اشتباهات مکرر و متعدد خلبان هواپیماى ATR شرکت آسمان، از سوی سازمان هواپیمایی کشوری عامل اصلى وقوع سانحه پرواز تهران-یاسوج اعلام شد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، روز ۲۹ بهمنماه ۹۶ بود که هواپیمای ATR۷۲ شرکت هواپیمایی آسمان به شماره پرواز ۳۷۰۴ از فرودگاه مهرآباد به مقصد یاسوج پرواز کرد.
این هواپیما در در ۱۴ مایلی فرودگاه یاسوج و روی ارتفاعات دنا از رادار حذف و مکالمات خلبان و برج قطع شد؛ پس از آن بود که اعلام شد این هواپیما با کوه دنا برخورد کرده است؛ این هواپیما حامل ۶۰ مسافر و ۶ خدمه و امنیت پرواز بود که همه در این سانحه جان باختند.
پس از این سانحه در اواخر اسفند ۹۶ و مقارن با جلسه استیضاح آخوندی در مجلس بود که گزارش اولیه وقوع این سانحه به سرعت توسط سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شد. (جزئیات بیشتر را از اینجا بخوانید)
در این گزارش اولیه تلویحاً خلبان و تا اندازهای شرکت هواپیمایی آسمان مقصر وقوع این سانحه معرفی شدند، اما صدور گزارش نهایی موکول به بررسیهای بیشتر شد.
به تازگی و امروز خبری به نقل از مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی، درباره این سانحه روی خروجی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
در این خبر به نفل از حسن رضاییفر آمده است: تقرب و اقدام به فرود در یاسوج در هوای بد به دلیل سقف پایین ابر برخلاف دستورالعمل شرکت، کاهش ارتفاع غیرمجاز از کمترین ارتفاع ایمنی مسیر پروازی W۱۴۴، مدیریت نامناسب در کابین خلبان CRM، عدم رعایت رویه جبران واماندگی و stall هواپیما و عدم اجرای چک لیستها در زمان تقرب از جمله دلایل این وقوع سانحه بوده است.
به گفته مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، استفاده نابهجا از اتوپایلوت در زمان تقرب، عدم توجه به درخواست کمک خلبان برای گرفتن فلپ پس از استال نیز از دیگر اشتباهات خلبان هواپیمای ATR تهران-یاسوج بوده است.
رضاییفر گفته است: همچنین عوامل دخیل در این سانحه با عنوان عوامل کمکی شامل خطای کمک خلبان بهعنوان pilot flying برای درخواست چک لیست، نبود نظارت عملیات شرکت به فعالیت خلبانان، آموزش ناکارآمد شرکت درخصوص دستورالعملهای عملیاتی شرکت و هواپیما و AIP و ضعف سیستم شناسایی مخاطرات و اقدامات پیشگیرانه در شرکت هواپیمایى است.
وی با اشاره به اینکه شروع پرواز بهدلیل محدودیتهای پزشکی خلبانان و بدی هوای مقصد صحیح نبود، تصریح کرد: خلبانان به امید فرودگاه جایگزین شیراز پرواز کرده بودند و قبل از آغاز تقرب اطلاعات هوای یاسوج را میگیرد و سعی در خروج از ابر با سقف ۱۵ هزار پا میکنند.
به گفته رضاییفر دلیل خروج از ابر، شرایط توربولانس و تشکیل یخ بوده و با کاهش دادن ارتفاع، متاسفانه هواپیما در معرض جریانات updraft و down draft کوهستان قرار گرفته و به کوه برخورد کرده است.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری گفته است: هنوز خلبان ارابه فرود را بازنکرده بوده و به دلیل خروج از ابر خلبان سیستم یخزدایى را خاموش میکند و AOA هم بدین دلیل قطع مىشود و خلبان دیرتر متوجه وخامت اوضاع میشود.
به گزارش فارس پس از وقوع این سانحه مدتی پروازهای هواپیماهای ATR آسمان متوقف شد، اما این پرندهها مجددا به ناوگان هوایی کشور بازگشتند.