به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ کلانتری در دومین روز نشست سراسری معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، اصول کلی کار مدیریت فرهنگی و دانشجویی در دوره جدید را تبیین کرد و گفت: حضور مستمر و محسوس و ایفای نقش فعال در حوزه دانشجویی یکی از توفیقات کار فرهنگی است.
وی افزود: یکی از کلیدهای موفقیت این است که مدیر حوزه چشمگیر و محسوس در حوزه کاری خود داشته باشد. خیلی ها به عنوان مدیر معرفی میشوند اما در هیچ صحنهای حضور ندارند این افراد در کارشان موفق نیستند. نباید مدیر کار دیگری غیر از کار اصلیاش تقبل کند و ضروری است تمام فکر و فیزیک خود را بر کاری که به آن محول شده بگذارد. اینکه انسان ظرفیت محدود خود را تقسیم کند در هیچ حوزهای موفق نمیشود. متاسفانه خیلی از ناکارآمدیها نیز به همین دلیل است.
تدارکاتچی افکار دیگران شدن در کار فرهنگی محلی ندارد
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تمرکز و جدیت را یکی دیگر از اصول کلی کار فرهنگی دانست و افزود: این مورد از ویژگیهای مدیریت جهادی محسوب میشود.
وی با تاکید بر اصل برنامهریزی و حرکت بر اساس مطالعه به عنوان یک مولفه اصلی کار مدیر فرهنگی بیان کرد: کار هیاتی به معنای مضمون آن در فعالیتهای فرهنگی جایی ندارد، باید ساعتها مشاوره و اتاق فکر گذاشت تا یک برنامه از آن حاصل شود. نباید بنشینیم تا دیگران حوادث را مدیریت کنند؛ بلکه باید خودمان کنترل و مدیریت اتفاق را به دست بگیریم. اگر مطالعه داشته باشیم برای حوادث غیر مترقبه نیز آمادگی داریم.
وی اضافه کرد: باید 50 تا 60 درصد وقتمان به برنامههایی که خودمان با حساب و کتاب طرحریزی کردیم اختصاص پیدا کند. تدارکاتچی افکار دیگران شدن در کار فرهنگی محلی ندارد.
کلانتری توجه به عموم مخاطبان در برنامهریزی و فعالیتها را مولفه دیگر مدیر فرهنگی دانست و تصریح کرد: دانشگاه محیط یک دست و اعضای دانشگاه همه همسو و همراه نیستند فضای نسل جوان به لحاظ فکری و پوششی قیاسی و اخلاقی طیف گستردهای دارد و به واسطه آن تنوع زیادی در دانشگاهها وجود دارد. به همین دلیل باید برنامهریزی طوری باشد که چتر فعالیتها بر سر همه این طیفها قرار گیرد.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: ایشان بارها فرمودهاند «همه را مد نظر قرار دهید، همه دانشجویان فرزندانمان هستند» اینکه خودمان را به عدهای محدود کنیم و فکر کنیم همه درجه یک شدهاند اشتباه است این گونه اکثریت به حاشیه رانده میشوند.
وی نگاه فراگیر برای توسعه مخاطب را ضروری دانست و ادامه داد: برای همه افراد که نباید دعای کمیل برگزار کرد فیلم، نمایش، ورزش و برنامههای دیگر برای طیفهای علاقهمند به این حوزهها ضروری است.
دانشگاهها دچار خلاء معرفتی شدهاند
کلانتری اهمیت دادن به کار معرفتی و زیربنایی تاثیرگذار را مولفه دیگر مدیر فرهنگی نام برد و اظهار کرد: در این مورد در دانشگاهها غفلت شده است؛ اگر فضای دانشگاههای دهه اول و دوم انقلاب را با فضای فعلی مقایسه کنیم باید اعتراف کرد دانشگاهها دچار خلاء معرفتی شدهاند.
وی اضافه کرد: دلیل این است که کارها سطحی انجام میشود و نتیجه همین میشود که دائما افرادی چهره عوض کرده و با جریان باد حرکت و تغییر میکنند.
کلانتری گفت: باید توجه کنیم اقدامات فرهنگی دانشجو را یک گام به سمت تعمیق معرفت پیش میبرد یا خیر. متاسفانه گاهی دچار خود سانسوری میشویم.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: برخی معرفت افزایی را در تدریس و نصیحت میدانند و برخی دیگر برنامههایی برگزار میکنند که کاملا جنبه سرگرمی دارد و هردوی اینها غلط است.
