عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در حالی روند گذشته خود را در انتقاد از مدیریت سابق شهر تهران در شورای شهر ادامه داده که بیشتر ادعاهای وی درباره مشکلات پایتخت به دولت بازمی گردد تا شهرداری سابق.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، با خروج محمدباقر قالیباف از مجموعه مدیریت شهری پایتخت به نظر میرسد وی همچنان یکی از سوژههای محبوب دولتمردان تدبیر و رسانههای اصلاح طلب است تا هر از گاهی وی را مورد عنایت قرار داده و با طرح ادعاهایی خوراک رسانهای تهیه کنند.
در همین راستا پس از تشکیل شورای پنجم شهر تهران، ری و شمیرانات که کلا اصلاح طلب است و عصاره آن نیز شهرداری محمدعلی نجفی شده، اعضا به سراغ پروندههای خاک خوردهای رفته اند تا بتوانند از دل آن باز ادعاهایی را بیرون بکشند. اما در این میان ائتلافی نیز میان دولتمردان و مدیران جدید شهری ایجاد شده تا کارنامه پربار مدیر جهادی را که از قضا به جرگه اصولگرایان و جبهه انقلاب تمایل دارد به حاشیه کشانده و با سیاه نمایی پروژه تخریب مدیران انقلابی را تکمیل کنند.
در این میان در روز سه شنبه هفته جاری یکی از وزرای اصلی دولت دوازدهم به شورای شهر رفت تا در کنار اعضا ادعاهای قدیمی خود را درباره شهر تهران بازگو کنند. این در حالیست که دیگر قالیباف در شهرداری حضور ندارد تا به این ادعاها پاسخ دهد و شاید اصولا دیگر نیازی نمیبیند پاسخهای گذشته را تکرار کند و به این حاشیههای پر و بال بدهد.
با این حال وزیر راه و شهرسازی که در کارنامه کاری خود در ۵ سال گذشته نتوانسته آنطور که باید پاسخگوی نیازهای موجود در حوزه خود باشد و حتی در زمینه حوادث جادهای و ریلی نیز مشکلات همچنان پابرجا هستند، فرصت را غنیمت شمرده تا در شورای شهر تهران توپ را در زمین رقبای غایب در صحنه مدیریت اجرایی بیاندازد.
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در حالی روند گذشته خود را در انتقاد از مدیریت سابق شهر تهران در شورای شهر ادامه داده که بیشتر ادعاهای وی درباره مشکلات پایتخت به دولت بازمی گردد تا شهرداری سابق.
وزیر راه و شهرسازی مدعی شده که بیش از ۵۰۰ هزار خانه خالی در تهران وجود دارد و معضل بافت فرسوده نیز همچنان در شهر پابرجاست. این در حالیست که سال هاست دولت برای خانههای خالی سیاست اخذ مالیات را پیشنهاد داده، اما هرگز اجرایی نشده است! این طرح میبایست از طریق وزارت راه و شهرسازی در همکاری با سازمانهای دولتی و حاکمیتی در این سالها به سرانجام میرسید، ولی به نظر میرسد وجود برخی از روابط در حوزه مسکن مانع اجرای این طرح شده است.
در کنار این، در بخش بافتهای فرسوده که در پایتخت دست مدیریت شهری در ارائه تسهیلاتی مانند انشعابات رایگان آب و گاز، بستههای تشویقی و ... پشیقدم بوده و دولت کمترین همکاری را با شهرداری در این زمینه داشته است.
با این وجود شهرداری تهران در سالهای گذشته یعنی تا سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۳۰۰ هزار واحد را نوسازی کرده و نسبت به رشد نوسازی بافت فرسوده که در کشور ۱۳ رصد بوده، پیشرفت ۳۴ درصدی داشته است. بر اساس برنامه پنجم توسعه، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی موظف بودند نسبت به نوسازی ۱۰ درصد از بافتهای فرسوده کشور اقدام نمایند، اما همکاری مناسبی از طرف دولت خصوصا در پرداخت تسهیلات صورت نگرفت و دولت به تعهدات خود عمل نکرد و در این زمینه توفیقی حاصل نشد.
