به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی زرافشان در رابطه با چالشهای تنوع مدارس و تفکیک دانشآموزان اظهار کرد: تعریف دقیق تنوع مدارس باید مشخص شود یعنی باید بدانیم آیا راجع به 18 مدل از مدارس صحبت میکنیم یا کمتر و یا بیشتر؟
وی افزود: در برخورد با تنوع مدارس باید از اقدامات گذشته آسیبشناسی داشته باشیم تا بتوانیم تصمیمات مناسبی اتخاذ کنیم و بدانیم به چه استلزاماتی برای رسیدن به اهداف نیاز داریم یعنی اگر دانشآموزان با نیازهای خاص در مدارس عادی ثبتنام میکنند، چه استلزاماتی به لحاظ فیزیکی، محتوای آموزشی و معلمان نیاز است؟
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش گفت: سند تحول بنیادین تاکید دارد که جداسازی دانشآموزان حداقلی و رویکرد نظام تعلیم و تربیت فراگیر باشد؛ 20 سال قبل مصوبهای را در شورای عالی آموزشوپرورش در رابطه با کودکان با نیازهای ویژه داشتیم تا بخش عمدهای از دانشآموزان را به جای جداسازی با فراهم ساختن استلزامات مانند آمادهسازی فضا و محتوا به مدارس عادی ببریم.
زرافشان ادامه داد: این مصوبه رویکرد فراگیر را برای دانشآموزان با نیازهای ویژه توصیه میکند و برخی دانشآموزان با نیازهای خاص را که به مراکز آموزشی ویژه نیاز دارند به مدارس استثنایی هدایت میکند. به یاد دارم زمانی که مدیریت مدرسهای را بر عهده داشتم، دانشآموزان ناشنوا یا نابینا در مدرسه ما حضور داشتند که در برخی مواقع به دلیل اینکه شرایط محیطی آماده نبود، اختلالاتی را برای کلاس درس ایجاد می کرند اما با آمادهسازی محیط میتوان این دانشآموزان را به مدارس عادی هدایت کرد.
وی تصریح کرد: در آغاز دولت یازدهم شاهد بودیم که 4.2 درصد دانشآموزان در مدارس تیزهوشان حضور دارند و افزایش دو برابری پذیرش دانشآموزان در این مدارس صورت گرفته بود به گونهای که از دو درصد به چهار درصد رسید و در سالهای اخیر در حال برگرداندن آمار به دو درصد هستیم چرا که استاندارد اینگونه است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش گفت: در دورهای مدیریت آموزشوپرورش تصمیم گرفت مدارس استعدادهای درخشان را توسعه دهد و آن قدر دانشآموز جذب این مدارس کردند تا آنها را به مدارس عادی پولی تبدیل کنند در همین دوره زمانی مدارس شاهد نیز به دو برابر افزایش یافتند و مصوبه مدارس نمونه دولتی و پذیرش گسترده دانشآموزان در آنها تصویب شد.
زرافشان ادامه داد:در کمیسیون معین شورای عالی آموزشوپرورش با پرونده دانشآموزانی مواجه هستیم که مارک تیزهوش خوردهاند اما در مدارس استعدادهای درخشان نتوانستهاند کف نمره را کسب کنند.
وی با اشاره به اینکه با برگزاری هر نوع آزمون جداسازی دانشآموزان در پایان پایه ششم مخالفیم، گفت: 250 هزار دانشآموز در آزمون مدارس استعدادهای درخشان و 150 هزار نفر در آزمون مدارس نمونه دولتی شرکت میکنند که فقط 50 هزار نفر از آنها پذیرفته میشوند از سوی دیگر دانشآموزان باید در دو آزمون شرکت کنند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر ادامه داد: درخواست ما این است که جامعه در این رابطه با ما همراهی داشته باشد و خانوادهها بدانند که جداسازی به نفع فرزندان آنها نیست چرا که دانشآموزان تیزهوش در کنار سایرین رشد طبیعی خواهند داشت و نباید دانشآموز 12 ساله را با اولین شکست آموزشی زندگی خود یعنی قبول نشدن در آزمون مدارس استعدادهای درخشان مواجه کنیم بلکه باید اجازه دهیم از درس خواندن و مدرسه رفتن لذت ببرند.