سامسونگ به عنوان یک برند تجاری کره جنوبی به تنهایی بیشتر از نیمی از بازار موبایل ایران را به چنگ گرفته است. بر اساس آمار موسسه تحقیقات بازار GFK در تابستان ٩٦ سامسونگ ٥١درصد بازار موبایل ایران را در اختیار داشته است. پس از سامسونگ، هوآوی چینی با اختلاف زیاد ١٤ درصد، دیگر برند کرهای یعنی LG معادل ١٣ درصد، اپل ١١ درصد، HTC به اندازه ٤ درصد، برند کرهای SONY معادل ٢درصد و سایر برندها ٥درصد از بازار ایران را در اختیار دارند.
از نظر ارزش فروش بازار هم سامسونگ پیشتاز بازار موبایل ایران است و گر چه محصولات اپل بسیار گرانقیمت است و میتوانست به لحاظ ارزش سهم سامسونگ را بشکند اما کمپانی آمریکایی با گوشیهای گران خود همچنان در بازار ایران عقبتر از سامسونگ است و این برند کرهای ٤٥درصد ارزش فروش بازار موبایل ایران را در اختیار دارد. ارزش سالانه بازار موبایل ایران ٦میلیارد دلار برآورد شده است و به این ترتیب میتوان گفت سامسونگ از بازار ایران چیزی نزدیک به ٣میلیارد دلار و به عبارتی دقیقتر دومیلیارد و ٧٠٠میلیون دلار تنها از محل فروش گوشی درآمد دارد.
کرهایها یکهتاز بازار تلویزیون ایران
در بازار کالاهای الکترونیک ایران مثل تلویزیون کرهایها تقریبا یکهتاز هستند. چهار برند SAMSUNG، LG، SONY، PANASONIC بیشترین فروش تلویزیون در ایران را دارند. از این میان سامسونگ یکهتاز بازار تلویزیون ایران هم بوده و ٣٩درصد از مجموع فروش بازار تلویزیون ایران را به خود اختصاص میدهد. بعد از سامسونگ، ال.جی ٣٤درصد و سایر برندها درمجموع ٢٧درصد فروش بازار ایران را در اختیار دارند.
کره در بازار لوازم خانگی ایران، چین را جا گذاشت
در بازار لوازم خانگی ایران هم کرهایها حرف اول را میزنند. براساس اعلام سازمان تجارت جهانی کرهایها حتی چینیها را پشت سر گذاشتهاند و بیشتر از یکچهارم بازار لوازم خانگی ایران یعنی ٢٧درصد از سهم این بازار را در اختیار دارند. پس از کره جنوبی، چینیها سهم ٢٥درصدی، امارات ١٤، آلمان ٨، ترکیه ٧ و ایتالیا ٤درصد از بازار لوازم خانگی ایران را در دست دارند؛ البته این سهمبندی را سازمان تجارت جهانی با توجه به آمار واردات رسمی قایل شده است و اگر بخواهیم حجم قابل توجه قاچاق لوازم خانگی را به این مجموعه اضافه کنیم، سهم کرهایها از بازار لوازم خانگی ایران بیشتر میشود.
محمدرضا دیانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفته است ٦٥درصد از مجموع بازار لوازم خانگی ایران در دست خارجیهاست که ٥٥درصد این سهم را تنها دو برند کرهای، ازجمله سامسونگ در اختیار دارد.
کرهایها در تجارت با ایران شرکای خوبی نبودهاند. آنها در دوران تحریم بلافاصله خرید نفت از ایران را متوقف کردند و در حالی که از فروش کالاهای استراتژیک صنعت نفت به ایران خودداری میکردند، به راحتی کالاهای مصرفی خود را به ایران میفروختند و تحریم را نادیده میگرفتند. آنها درواقع تنها به بازار ایران فکر میکردند و مقابل منافع تجاری ایران سنگ بزرگ تحریم را قرار میدادند. در پسابرجام هم کرهایها تقریبا جزو آخرین کشورهایی بودند که حاضر به مراوده جدیتر تجاری با ایران شدند.
سودجویی سامسونگ از اقتصاد ایران
از این میان سامسونگ که سالها بازار ایران را بدون قید و شرط در اختیار داشت در پسابرجام حاضر به سرمایهگذاری در ایران و راهاندازی کارخانههای تولیدی در کشور نشد و تنها خط مونتاژ خود را به ایران منتقل کرد؛ آن هم برای آنکه از تعرفههای گمرکی ایران بیشترین استفاده را ببرد. مونتاژی که سامسونگ در ایران انجام میدهد درواقع با لحاظکردن کمترین سود برای طرف ایرانی است.
البته در خصوص مراودات یا کره هم بنظرم سود یه عده ای در میونه وگرنه واردات نمیکردن. یه عده ای که دور از گوشتون شاید به منابع قدرت هم وصل باشند ... شااااااااااااید