همچنین دولت در حالیکه متعهد به پرداخت بودجه نوسازی بافتهای فرسوده و بخش تخفیف عوارض بوده که عددی چندصد میلیاردی میشود، حتی یک ریال نیز پرداخت نکرده است. ۵۶۷ میلیارد تومان از بخش تخفیف عوارض از دولت طلب شهرداری تهران در طول این سالها است که دریافت نشده است. علاوه بر این در بحث تراکم فروشی که همواره به عنوان یکی از اهرمهای تخریبی وزارت راه و شهرسازی در زمان تصدی آخوندی علیه شهرداری استفاده میشد، محمدباقر قالیباف در فرصتهای مختلفی به این اتهامات پاسخ داد، ولی گوشها بدهکار نبود.
قالیباف در ۲۹ مرداد ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفته بود: " تراکمفروشی حرف گزافی است و کسانی که خودشان مسئول این کار هستند، حرف گزاف و غیرمنطقی نگویند؛ چراکه ما در شهرسازی یک تراکم مجاز و پایه داریم که در شهرداری تهران بر اساس این تراکم مجاز و پایه مجوز داده میشود، اما ممکن است بعضی جاها این ظرفیت و پهنهبندیها درصدش بیشتر باشد که همه اینها ضوابط دارد و بر اساس طرح جامع که در شورای عالی معماری به تصویب رسیده، انجام میشود. طرح تفصیلی نیز در کمیسیون ماده ۵ تصویب میشود که ۷ عضو دارد که تنها یک عضو آن از شهرداری و مابقی عضو دولت هستند. در گذشته مردم میگفتند در شهرداری هر چقدر پول بدهید طبقه بیشتری میگیرید، این اتفاق در دهه ۷۰ مرسوم بوده و نمونه و آمارها نیز موجود است، اما در این دوره مدیریت شهری به هیچ عنوان اینگونه نبود که اگر کسی پول بدهد بتواند تراکم بیشتر دریافت کند هرچند که من منکر برخی تخلفات نمیشوم. "
علاوه بر این، آخوندی درباره وجود ترافیک و ورود صدها هزار خودرو به تهران در سالهای اخیر در شورای شهر سخن گفته که باید گفت که زمانیکه دولت برای جلوگیری از ورشکسته شدن دو کارخانه خودروسازی وام ۲۵ میلیونی در اختیار مردم قرار میدهد و عملا هزار میلیارد را به این وسیله خرج کرد، باید هم منتظر ترافیک و آلودگی هوا در کلانشهرها بود.
به نظر میرسد شهرداری تهران در سالهای گذشته برای برخورد با مشکلات و معضلاتی که دولتها با سیاستهای غلط خود باعث به وجود آمدن آن شدند از جمله وجود خانههای خالی و ترافیک، هزینههای بسیاری را پرداخته و بخش عمدهای از انرژی خود را وقف آن کرده بود، ولی با این وجود دولتمردان همیشه طلبکار و شاکی مشکلاتی بودند که خود بانی آنها به شمار میرفتند و همچنان نیز میروند.
یکی از این موارد عدم توجه به حمل و نقل عمومی تهران بود که دولت هیچ وقعی به مصوبه ۱. ۲ میلیارد دلاری مجلس برای کمک به متروی تهران ننمود و از کنار عوارض سوخت و دیگر درآمدهای شهری نیز برای توسعه این بخش، خود را هزارن میلیارد به اشهروندان تهرانی بدهکار کرده است. حال باید دید شورا و شهرداری همسو با دولت درباره چنین مشکلاتی چه راه حل هایی دارند.
آیا همچون گذشته سعی در بازگشت به عقب و طرح ادعاهایی بی اساس برای حاشیه سازی و ایجاد موج رسانهای علیه قالیباف دارند یا آنکه از فرصت به وجود آمده برای هماهنگی با ارکان دولتی جهت وصول مطالبات شهروندان تهرانی از دولت و توسعه و پیشرفت همه جانبه پایتخت بهره خواهند برد. آنچه به نظر میرسد در هفتههای اخیر بیشتر وقت مدیریت جدید شهری حول سیاه نمایی و حاشیهها به اتلاف رفته و تاکنون شاهد شروع پروژههای جدید و یا افتتاح طرحهای قابل دفاع نبوده ایم.