معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: از اول تا ۲۸ اردیبهشت در تلگرام تعداد بازدیدها ۶۰ درصد، تعداد کانالهای فعال ۵۰ درصد و تعداد مطالب تولید شده ۲۵ درصد کاهش یافته است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، عباس آسوشه معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با اعلام شکست انحصار تلگرام، اظهارداشت: در مدت زمان کوتاهی که پیام رسانهای داخلی شروع به فعالیت کردند حرکت بسیار خوبی داشتند و در این مدت حدود ۲۵ میلیون کاربر در این پیام رسانها ثبت نام کرده و بیش از ۹ میلیون و دویست هزار کاربر نیز فعال هستند.
*پیام رسانهای داخلی طی دو ماه حدود ۱۰ میلیون کاربر فعال گرفتند
وی تاکید کرد: پیام رسانهای داخلی به همت متخصصین جوان داخلی در مدت دو ماه به حدود ۱۰ میلیون کاربر فعال دست یافتند که این کار بسیار شگرفی است، در حالی که تلگرام در دو سال اول به همین تعداد کاربر فعال رسیده بود؛ بنابراین اگر امکانات لازم در اختیار پیام رسانهای داخلی قرار بگیرد میتوانند بیش از پیش خود را نشان داده و نیاز مردم کشور را برآورده کنند.
* ۵ سال تمام امکانات کشور در اختیار تلگرام بود، ۲ ماه در اختیار پیام رسانهای داخلی است
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد: مهاجرت به پیام رسانهای داخلی در راستای انحصار شکنی نمونه خارجی اتفاق افتاد و مردم نیز در این مسیر همراهی کردند و بخشی از کسب و کارها نیز به پیام رسانهای داخلی مهاجرت کردهاند. آسوشه تصریح کرد: ۵ سال تمام امکانات کشور در اختیار تلگرام گذاشته شده و اکنون در حدود دو ماه است که این فرصت در اختیار جوانان کشور قرار گرفته است تا بتوانند توانایی خود را نشان دهند.
* کیفیت سرویس پیامرسانهای داخلی هنوز مطابق انتظار مردم نیست
وی افزود: البته قبول داریم که کیفیت سرویسها هنوز آنچنان که مردم انتظار دارند نیست و به پیام رسانهای داخلی تاکید کردهایم که باید برای رسیدن به کیفیت مورد نظر مردم حرکت کنند. در این مسیر حاکمیت و مردم نیز وظیفه دارند تا به جوانان کشور فرصت دهند تا بتوانند کار خود را به سرانجام برسانند.
وی افزود: در جلسات متعددی که با پیام رسانهای داخلی داشتهایم اکثرا تاکید دارند که نیازی به حمایتی نداریم، فقط بدون هیچ تبعیضی و همانند پیام رسانهای خارجی به ما اجازه فعالیت در کشور داده شود. بعد از مدت محدودی خواهید دید که خودمان را به مردم ثابت میکنیم.
*آغاز مرحله دوم ارزیابی پیام رسانهای داخلی برای سنجش دقیقتر ظرفیتها
آسوشه اعلام کرد: برهمین اساس مرکز ملی فضای مجازی کشور ارزیابی دقیقتر پیامرسانهای داخلی را در مرحله دوم شروع کرده تا مطمئن شویم پیامرسانهای داخلی ما قادر به پاسخگویی به بیش از ۵۰-۶۰ میلیون کاربر هستند و میتوانند سرویسهای جدید مانند سرویسهای مالی، پرداخت و دولت الکترونیک را ارایه دهند. براساس آخرین مصوبه شورای عالی فضای مجازی در حمایت از پیام رسانهای داخلی، این پیام رسانها باید آماده باشند تا نه تنها کیفیت بهتر بلکه حجم متنوع تری از سرویسها را نسبت به چیزی که مردم در پیام رسانهای خارجی دیدهاند را، ارایه کنند.
* کاهش ترافیک تلگرام
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی کشور درباره ترافیک بالای تلگرام همچنان پس از انحصار شکنی، اظهار داشت: با توجه به این که ۵ سال پیام رسان تلگرام در کشور سرویس میداده، نمیتوانیم انتظار داشته باشیم در عرض دو ماه یعنی از شروع حرکت شکسته شدن انحصار تلگرام تا زمان مسدود سازی که آن هم در همین راستا بود، این حرکت ۵ ساله به صفر رسانده شود. اما اتفاقی که افتاده نشان میدهد تعداد بازدیدهای تلگرام از آخر فروردین تا ۲۸ اردیبهشت از حدود ۲.۵ میلیارد بازدید به کمتر از یک میلیارد رسیده که به معنای کاهش ۶۰ درصدی بازدید است. تعداد کانالهای فعال در تلگرام نیز ۵۳۰ هزار بوده که بر اساس آمار و ارقام پژوهشگاه پیام رسان و شبکههای اجتماعی دانشگاه تهران در این بازه دوماهه به کمتر از ۲۷۷ هزار کانال رسیده است. از طرف دیگر، تعداد مطالب تولید شده از ۱۰۰ هزار مطلب به کمتر از ۷۵ هزار مطلب تولیدی رسیده که همه این موارد نشان دهنده این است که انحصارشکنی اتفاق افتاده و ما به شرایط قبل باز نخواهیم گشت و مردم و جوانان ما در کنار هم میتوانند هر اقدامی را پایه ریزی کنند.
*پیام رسانهای داخلی فقط شش ماه فرصت میخواهند و تقاضای هیچ حمایتی را ندارند
آسوشه با اشاره به تامین هزینههای تلگرام، افزود: هر زمانی که از مدیر تلگرام پرسیدند که این هزینههای هنگفت (که براساس دسته بندی خودشان به هزینههای ارتباطات، ذخیره سازی و هزینههای برق و .. تقسیم میشد) از کجا تامین میشود؟ اعلام میکرد که از دوستان و آشنایان این هزینهها را تامین میکند و تا قبل از این حرکتهای اخیر نیز درآمدی در ایران نداشته است؛ بنابراین محل تامین این هزینههای سنگین مشخص نیست، اما فضایی ایجاد شده تا کسب و کارها، سیستمهای پرداخت مالی و سرویسهای دولت الکترونیک در پیام رسانهای داخلی فعال بشود تا بتوانند درآمدزایی داشته باشند. البته خواسته پیام رسانهای داخلی این است که روی پای خودشان بایستند و بارها در جلسات اعلام کردند که شش ماه به ما فرصت بدهید تا ما مستقل کار کنیم و هیچ حمایتی نه از دولت و نه خارج از آن نخواهیم خواست.