به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یحیی معروفی، رئیس دانشگاه فرهنگیان در نخستین همایش کشوری «آموزش مطالعات اجتماعی» که با حضور جمع کثیری از مسئولین, اساتید و دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس سنندج برگزار شدگفت: تربیت اجتماعی یکی از مهم ترین کارکردهای نظام آموزشی به طورعام و برنامه درسی به طور خاص، ناظر بر ایجاد و رشد مجموعهای از شناختها، عواطف و مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان است
معروفی افزود: به باور من هرچند یک روز خاص را بصورت نمادین به نام معلم نامگذاری کرده اند ولی نیاز به یادگیری و آموزش از مکتب استاد یک نیاز همیشگی است که روز و هفته نمیشناسند بنابراین باید همه روزها مقام معلم را بزرگ دانست.
رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: استادی که نتواند شاگردانی بهتر از خود تربیت کند وظیفه خود را در کسوت معلمی به خوبی ایفا نکرده است امروز هم در دانشگاه فرهنگیان تمام تلاش من و همکاران این است که شاگردانی بهتر از خود تربیت کنیم.
وی با اشاره به اینکه انسان به عنوان موجودی اجتماعی از همان آغاز زندگی، فرآیند تکامل اجتماعی خود را شروع میکند، اظهار کرد: پرورش بعد اجتماعی انسان، از ضروریات زیست انسانی و از اولویتهای اصلی نظامهای تعلیم و تربیت محسوب میشود .
وی افزود: نظام آموزش و پرورش به عنوان یک نظام گسترده و وسیع اجتماعی از ابزارها و نهادهای گوناگونی برای تربیت اجتماعی نسل جدید بهره میگیرد که مدرسه، آموزش و برنامه درسی از مهمترین آنها است.
معروفی با بیان اینکه تربیت اجتماعی یکی از مهم ترین کارکردهای نظام آموزشی به طورعام و برنامه درسی به طور خاص، ناظر بر ایجاد و رشد مجموعهای از شناختها، عواطف و مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان است، گفت: تربیت اجتماعی به معنای پرورش دانشها، نگرشها و مهارتهای مورد نیاز برای زندگی اجتماعی است و نسبت به سایر اهداف آموزش عمومی دارای نوعی اولویت و تقدم اخلاقی است .
وی تصریح کرد: این امر بدان دلیل است که تربیت اجتماعی، دانشآموزان و شهروندان را برای مشارکت فعالانه در فرآیند سازگاری، اصلاح، بازسازی و بهبود آگاهانه جامعه خویش آماده میسازد .
رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان با تأکید بر اینکه آموزش مطالعات اجتماعی، چنانچه مبتنی بر رویکردهای فعال تدریس صورت گیرد، پیوند ناگسستنی با تربیت اجتماعی و شهروندی دارد، گفت: اگر این آموزشها، با روشهای مؤثر، جذاب و متناسب با ظرفیتهای روانی دانشآموزان ارائه شود، نه تنها میتواند به مؤثرترین حوزههای یادگیری و درس مورد علاقه دانشآموزان تبدیل شود، بلکه اثری ماندگار در روش و مَنش آنها در زندگی فردی و اجتماعی دوران بزرگسالی خواهد داشت .
وی با اعلام اینکه چنانچه معلمان از روشهای فعال و یادگیرنده محور استفاده کنند، با تنوع بخشی و استفاده از روشهای مناسب به جذابیت و غنای تدریس میافزایند، تصریح کرد: با این اقدام معلمین میتوانند یادگیرندگان را براساس برانگیزانندههای درونی و ترغیب فعالیتهای خودانگیخته هدایت کنند.
معروفی یادآور شد: نتیجه نهایی که از این اقدام کسب میشود این است که منشهای نیکویی چون تأمل و تفکر در قضاوت و تصمیم گیری، استدلال منطقی، استقلال و خوداتکایی در قضاوت، عزتنفس و اعتماد به نفس، قابلیت و رهبری تعهد نسبت به امور اجتماعی و تحمل و شکیبایی در مواجهه با موقعیتهای نامأنوس حاصل خواهد شد.
رشید احمدیرش، دبیر علمی نخستین همایش کشوری «آموزش مطالعات اجتماعی» با اشاره به اینکه نهاد آموزش و پرورش به عنوان مؤثرترین نهاد اجتماعی در جامعهپذیر کردن افراد جامعه نقش مهمی را ایفا می کند، اظهار کرد: این مهم به گونه ای است که ضعف عملکرد این نهاد عمده تأثیر مستقیمی بر روی سایر نهادهای جامعه خواهد داشت.
