شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از طرف پاکستانی خواست تا توجه ویژه ای به بهبود وضعیت ریلی مسیر کویته-تفتان(از شهر کویته تا مرز ایران) که به عنوان بخشی از مسیر ریلی میان دو کشور و مسیر 'قطار اکو' محسوب می شود، داشته باشد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، هیاتی از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی 'مجید ارجونی'
مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور که در روزهای اخیر برای شرکت در نهمین نشست
کارگروه طرح ارتباط ریلی اسلام آباد-تهران-استانبول معروف به 'قطار اکو' به
پایتخت پاکستان سفر کرده بود، این موضوع را در ملاقات با خانم 'پروین آغا'
قائم مقام وزارت راه آهن این کشور مطرح کرد. طرف ایرانی در این ملاقات
تاکید کرد: پاکستان باید به بخش خط ریلی کویته-تفتان توجه ویژه ای قائل شده
وهمچنین توجه به این بخش به دلیل اهمیت آن در طرح راهروی مشترک اقتصادی
پاکستان-چین، از اهمیت بالایی برخوردار است. مجموع طول مسیر ریلی کویته تا زاهدان 732 کیلومتر است که یکصد کیلومتر آن در داخل خاک ایران قرار دارد. سرپرست
هیات ایرانی افزود:تمام مسائل فنی مربوط به خط ریلی کویته-تفتان باید رفع
شود تا بتوانیم شاهد پیشرفت در حمل و نقل های ریلی کالا و مسافر میان دو
کشور باشیم. خط ریلی میان کویته-زاهدان با وجود مشکلات و مسائلی که با
آن مواجه است، همچنان فعال بوده از اهمیت زیادی برای دو کشور برخوردار است.
اگرچه برنامه تردد این قطار بین ایران و پاکستان(زاهدان-کویته) منظم نیست
اما با توجه به چشم انداز مثبت و افزایش مبادلات تجاری دو کشور در آینده،
توجه به بهبود کیفیت این مسیر ریلی از اهمیت بسزایی برخوردار است. براساس
گزارش رسانه های رسمی پاکستان، ایران هزینه حمل و نقل برای کانتینر ریلی
اسلام آباد-تهران-استانبول را کاهش داده که هزینه پیشنهادی ایران برای
کانتینرهای حامل بار 30 یورو و کانتینرهای خالی 10 یورو می باشد. نهمین
نشست کارگروه طرح ارتباط ریلی اسلام آباد-تهران-استانبول معروف به 'قطار
اکو' روز چهارشنبه گذشته با حضور 'خواجه سعد رفیق' وزیر راه آهن پاکستان در
اسلام آباد و با محوریت تسریع در رفع موانع موجود در مسیر اجرایی شدن این
طرح برگزار شد. قطار کانتیربر اکو براساس توافق سه جانبه میان اسلام
آباد، تهران و آنکارا در سال 2009 فعالیت خود را رسما آغاز کرد و اولین
قطار در روز چهاردم آگوست سال 2009 از اسلام آباد و از مسیر ایران عازم
ترکیه شد. فعالیت این قطار تا دسامبر سال 2011 ادامه یافت. دولت کنونی
پاکستان در نوامبر سال 2013 تفاهم نامه ای با راه آهن ترکیه برای از سرگیری
تردد قطار باربری میان دو کشور با هدف ارتقای مبادلات تجاری امضا کرد اما
هنوز از آغاز فعالیت مجدد آن خبری نیست. در آبان ماه سال 1394 نیز
'خواجه سعد رفیق' وزیر راه آهن پاکستان از آمادگی کشورش برای راه اندازی
'قطار اکو' خبر داده بود؛ قطاری که قرار است در مسیر پاکستان، ایران و
ترکیه تردد کند.