معاون وزیر کشور گفت: مدت ضمانت خودروهای نو با سن معافیت معاینه فنی، باید متناسب باشد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، مهدی جمالی نژاد در حاشیه جلسه کاهش آلودگی هوای شهرهای کشور، افزود: در سایر کشورها به منظورحمایت از مصرف کننده و کاهش آلایندگی خودروها، سن معافیت خودروهای نو از معاینه فنی، کمتر از مدت زمان گارانتی پیش بینی میشود تا در صورت وجود ایراد در خودرو که در مراکز معاینه فنی تشخیص داده میشود، راننده بدون نیاز به هزینه کرد مجدد گارانتی، قطعات معیوب را تعویض و ایرادهای خودرو را رفع کند. وی با بیان اینکه یکی از قطعات مهم در کاهش آلایندگی خودرو کاتالیست است که در صورت تعویض نشدن آن در دوره گارانتی به علت بالا بودن قیمت آن، هزینه بسیار زیادی را به راننده تحمیل خواهد کرد، اضافه کرد: کاتالیست در مسیر اگزوز خودروها قطعه بسیار مهمی در کاهش آلایندگی تولیدی خودرو است که در صورت سلامت کارکرد موتور خودرو عمری در حدود سه سال دارد و در صورت عدم تغییر سن معافیت یا افزایش مدت زمان گارانتی توسط خودروسازان بدیهی است هزینه بالای تعویض این قطعه بر عهده مصرف کننده خواهد بود. جمالی نژاد با تاکید بر سه اصل "ارتقا کیفیت تولید خودرو"، "همکاری رانندگان در نگهداشت صحیح خودرو" و "نظارت بر خودروهای در حال تردد در شهر" برای ساماندهی، مدیریت و کنترل وضعیت آلایندگی خودروها افزود: در حال حاضر بحث نظارت بر وضع خودروها با اجرای فاز دوم طرح کاهش و کنترل معاینه فنی خودروها به صورت مکانیزه توسط دوربین در تمام شهرها با جدیت در حال انجام است و شهروندان نیز در خصوص رعایت دستورالعملهای شرکتهای سازنده خودرو و مراجعه به هنگام به نمایندگیهای خدمات پس از فروش برای بازدیدهای دورهای به خوبی همکاری مینمایند، اما تنها قسمت مغفول مانده و شاید مهمترین موضوع کیفیت پایین و نامناسب تولید خودروها در کشور است. رئیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با بیان اینکه خودروهای تولیدی برغم داشتن استاندارد یورو ۴ هنگام تولید، به علت بکارگیری قطعات با کیفیت پایین به سرعت از استاندارد شرایط تولید خارج و چندین پله نزول مینمایند اعلام کرد: این مسئله اثربخشی سایر حوزهها در بخش نظارت و نگهداشت خودرو را تحت شعاع قرار داده و نتیجه مورد نظر که کاهش آلایندگی ناشی از خودروهاست حاصل نمیشود. بدیهی است جهت ساماندهی این بخش باید حداقل خودروهای آلاینده از چرخه تولید خارج شود. بر اساس ارزیابی اطلاعات خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران در سال ۹۶ حدود ۵۰ درصد از وانت نیسان ها، ۴۷ درصد از وانت پیکانها و ۴۳ درصد از پژوهای آردی با مدل بالاتر از ۸۴ با سن میانگین ۷ سال از تست آلایندگی مردود شده اند. این در حالی است که ۳۸ درصد از وانت نیسان ها، ۲۹ درصد از وانت مزداها و ۲۴ درصد از وانت پیکانها بیش از یک ایراد فنی داشته و در بعضی از موارد حتی تا ۶ ایراد فنی نیز داشته اند. جمالی نژاد اضافه کرد: ارزیابی فنی نشان میدهد این خودروها با گذشت ۵ سال از تولید چه از لحاظ آلایندگی و چه از لحاظ ایمنی به سرعت از استانداردهای تولید فاصله گرفته و باید هرچه سریعتر از چرخه تردد خارج و با خودروهای با کیفیت جایگزین شوند.