رئیس شورای شهر تهران گفت: در آغاز شروع محدوده طرح ترافیک، تنها ۲۰ هزار خودرو مجوز ورود به این محدوده را داشتند که در حال حاضر با احتساب خودروهایی که به صورت قانونی به این طرح ورود میکنند ۲۰۰ هزار خودرو به محدوده طرح وارد میشود بنابراین شاهد کاهش آلودگی هوا نخواهیم بود.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن هاشمی که صحن علنی سی و ششمین جلسه شورای شهر تهران، ری و تجریش را به دلیل حضور در جلسهای دیگر ترک کرده بود، در جمع خبرنگاران درباره طرح جدید ترافیک تهران و موضوعاتی که در این باره اعلام میشود، گفت: هنوز اعلام رسمی درباره طرح ترافیک نشده است و معاون شهردار تلاش میکند ایدههایی که در این باره وجود دارد را مطرح کند و مصوبات آن را بگیرد.
وی بیان داشت: هنگامی که شروع به فعالیت در مورد طرحی میشود، طبیعی است که پرسش و پاسخهای آن نیز آغاز میشود و در مورد طرح، مسائل دیگری را مطرح میکنند.
هاشمی افزود: آنچه که ما در حال حاضر اطلاع داریم، طرحی درباره ترافیک تهران تهیه شده و به شورای عالی ترافیک تهران نیز الصاق شده است و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تلاش میکند که این طرح به تصویب برسد، ولی هنوز مسیرهای قانونی خود را طی نکرده است.
وی افزود: طرح جدید ترافیک باید در شورای شهر و شورای عالی ترافیک به تصویب برسد و سپس درباره جزئیات آن توضیحات لازم ارائه شود.
رئیس شورای شهر تهران گفت: امروز نیز معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در جلسه هماندیشی اعضای شورا توضیحاتی را درباره این طرح ارائه داد که به نظر میرسد کلیات طرح مورد تأیید است، ولی در جزئیات باید مواردی بیشتر باید مورد بحث قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه طرح ترافیک تا فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت، گفت: بیش از ۲۰ سال از طرح ترافیک فعلی میگذرد و در ابتدا تنها ۲۰ هزار خودرو اجازه ورود به طرح ترافیک را داشتند و ۴ هزار خودرو نیز میتوانستند به صورت روزانه این طرح را خریداری کنند، ولی در حال حاضر برای ورود به محدوده طرح ترافیک بیش از ۱۰۰ هزار خودرو مجوز دارند و به همین دلیل، آلودگی هوای تهران کاهش نمییابد و عملاً انگار طرح ترافیکی اجرایی نمیشود و به همه کارت ورود به محدوده را دادهایم. از سوی دیگر، درآمدی هم نصیب شهرداری تهران نمیشود، چون تورم زیاد است.
هاشمی اضافه کرد: در حال حاضر با درنظر گرفتن خودروهایی که به صورت غیرقانونی وارد محدوده طرح میشوند، میتوان تعداد آنها را ۲۰۰ خودرو اعلام کرد و ما سعی میکنیم در طرح جدید ترافیک، ورودیها به محدوده را کم کنیم.
وی افزود: ۲۰ هزار خودرو برای ورود به طرح ترافیک تبدیل به ۱۲۳ هزار خودرو شده است و باید این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد که چرا در این بازه زمانی این اتفاق افتاده است.
وی درباره ممنوعیت طرحهای شناور نیز اظهار داشت: کارتهای شناور اقدام مناسبی بود، ولی به صورت مناسب از آن استفاده نمیشد.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: کارتهای شناور به صورت غیرقانونی در اختیار افرادی قرار گرفته بود که مجوز آن لغو شد و ۵۰۰ تا ۶۰۰ کارت به صورت غیرقانونی دراختیار بعضی از افراد قرار داشت.
وی درباره تصویب طرح دو فوریتی مبنی بر الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه عملیاتی ساماندهی فضای پارک حاشیهای معابر اصلی و فرعی سطح شهر تهران اظهار داشت: این طرح با ۱۵ رأی موافق به تصویب رسید.
وی ادامه داد: پارکهای حاشیهای در کشورهای پیشرفته و توسعهیافته، ساماندهی دقیقی دارد و الان وضعیت پارک حاشیهای در تهران کاملاً نامناسب و هر کی هر کی است.
وی گفت: افرادی ساعتها ماشین را در حاشیه خیابان پارک میکنند و عصرها خودروی خود را میبرند بدون اینکه هزینهای پرداخت کنند.
وی اضافه کرد: ساماندهی پارکهای حاشیهای میتواند باعث کاهش آلودگی هوای شهر شود و موضوع بسیار مهمی است.
هاشمی گفت: کمیسیون حمل و نقل، شهرداری تهران را به آوردن لایحهای برای ساماندهی پارکهای حاشیهای ملزم کرد.