مدیر عامل شرکت فرودگاههای کشور از احداث ترمینال ۸۰ هزار متر مربعی فرودگاه تهران با مشارکت بخش خصوصی در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، رحمتاله مهابادی مدیر عامل شرکت فرودگاههای کشور در مراسم افتتاح ۱۰ پروژه فرودگاهی با اشاره به اینکه در یک ماه گذشته یک نمونه از انبوه پروژههای زیرساختی توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به بهرهبرداری رسیده است گفت: در یک ماه گذشته یکی از دهها سامانه مهم و راهبردی ناوبری هوایی در دو استان فارس و هرمزگان به بهرهبرداری رسید.
وی ادامه داد: امروز هم در فرودگاه مهرآباد که به عنوان یکی از پرترافیکترین فرودگاههای کشور به شمار میروند، ده طرح عمرانی فرودگاهی به بهرهبرداری رسید.
مدیر عامل شرکت فرودگاههای کشور اظهار کرد: فرودگاه مهرآباد به عنوان مهمترین فرودگاه کشور که بدون شک نمادی از پیشتازی ایران زمین در عرصه حمل ونقل هوایی منطقه و جهان هوانوردی است به دلیل بیمهریهای دولتهای گذشته در چهار سال ابتدایی دهه ۹۰ به یکی از کانونهای ناکارآمدی یا مدیریت و نمایشگاهی از انواع چالشهای مختلف زیرساختی، تجهیزاتی، تسهیلاتی، کمیت و کیفیت خدماترسانی تبدیل شده بود.
وی افزود: در گذشته این فرودگاه با چالش ایمنی در صنعت هوانوردی روبرو شده بود و ما شاهد بحرانهای بزرگ در این صنعت بودیم.
مهابادی با اشاره به اینکه در طول سه سال و نیم گذشته فرودگاه مهرآباد با تلاش همکاران به نمادی از مدیریت علمی و جهادی و همچنین جلوهای از درخشش شاخصهای کارآمدی تبدیل شده است، افزود: توسعه کمیت و کیفیت خدماترسانی، شهروند مداری و ایمنی از مهمترین شاخصهای کنونی فرودگاه مهرآباد به شمار میرود.
وی تصریح کرد: بر اساس ارزیابیهای اتحادیههای بینالمللی فرودگاهها فرودگاه مهرآباد جایگاه چهارم در بین برتین فرودگاههای منطقه را کسب کرده و ما رتبه صدم در فرودگاه جهان را داریم.
مدیر عامل شرکت فرودگاههای کشور ادامه داد: در آخرین رتبهبندی از میان ۳۹ فرودگاه کم ترافیک ایران رتبه دوازدهم را با جابجایی ۱۵ و ۲۵ میلیون مسافر را کسب کرده است.
مهابادی توضیح داد: باند ۲۹ راست بتنی مهرآباد با اعتباری بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان بعد از ۴۰ سال کم توجهی نوسازی شد و با بالاترین سطح استانداردهای بینالمللی احداث گردید.
وی تصریح کرد: تجهیز این فرودگاه به ابر خودروهای آتشنشانی و نجات فرودگاهی ضریب ایمنی فرودگاه را بسیار افزایش داد.
مدیر عامل شرکت فرودگاههای کشور افزود: این طرحهای بزرگ عمرانی در شرایطی احداث گردید که فرودگاه مهرآباد یک دقیقه تعطیل و یا حتی غیر عملیاتی نشد، تمام عوامل زمینی و مهندسی فرودگاه با پذیرش مسئولیتهای سنگین آمار پروازها را کاهش نداد.
مهابادی توضیح داد: در راستای توسعه بهسازی و نوسازی زیر ساختهای ایمنی هوانوردی و افزایش کیفیت خدمات رسانی به شهروندان در طول ۳ سال و نیم گذشته بیش از ۵۰، ۱ پروژه با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان در فرودگاه مهرآباد انجام شده است.
وی تاکید کرد: بازسازی و افزایش کیفیت خدمات در ترمینال ۱، ۲، ۴ و ۶ این فرودگاه محوطه سازی و اصلاح هندسی و ترافیکی به منظور تسهیل عبور و مرور مسافران پس از دهها سال افزایش فضای ورودی ترمینالهای ۱ و ۲ به متراژ بیش از ۳ هزار متر مربع، اتصال خطوط مترو به این فرودگاه، نوسازی نیروگاه ۴ مگاواتی و سامانههای متانیکال و الکتریکال فرودگاه، بازسازی افرون و همچنین افزایش ۱۲ موقعیت پارک هواپیما از مهمترین پروژههای فرودگاهی کشور به شمار میرود.
مدیر عامل شرکت فرودگاههای کشور با اشاره به اینکه تا پایان سال چند پروژه عمرانی دیگر در فرودگاه مهرآباد به مرحله اجرایی میرسد افزود: این پروژهها عبارت است از نصب ۶ پل تلسکوپی در ترمینالهای ۱ و ۲، تکمیل بهسازی ترمینالهای ۴ و ۶، از تحولات بزرگی است که در این فرودگاه اجرایی خواهد شد.
مهابادی ادامه داد: طی سه سال و نیم گذشته در ۵۳ فرودگاه ۱۵۲ ایستگاه کمک ناوبری صورت گرفته که بسیاری از این پروژهها پس از بهرهبرداری آزمایشی به بهرهبرداری رسمی رسیده است.
وی بیان کرد:هماکنون اکثر فرودگاههای کشور و ۱۵۲ ایستگاه کمک ناوبری هوایی به کارگاههای توسعه پرشتاب با محوریت دانش و توانمندی متخصصین صنعت حمل و نقل هوایی تبدیل شدهاند و صدتا پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر دهها هزار میلیارد ریال در توسعه همهجانبه به بهرهبرداری رسیدهاند.
مهابادی افزود: سهم ۱۱ د. رصدی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از عرصه این فرودگاه برای خدماترسانی به مردم تهران بسیار ناکافی است، زیرا که محدودیت عرصه هرگونه فرصت توسعه را برای مردم سلب کرده است و امیدواریم با حمایتهای مجلس و سایر مقامات در آیندهای نه چندان دور طرح احداث ۸۰ هزار متر مربعی فرودگاه پایتخت با مشارکت بخش خصوصی را به مرحله اجرایی درآورده و شاهد رفاه بیشتر مردم در این بخش باشیم.