آقای روحانی چگونه شاغلین مرتبط با فضای مجازی را از ۱۵ هزار نفر به ۲ میلیون نفر رساند؟
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حمید رسایی نماینده سابق مردم تهران در مجلس ضمن انتقاد از آمارهای غیرواقعی دولت نوشت: چند روز قبل بود که آقای روحانی در جلسه با مدیران دولتی به نقل از وزیر ارتباطات از آمار ایجاد دو میلیون شغل در فضای مجازی خبر داد. اعلام این عدد، تعجب همگان از جمله وزیر ارتباطات دولت که در جلسه حاضر بود را به دنبال داشت. جهرمی در واکنش به این آمار که رئیسجمهور به نقل از وی اعلام کرده بود، طی اطلاعیهای، عدد اعلامی را ناشی از خستگی رئیسجمهور دانست و عدد واقعی را دویست هزار نفر اعلام کرد. اما آیا روحانی واقعا خسته بود؟ آیا او از آمار واقعی در این حوزه بیاطلاع است؟
برای پاسخ به این سوالات به چند ماه قبل برمیگردیم. بعد از آشوبهای دیماه سال گذشته وقتی آقای روحانی در برابر طرح این پرسش که چرا با رسانههای ساختارشکن برخورد نمیشود، قرار میگیرد، بهانه عدم برخورد را اشتغال ۱۵ هزار نفر در فضای مجازی میداند! یک روز بعد در جلسه دیگری وقتی مجددا این مطالبه مطرح میشود، آقای روحانی عدد شاغلین در فضای مجازی را ۵۰ هزار و چند روز دیگر ۱۰۰ هزار نفر اعلام میکند! به فاصله چند روز در جلسه عالی دیگری وی این عدد را به ۲۰۰ هزار نفر افزایش میدهد که تعجب و سؤال دیگر حاضران از جمله رئیس جلسه را به دنبال دارد! حتما هم این جمله را که اخیرا جلاییپور بر زبان آورده، زیاد شنیدهاید: «برجام و تلگرام، دو دستاورد اصلی دولت روحانی هستند». این حرف دقیقی است که روحانی برای ارائه عملکرد به مردم چیزی در آستین ندارد. از برجام که فقط یک اسم باقی مانده. بر سر تابوت این میت حتی شخص روحانی هم حاضر به گریه کردن نیست. ایجاد اشتغال در فضای مجازی (یعنی تلگرام) چیزی است که روحانی میتواند کمی برای بازی با افکار عمومی روی آن مانور دهد. برای همین علیرغم مصوبه مجموعه کارگزاران امنیتی خودش، برای مسدود کردن تلگرام در راستای دفاع از حقوق امنیتی و اقتصادی مردم و حاکمیت، مقاومت میکند. روحانی علیرغم اینکه میداند بالاخره باید دکمه فیلتر تلگرام را از یک طرف و دکمه تقویت شبکههای داخلی را از طرف دیگر بزند، اما تلاش میکند تا در این دقایق آخر، خودش را مخالف این تصمیم نشان دهد. برای همین حاضر است آمار ایجاد اشتغال در تلگرام را از ۱۵ هزار (که البته در این هم تردید است) به ۱۰۰ هزار و بعد طی یک روز به ۲۰۰ هزار و سپس به ۲ میلیون نفر برساند. روحانی در حقیقت به دنبال ایجاد اشتغال برای ۴۰ میلیون نفر است. سرکار گذاشتن مردم (۴۰ میلیون کاربر تلگرام در ایران) آن چیزی است که برای او اولویت دارد تا ناکارآمدیهایش و توخالی بودن وعدههایش فراموش شود.