رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در هفت ماهه امسال با حدود ٤ میلیون خودروی فاقد معاینه فنی و بیش از ٥٠ هزار خودروی دودزا در سراسر کشور برخورد شده است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سرتیپ تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه یکی از مهمترین وظایف پلیس در قبال آلودگی هوا در حال حاضر، کنترل معاینه فنی است، افزود: در هفت ماهه امسال در سراسر کشور، با حدود ٤ میلیون خودروی فاقد معاینه فنی برخورد و اعمال قانون شده است؛ همچنین با حدود بیش از ٥٠ هزار خودروی دودزا برخورد شده و در هفت ماه سال ٩٦ در تهران، حدود ٥ هزار خودرو فک پلاک و به تعمیرگاه اعزام شدهاند.
وی با بیان اینکه بیشترین آلودگی هوا ناشی از سوختهای فسیلی است ادامه داد: واقعیت این است که در کشور ما در سال ٨٤، حدود 7.5 میلیون دستگاه خودرو وجود داشته که در حال حاضر این میزان به ٢٠ میلیون خودرو رسیده و بیش از ٩٠ درصد خودروها نیز تولید داخل هستند.
وی ادامه داد: تولیدکنندگان میگویند مصرف خودروهایشان ٧ لیتر در هر 100 کیلومتر است اما عملاً وقتی وارد چرخه فعالیت میشوند بیش از ١٠ لیتر مصرف دارند؛ بنابراین باید برای داشتن هوایی سالمتر باید استاندارد خودروها را تغییر دهیم.
سرتیپ مهری یکی از منابع آلایندگی را موتورسیکلتها عنوان کرد و گفت: حدود ١١ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد میکنند که بیش از ٩٠ درصد آنها کاربراتوری هستند؛ البته از سال پیش تولید موتورسیکلتهای انژکتوری با استاندارد یورو 3 در کشور آغاز شد و از سال ٩٧ هم خودروها و موتورسیکلتها باید یورو٤ باشند؛ همچنین خودروهای وارداتی نیز از سال آینده باید با استاندارد یورو ٥ وارد شوند.
رئیس پلیس راهور ناجا با تأکید بر اینکه خودروهای فرسوده 2 برابر خودروهای نو مصرف سوخت دارند به آمارهای این بخش اشاره کرد و گفت: 74 درصد مینیبوسها، 54 درصد اتوبوسهای شهری، 42 درصد اتوبوس برونشهری، 38 درصد تاکسیها و کامیونها، 22 درصد وانتبارها، 19 درصد سواریهای دولتی و 3 درصد سواریهای شخصی و مجموعاً 7.7 درصد خودروهای کشور معادل یک میلیون و 350 هزار دستگاه فرسوده هستند که هرساله به این میزان افزوده میشود.
وی افزود: نکته قابلتوجه این است که باید روی از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، همت و تمرکز بیشتری داشته باشیم. در حال حاضر در خصوص از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، هیچ اقدامی صورت نمیگیرد؛ بنابراین باید به سمتی برویم که هم خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم و هم استاندارد خودروها ارتقا پیدا کند و به زیر ٦ لیتر برسد.
سرتیپ مهری با اشاره به اینکه خودروهای وارداتی برای شمارهگذاری باید به ازای هر 5 لیتر مصرف سوخت در 100 کیلومتر یک دستگاه و بالای هر 8 لیتر مصرف سوخت 8 دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج کنند تا مجوز شمارهگذاری دریافت کنند،گفت: دولت در تابستان تصمیم گرفت به ازای تولید هر دستگاه خودرو که بیش از 8.5 لیتر در ١٠٠ کیلومتر مصرف سوخت دارد، یک دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج کند؛ اما بعد از ٤٥ روز تصمیم دولت بر این شد که این موضوع را ملغی کند؛ بنابراین در حال حاضر در قبال هیچ تولید داخلی، خودرو اسقاط نمیشود.
به گفته رئیس پلیس راهور ناجا تا به مسئله سوختهای فسیلی از نظر استانداردها نپردازیم، قطعاً اقداماتی که صورت میگیرد و توصیههایی که مسئولین میکنند تا در سطح شهر تردد کمتری انجام شود، تنها به صورت مسکن عمل میکنند.
وی افزود: با توجه به اینکه هوا این روزها رو به سردی میرود، قطعاً حالت وارونگی هوا را در روزهای بیشتری در آینده شاهد خواهیم بود. توصیهام به همه شهروندان این است که اگر کار ضروری ندارند، در سطح شهر تردد نکنند. همچنین از وسایل حملونقل عمومی به ویژه اتوبوس و مترو بیشتر استفاده کنند.
رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه توضیح داد: شهروندان حتماً تذکرات را رعایت کنند. در بعضی شهرها محدودههایی برای منع تردد خودروها (به استثنای خودروهای امدادی و خدماتی) پیشبینی شده است؛ بنابراین خواهشم این است که همه به هم کمک کنیم و دست به دست هم دهیم تا بتوانیم از شرایط فعلی خارج شویم.
وی با اشاره به اینکه صبحها در کلانشهرها 80 درصد خودروها تکسرنشین تردد میکنند گفت: شهروندان باید کمتر خودرو بیاورند و مسئولان نیز باید به موضوع توسعه حملونقل عمومی و توسعه خودروهای کممصرف و پاک توجه جدی داشته باشند.