در حالیکه از امروز خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی ۵۰ هزار تومان جریمه میشوند، اما برنامهای برای ملزم ساختن خودروسازان به کاهش سطح آلایندگی خودروها وجود ندارد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مرحله دوم طرح کاهش آلودگی هوای تهران (LEZ) از صبح امروز با فعال شدن یک هزار و ۱۴۰ دوربین در سطح پایتخت آغاز شد.
در این طرح خودروهایی که معاینه فنی نداشته باشند، در صورت تردد در هر نقطه از شهر تهران، روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه میشوند.
پیش از این خودروهای فاقد معاینه فنی فقط در صورت تردد در محدوده زوج و فرد جریمه میشدند.
علاوه بر اینکه خودروهای فاقد معاینه فنی توسط دوربینهای شرکت کنترل ترافیک جریمه میشوند، ماموران پلیس راهور هم در صورت مشاهده خودروهای دودزا آنها را فک پلاک کرده و با نصب پلاک اعزام به تعمیرگاه به آنها ۴۸ ساعت فرصت میدهند تا نسبت به تعمیر خودروی خود اقدام کنند، در غیر این صورت خودرو به پارکینگ منتقل خواهد شد.
محسن پورسیدآقایی معاون ترافیک شهردار تهران اعلام کرده اگر خودرویی دارای معاینه فنی باشد، اما دودزا باشد، توسط پلیس متوقف و اعمال قانون خواهد شد.
بیشتر بخوانید: درخواست ۲ میلیارد دلاری پورسید آقایی برای کاهش آلودگی هوا
وی همچنین توصیه کرده است که خودروهای زیر چهارسال هم نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند.
بنابر این گزارش، در سال جاری ۱۱۰ هزار خودروی زیر ۴ سال به منظور دریافت معاینه فنی برتر به مراکز معاینه فنی مراجعه کردهاند و تنها ۴۲ هزار خودرو موفق به دریافت برگ معاینه فنی برتر شدند و ۶۲ هزار خودروی دیگر فاقد معاینه فنی برتر شناخته شدند.
ناتوانی خودروهای زیر ۴ سال در کسب معاینه فنی برتر، توپی است که در زمین خودروسازان است، ولی شهروندان به دلیل کم کاری خودروسازان ناچار به محرومیت از مزایای معاینه فنی برتر هستند.
تا زمانی که رویکرد مسئولین مرتبط با حوزه کاهش آلودگی هوا صرفا به برخورد با رانندگان محدود است و شرکتهای خودروسازی دارای حاشیه امن هستند، نمیتوان انتظار داشت که تنها با اجرای چنین طرحهایی، شهر تهران در رفع معضل آلودگی هوا موثر باشند.