به گفته کلانتری نیاز نیست با صدای بلند فریاد سر دهیم قصد داریم شما را هدایت کنیم سکاندار فرهنگی باید کار جهتدار به سمت تعمیق باورها، تعقل و معرفت انجام دهد.
وی توجه همه جانبه به ارزشهای اسلامی و انقلابی را پنجمین اصل کار مدیر فرهنگی برشمرد و بیان کرد: در برنامهریزیها باید تمام ظرافتها دیده شود حتما نباید با پلاکارت، بنر و فریاد ارزشها را به جوان آموخت بلکه برنامهها باید به گونهای باشد که دانشجو وقتی از جلسه خارج شد ارزشها و باورها به طور نامحسوس در او تقویت شده باشد.
وی ادامه داد: کار هنری یکی از نمونههای این چنینی است ارزش کار هنری به این است که ناخودآگاه انسان را به آن سمتی که میخواهد سوق میدهد.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در عموم کارها باید ارزشهای اسلام و انقلاب به عنوان پیش زمینه اصلی مورد توجه باشد، گفت: میتوان شاد بود و اخلاق و دین را هم زیر پا نگذاشت اما این مورد برنامهریزی میخواهد مگر ائمه ما شاد نبودند.
به گفته کلانتری مشارکت دادن تشکلهای انقلابی و شناخته شده رسمی در فعالیتها باید راهبری فرهنگی در فعالیتهای مد نظر باشد.
لزوم تشویق و هدایت تشکلها و کانونها
وی افزود: یکی از کارهای اصلی حرکت دادن همین تشکلها و کانونها است. حتما نیاز نیست زیر تمام برنامهها اسم ما قرار داده شود حتی میتوان تمام کارها را انجام داد و به اسم یک تشکل مراسم را برگزار کرد تا جوان اعتماد به نفس پیدا کند و وسط میدان بیاید و تجربه کسب کند.
کلانتری یکی از کارهای اصلی مدیران فرهنگی را شکل دادن و هدایت تشکلها، هیات و کانونهای رسمی عنوان کرد.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به اسناد بالادستی عنوان کرد: اسناد آماده شده است قرار نیست هر کس در کشور سندی بنویسد و سندها به اندازه کافی تدوین شده و همانها کافی است.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه رهنمودهای رهبری در حوزه فرهنگی مد نظر و دستمایه اصلی اقدامات باشد، گفت: میتوان کار فرهنگی خوب انجام داد رهنمودهای مقام معظم رهبری آنقدر دقیق است که حجت بر همه تمام شده و راه را روشن کرده است.
وی سلوک اخلاقی انقلابی در رفتارهای فردی را از دیگر ویژگیهای مدیر فرهنگی نام برد و اظهار کرد: اطرافیان ما همه جوانها هستند اولین اتفاقی که میافتد همه نگاه میکنند سلوک مدیر چگونه است؟ اتاقش چگونه است؟ روابطش با دیگران چگونه است؟خود اینها کار فرهنگی است، کار فرهنگی نباید حتما در آمفیتئاتر باشد.
وی ادامه داد: برخی تشنجها به دلیل رفتار مدیران پیش میآید بعضی رفتارهایی که ما توجه نمیکنیم و حتی به آن فکر هم نمیکنیم مشکل ایجاد میکند و تاثیرگذاری کار را از بین میبرد.
تاکید کلانتری بر محور قرار دادن مسجد در برنامههای فرهنگی
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی محوریت قرار دادن مسجد در برنامهها را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: یکی از کارهای مطمئن که به هیچ وجه جای شبهه ندارد این است که مسجد را جدی بگیریم. دانشگاههای آزاد از جهت ساختمان مسجد مشکلی ندارد اما متاسفانه صفوف نماز جماعت بسیار خلوت است و باید به این موضوع دقت و توجه شود. جا دارد سالها بر این مساله کار کرد.
کلانتری پرهیز از جناحبازی و کار سیاسی را دهمین مولفه مدیر فرهنگی برشمرد و اظهار کرد: این موضوع آفت جدی است، نباید تمام وقت را صرف رقابت با جریان رقیب کرد. گاهی کارهای اصلی به حاشیه رانده میشود و این بازیها اصل قرار میگیرد.
وی در پایان گفت: اگر کسی به انقلاب و رهبری اعتقاد داشت، دیگر این که عضو چه جناحی است و به چه کسی رای داده اهمیتی ندارد. آنقدر خط کشی کردن و ایجاد محدودیت درست نیست.