وی افزود: به همین خاطر توجه به جایگاه نهاد عمده آموزش و پرورش و به ویژه توجه به کیفیت آموزش دانش مطالعات اجتماعی میتواند زمینه ایجاد جامعهای توسعه یافته و متعادل، با شهروندانی مطلوب و مسئولیتپذیر را فراهم سازد.
دبیر علمی نخستین همایش کشوری آموزش مطالعات اجتماعی در خصوص نقش دانشگاه فرهنگیان در برگزاری همایش بیان کرد: در راستای توسعه تعاملات علمی- دانشگاهی برای کسب معلومات، تبادل دستاورهای علمی، اطلاع از یافتههای جدید در علم و دانش و حضور مؤثر در نهضت تولید علم بومی و به ویژه آموزش مفاهیم و مبانی مطالعات اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان کردستان نسبت به برگزاری همایش ملی با عنوان آموزش مطالعات اجتماعی با محوریت کمک به آموزش و تربیت شهروندان مطلوب و نیز واکاوی چالشها و مسائل مرتبط با این موضوع، همت گماشت.
وی با اعلام اینکه 85 مقاله به دبیرخانه همایش رسید گفت: از این تعداد مقاله بعد از یک پروسه داوری با حضور 30 استاد دانشگاهی 46 مقاله بصورت پوستر و 9 مقاله به صورت ارائه شفاهی در چهار پنل تخصصی پذیرفته شد
احمدیرش در پایان یادآور شد: در صورت غفلت و فروگذاری توجه به مطالعات اجتماعی و جامعه شناسی، تعلیم و تربیت کشور بخش عمدهای از توان خود را در ساخت شهروندانی توسعه گرا، مشارکت جو، مسئولیتپذیر، منتقد و معقول که لازمه زیستن در جهان پرآشوب مدرن است، را از دست خواهد داد.
مسعود الماسی رییس پردیس فرهنگیان شهید مدرس سنندج و دبیراجرایی نخستین همایش کشوری آموزش مطالعات اجتماعی با ابزار خرسندی از سطح کیفی مثبت نخستین همایش کشوری آموزش مطالعات اجتماعی گفت: مقالات ارائه شده در این همایش باعث ایجاد درگیری ذهن برای مخاطبین شد.
وی با بیان اینکه این همایش با تمرکز بر 16 محور اصلی برگزار شد افزود: انتخاب محورهای همایش متکی بر ارائه راهکارهای علمی و راهبردهای تدریس مؤثر در آموزش مطالعات اجتماعی صورت گرفت تا بتوان از طریق نتایج کسب شده در حوزه آموزش مطالعات اجتماعی و ارتقاء کیفیت قدرت استدلال معلمین گام مثبتی را برداشت.
دبیر اجرایی نخستین همایش کشوری آموزش مطالعات اجتماعی، با بیان اینکه برگزاری این همایشها اقدامی سازنده در مسیر همفکری، هماندیشی و تفویت گفتمان مشترک میان حوزه آموزش کل کشور تلقی میشود، گفت: تمامی مقالاتی که به بخش پایانی همایش راه یافتهاند در رتبهبندی ISC و CIVILICA به چاپ خواهند رسید.
وی تاکید کرد: در ارتباط بین نظریه و عمل دچار مشکل هستیم از 20 سال پیش بحث تفکیک زباله در کردستان مطرح شده است اما فقط 20 درصد عملیاتی شده است, چالش عظیم ریزگردها در استان وجود دارد که نیازمند تعاملات بین المللی است اما کاری در این حوزه انجام نشده است, امروز بعد از گذشت سالیان دراز هنوز در برخی از شهرستان های استان فاضلاب ها وارد رودخانه می شوند اما هیچ کاری در این حوزه انجام نمیشود پس در حوزه مطالعات اجتماعی جا برای کار کردن و مطالعه و بررسی و ارئه راهکار وجود دارد.
وی در پایان با اعلام اینکه خوشبختانه در برگزاری این همایش شاهد همکاری و همفکری نهادهای علمی و اجرایی استان کردستان به ویژه مدیریت استان و دو پریس شهید مدرس و بنتالهدای کردستان بودیم، یادآور شد: نتیجه این همافزایی و همفکری تبدیل همایش به برندی برای دانشگاه فرهنگیان کردستان و استقرار دبیرخانه دائمی همایش کشوری آموزش مطالعات اجتماعی در این دانشگاه شد.
پایان بخش این همایش تقدیر از اساتید, کارکنان و دانشجویان نمونه و برتر دانشگاه فرهنگیان استان کردستان بود.