شهردار تهران گفت: ترافیک، تن، جان و روح مردم را فرسوده کرده است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمدعلی نجفی در هفدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک گفت: ریشه بسیاری از مشکلات ترافیکی تهران حاکمیت خودرومحوری در برنامه ریزی هاست و به همین دلیل است که در حال حاضر تنها ۲۲ درصد سفرهای درون شهری با حمل و نقل عمومی انجام میشود.
وی با بیان اینکه بر اساس طرح جامع ترافیک که افق آن پنج ساله است باید سهم حمل و نقل عمومی به ۷۵ درصد میرسید، گفت: در حال حاضر با محاسبه تاکسی، سهم حمل و نقل عمومی زیر ۵۰ درصد است.
شهردار تهران با اشاره به لزوم توسعه حمل و نقل انسان محور گفت: حمل و نقل یکپارچه، استفاده از دوچرخه و دسترسی پیاده به حمل و نقل عمومی برخی از محورهای نگاه انسان محور به موضوعات ترافیکی است، در حالیکه درحال حاضر استفاده از پیاده روها نیز برای شهروندان دشوار است.
نجفی با تاکید بر اینکه سهم حمل و نقل عمومی از سفرهای درون شهری در تهران بسیار پایینتر از سایر شهرها در دنیاست، گفت: باید تلاش کنیم حمل و نقل ریلی شهرهای اقماری به تهران را گسترش دهیم.
شهردار تهران با اشاره به لزوم احیای سرویس ادارات گفت: در سالهای گذشته برعکس این رویه رفتار کرده ایم و سرویس ادارات دولتی به خصوص اداراتی که در مرکز قرار دارند، حذف شده است.
وی با اشاره به طرح جدید ترافیک گفت: گفته میشود شهرداری از این محل درآمد بهتری کسب خواهد کرد، در حالی که بر اساس برآوردهای ما، درآمد شهرداری از این محل نسبت به امسال کمتر خواهد بود و تنها کارتهای شناوری که ابزار قدرت سیاسی و اجتماعی بدل شده بود، داوطلبانه کنار گذاشتیم.
نجفی با بیان اینکه اجرای یک طرح ساده ترافیکی چنین مقاومتهایی را در پی داشت، گفت: عملیاتی کردن برنامهها در حوزه ترافیک سخت است.
وی با بیان اینکه به جز اتوبوس و مترو باید به دنبال شیوههای دیگر حمل و نقل عمومی باشیم، افزود: مطالعات احداث ال آر تی انجام شده و باید در حوزههای مرتبط دیگر نیز برنامه ریزیهای لازم انجام شود.
شهردار تهران همچنین حرکت به سمت هوشمندسازی را یکی دیگر از محورهای کاهش ترافیک پایتخت عنوان کرد و گفت: تیمی برای مطالعات این بخش انجام شده و مدیریت شهری به این سمت حرکت میکند.
نجفی همچنین به حمایتهای دولتی از حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: برنامههای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی توسط دولت به شدت دنبال میشود. همچنین مجلس نیز تاکنون در لایحه بودجه ۹۷ پیش بینیهای خوبی برای توسعه حمل و نقل عمومی کرده، از جمله اجازه استفاده از فاینانس و انتشار اوراق مشارکت.