنامه ریزی درسی و آماده سازی آموزگاران با ایران همکاری خواهیم کرد.
احمدی دانش آشتیانی نیز در این دیدار گفت: فرآیند آموزشی باید ارتباط نزدیکی با بازار کار داشته باشد و در این زمینه، تجربیات کشور ایتالیا می تواند برای ما مفید باشد.
وی با اشاره به اصلاحاتی که از 5 سال قبل در راستای سند تحول بنیادین در نظام تعلیم وتربیت ایران ایجاد شده تصریح کرد: در قدیم، نظام آموزشی ما بر محور آموزش متمرکز بود، اما سند تحول با رفع اشکالات آن نظام، تمرکز برشایستگی ها و مهارت آموزی دانش آموزان به منظور ورود فارغ التحصیلان به بازارکار را جایگزین نظام آموزش قدیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در نظام آموزشی ایران که شباهت زیادی با نظام آموزشی ایتالیا دارد، در دوره 6 ساله ابتدایی تمرکز برشایستگی ها و مهارت هاست و در دوره متوسطه که شامل 2 دوره 3 ساله می شود، ابتدا دانش آموزان با علوم مختلف آشنا می شوند و در دوره 3 ساله دوم مهارت ها و تخصص های لازم رشته مورد علاقه خود را کسب می کنند؛ بنابراین در دوره دوم متوسطه دانش آموزان در رشته های علوم انسانی، تجربی، معارف اسلامی و ریاضی فیزیک و هم چنین در رشته های فنی وحرفه ای و کاردانش ادامه تحصیل می دهند.
وی خاطرنشان کرد: اصلاحات در نظام تعلیم و تربیت معمولاً با مخالفت ها و مقاومت هایی مواجه می شود، اما نقش کلیدی در زمینه تغییرات را نیروی انسانی برعهده دارد، لذا در اصلاحاتی که در ایران در حال انجام است، معلم جایگاه ویژه ای دارد.
احمدی دانش آشتیانی اضافه کرد: نظام آموزشی ایران، برای تربیت معلم به دو شیوه عمل می کند؛ ابتدا جذب نیروی مورد نیاز در رشته های غیرفنی در دانشگاه فرهنگیان که از بین فارغ التحصیلان دبیرستانی دارای مدرک دیپلم صورت می گیرد و دوم جذب نیرو در رشته های فنی وحرفه ای در دانشگاه شهید رجایی که دانشجویان علاوه بر فراگیری تخصص های لازم، آموزش های شایستگی و مهارت آموزی را نیز فرا می گیرند.
وی تصریح کرد: دانشجو معلمان درکنارگذراندن واحدهای دانشگاهی با حضور در مدارس، دوره های کارورزی را نیز می گذرانند.
وزیر آموزش و پرورش، جذب فارغ التحصیلان دانشگاه ها با مدرک لیسانس را از دیگر روش های جذب نیرو در آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد: افراد جذب شده طی یک سال در دانشگاه فرهنگیان، دوره صلاحیت حرفه ای و هم چنین کارورزی را طی می کنند.
وی افزود: براساس برنامه 5 ساله مصوب مجلس شورای اسلامی ، وزارت آموزش و پرورش مکلف است، 50 درصد از دانش آموزان را به سمت رشته های فنی وحرفه ای و کاردانش هدایت کند تا پس از فراغت از تحصیل در بخش های صنعتی، کشاورزی و خدمات در عرصه تولید، اشتغال یابند.
احمدی دانش آشتیانی گفت: با توجه به رویکرد و اصلاحاتی که ایتالیا در نظام تعلیم و تربیت انجام داده است موقعیت خوبی است تا همکاری های دوجانبه به خصوص در رشته های فنی وحرفه ای، گسترش پیدا کند.
وی، خواستار تشکیل کمیسیون مشترکی بین ایران و ایتالیا به منظور گسترش همکاری ها شد وخاطرنشان کرد: در سه موضوع برنامه ریزی، تربیت معلم و نظام ارزشیابی، مایل به همکاری و تبادل تجربه با ایتالیا هستیم.