معاون دریایی سازمان بنادر گفت: درباره لایروبی اروند، باید مقامات ایران و عراق تصمیم بگیرند که آیا روی خط القعر جدید تفاهم کنیم یا به خط تالوِگ قدیم برگردیم.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، هادی حقشناس در مورد آخرین وضعیت لایروبی اروند و موافقت دو کشور ایران و عراق در این خصوص گفت: در حال یافتن خط القعر جدیدی هستیم که این موضوع مستلزم این است تا تفاهم دو کشور را در اینباره کسب کنیم.
حقشناس ادامه داد: مبنای اختلاف ایران و عراق نیز خط القعر (خط تالوِگ) جدید است. اگر خط القعر قبل از انقلاب اسلامی را بخواهیم احیا کنیم میتوانیم این کار را انجام دهیم، گرچه هزینه لایروبی سنگینی برای کشور و سازمان بنادر و دریانوردی دارد، اما آمادگی این کار را داریم.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در هر حال این تصمیم را باید مقامات عالی هر دو کشور ایران و عراق بگیرند که آیا منتظر عراقیها بمانیم برای خط القعر جدید یا برگردیم به تالوِگ قدیم که در حال حاضر منتظر تصمیم گیری مقامات هستیم.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: به همین منظورمذاکره با طرف عراقی در قالب مفاد توافقنامه ۱۹۷۵ الجزایر که خط تالوِگ را به عنوان مرز دو کشور معین کرده است، ادامه دارد تا عراقیها به تشکیل گروه کاری مشترک CBC راغب شوند.
حقشناس افزود: ۱۰ کیلومتر خط القعر آب به سمت عراقیها در اروند جابه جا شده است و در برخی مناطق به معنای واقعی تپه ایجاد شده است.
وی گفت: احیای خط القعر قدیمی که در توافق نامه الجزایر به آن اشاره شده به ۳۵ میلیون مترمکعب لایروبی و ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری نیاز دارد. یا باید این هزینه را تأمین کرد و یا اینکه باید سراغ خط القعر جدید برویم که داخل خاک عراق است.
گفتنی است، پیشتر نیز حقشناس اعلام کرده بود: حداقل ۱۰ کیلومتر از طول این رودخانه ۹۲ کیلومتری با مشکل حاد تردد شناورها مواجه است. برای لایروبی اروند باید دهها شناور مغروقه در بستر این رودخانه خارج شوند تا بتوان عمق آبخور این آبراه را از ۳ متر فعلی به ۹ متر افزایش داد و زمینه تردد شناورهای سنگین را فراهم کرد.