پنجمین دوره مسابقات کشوری دست ساختههای فیزیک در دو بخش دانشآموزی و دانشجویی به میزبانی دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه صنعتی شاهرود، پنجمین دوره مسابقات کشوری دست ساختههای فیزیک در دو بخش دانش آموزی و دانشجویی و رقابت ۳۰ تیم زیر نظر انجمن فیزیک ایران به میزبانی این دانشگاه برگزار شد.
سید علی حسینی منصوری، عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شاهرود در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه به عنوان دبیر اجرایی این دور از مسابقه گفت: نوآوری و فناوری مقولهای نیست که به خودی خود اتفاق بیافتد و به طور ناگهانی دانشجو و یا دانش آموزی نوآور و فناور شود، بلکه شیوه خاصی را میطلبد که علم نُروآموزش (NeuroEducation) دقیقا به این موضوع میپردازد و در جستجوی راهی برای آموزش دانش آموزان و دانشجویان به سمتی که مد نظر است میباشد.
دبیر اجرایی پنجمین دوره مسابقات کشوری دست ساختههای فیزیک مشکل اصلی عدم تربیت دانشجو فناور را شیوه آموزش علوم مختلف به دانش آموزان و دانشجویان عنوان نمود.
وی روش Supervised Self-Learning Practical Method of Teaching Science را یک روش آموزشی مغز محور در دانشگاه دانست و گفت: هدف اصلی این روش، آموزش علوم بر اساس اصول یادگیری مغز است و چنان علم و عمل را در هم ادغام میکند که دانشجو در حین آموزش ارتباط تک تک جلسات درس را با فناوری و تکنولوژی حس میکند. شیوه ارائه موضوع، وسایل کمک آموزشی و نمایش عملی پدیدههای علمی چنان دانشجویان را به وجد میآورد که بلافاصله در مغز خود شروع به ایده پردازی در آن مورد مینمایند و بعد از کلاس درس شروع به تحقیق در مورد موضوع مربوطه کرده و با تشکیل یک تیم اقدام به ساخت وسیلهای بهتر برای نشان دادن آن پدیده میکنند.
وی در ادامه گفت: حداقل فایده اینکه دانشجویان آخرین وسایل آموزشی دنیا در مورد موضوع مربوطه را با امکانات و شرایط کشور و شهر خود همراه میسازند. ساختن وسایل آموزشی برای نمایش پدیدههای علمی ذهن دانشجو را برای ساخت و مسائل مربوط به آن باز میکند و دانشجو را با الفبای صنعت و فناوری آشنا میکند.
حسینی تولید دانش فنی، اختراع و یا اکتشاف منجر به تولید و تجاری سازی محصول یا فرآیند و همچنین تولید دست ساختهای آموزشی فیزیکی و مهندسی را توسط دانشجویان از جمله دستاوردهای این مسابقه دانست و افزود: در پایان این مسابقات سه دست ساخته در بخش دانشجویی، سه دست ساخته در بخش دانش آموزان متوسطه و سه دست ساخته در بخش دانش آموزان ابتدایی به عنوان آثار برتر انتخاب شدند.
رضا خانبابائی، دبیر علمی این مسابقات نیز، هدف از برگزاری این مسابقات را تقویت ارتباط علوم پایه دانشگاهها با تولید فن آوری و کارآفرینی عنوان کرد.
فاطمه سلطانی فر، دانشجوی دانشکده فیزیک این دانشگاه و محمد مهدی سوهانی در بخش دبیرستان از شهرستان شاهرود از جمله برندگان این دور از مسابقات بودند.