مسئول مرکز مطالعات راهبردی بسیج دانشجویی خراسان گفت: اگر شخصی با شناختی عمیق نسبت به هویت امام خمینی (ره)، متن خوانی پیام را آغاز درخواهد یافت که جام زهر در نگاه امام امت یعنی، سلب روحیه مقاومت و پایداری و مبارزه با باطل و القای روحیه راحت طلبی و سازشکاری با جریان باطل و کفر جهانی.
علی سعیدی، مسئول مرکز مطالعات راهبردی بسیج دانشجویی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، گفت: مسئله قطعنامه ۵۹۸ زمانی مورد دقت و بررسی محققان و کارشناسان سیاسی قرار میگیرد که امام خمینی (ره) در تنظیم و تدوین پیامی برای زائران فریضه مقدس حج، با بیان نکاتی پیرامون پذیرش قطعنامه ۵۹۸، جمله «.. جام زهرآلود قبول قطعنامه را سر کشیده ام...» را به کار میبرند و به دنبال آن، سوال اساسی در اذهان شکل میگیرد که چگونه است که امام امت پذیرش قطعنامه را جام زهر تلقی میکند؟ آیا اجباری و تحمیلی در مسئله قبول قطعنامه وجود داشته است؟ چه کسانی شرایط پذیرش قطنامه را در داخل مهیا کرده اند؟ و از مهمتر اینکه، چرا معمار کبیر انقلاب آن را جام زهر تقلی میکند؟
سعیدی ادامه داد: به نظر حقیر راز و ماهیت فهم مسئله و همچنین اتفاقات قطنامه ۵۹۸ در تک تک کلمات و انسجام و ارتباط بندهای پیام میباشد. اگر شخصی با شناختی عمیق و معرفتی کامل نسبت به شخصیت و هویت امام خمینی (ره)، متن خوانی پیام را آغاز و در آن تامل کند درخواهد یافت که جام زهر در نگاه امام امت یعنی، سلب روحیه مقاومت و پایداری و مبارزه با باطل و القای روحیه راحت طلبی و سازشکاری با جریان باطل و کفر جهانی.
این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) در پیام تاکید میکنند: «اکیداً به ملت عزیز ایران سفارش میکنم که هشیار و مراقب باشید. قبول قطعنامه از طرف جمهوری اسلامی ایران به معنای حل مسئله جنگ نیست...»، به عبارتی امام راحل مسئله و صحنه و ابعاد و افق جنگ را گسترده میببینند و به درستی و با نهایت درک از نزاع تاریخی حق و باطل، این نکته را گوشزد میکنند که با قبول قطنامه نزاع حق و باطل پایان نخواهد یافت که در ادامه پیام در جمله «امروز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استکبار و جنگ پابرهنهها و مرفهین بی درد شروع شده است» این مسئله را بدیها درک میکنید.
وی افزود: در شرایط کنونی افق جنگ حق و باطل که در صحنه اقتصاد تداوم یافته و از آن به «جنگ ارزی» نام میبرند را به راحتی درک میکنید. مسئله قطنامه ۵۹۸، دارای یک نکته بصیرتی و تاریخی و تمدنی است که امام خمینی (ره) در پیام، ما را بدان توجه میدهند این است که: «خداوندا! تو میدانی که ما سر سازش با کفر را نداریم. خداوندا! تو میدانی که استکبار و آمریکای جهانخوار گلهای باغ رسالت تو را پرپر نمودند»، القای تحمیلی روحیه سازشکاری با کفر جهانی از سوی غرب زدگان داخلی مسئله گربیان گیر انقلاب اسلامی در طول عمر ۴ دهه آن بوده است که هدفی جز تحقیر هویت فکری و فرهنگی ملت ایران و سلب استقلال فکری و عملی امت را نداشته است.
سعیدی در پایان گفت: در شرایط کنونی آنچه راهبر امت و فرهیختگان جامعه اسلامی است در انتهای نامه بیان شده است: «من در این جا به جوانان عزیز کشورمان، به این سرمایهها و ذخیرههای عظیم الهی؛ و نوآوریها همراهی کنید و روح استقلال و خودکفایی را در آنان زنده نگه دارید ....» القای روحیه «ما میتوانیم» و تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی و القای استقلال فکری و خود باوری راهبردی است که میتواند جامعه را به اهداف متعالی انقلاب و اسلام راهبری کند.