به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، «حمید ضیائی پرور» مدیر کل دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره ظهور شبکه ایران اینترنشنال گفت: در رقابت سیاسی، ایدئولوژی، مذهبی و منطقهای بین ایران و عربستان طبیعی است که در حوزه رسانه هم این دو کشور با یکدیگر رقابت کنند و ما هم در شبکههای عربی زبانمان دارای قدرت هستیم و اینطور نیست که دست خالی باشیم.
وی با اشاره به حساسیت سعودی نسبت به خبرنگاران ایرانی نیز بیان داشت: یادم هست ۷ سال پیش به همراه وزارت امور خارجه سفری به کشورهای حاشیه خلیج فارس (بحرین، کویت، قطر) داشتیم و آن کشورها به شدت نسبت به حضور تیم خبری شبکه العالم حساسیت نشان میدادند. چراکه آنها هم میدانند که شبکه العالم برای تلویزیون جمهوری اسلامی است که در کشورهای عربی زبان برنامه پخش میکند و حتی در مذاکرات و ملاقاتها و حتی در فرودگاه با حساسیت بالایی با خبرنگاران العالم برخورد میکردند.
ضیایی پرور در ادامه افزود: ما از قدرت رسانهای خودمان برای نفوذ بر افکار عمومی کشورهای عربی استفاده میکنیم و آنها هم همین کار را میکنند و زیاد عجیب نیست که شبکه ایران اینترنشنال شبکه سرسپرده عربستان سعودی باشد. همین شبکه ممکن است سال بعد اسپانسر دیگری از کشورهای دیگر مثل اسرائیل و امریکا پیدا کند و سرسپرده آن کشورها شود.
مدیر کل دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه سعودی مواضع مشخصی در هدایت این شبکه دارد، بیان داشت: مواضع شبکه ایران اینترنشنال کاملا مشخص و واضح است و از آنجایی که وضعیت مالی خوبی دارد، پول حسابی هم خرج میکند. کما اینکه چند سال پیش سعودی سهام شبکه توئیتر را فقط برای اینکه بتوانند برایش اعمال نفوذ داشته باشد و جلوی انقلابهایی که در کشورهای عربی صورت میگرفت را گرفته و مانع به تحقق رسیدن مواضع ضد عربستان شود، با مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار خریداری کرد. البته باید گفت که این پولها برای سعودی پولی نیست چراکه هدفش تاثیر بر افکار عمومی ایران است و هدف مهمی را از سمت خود دنبال میکند.
وی درباره جذب مجریهای شبکههای دیگر به این شبکه تازه کار و پرداخت دستمزدهای بالا به آنها نیز گفت: وقتی رسانههای جدید شکل میگیرند باید آفرهای بالا داشته باشند تا بتوانند افراد حرفهای را جذب خود کنند وگرنه نمیتوانند شکل بگیرند و دچار مشکل خواهند شد. برای مثال وقتی میخواهند در هر کشوری روزنامه جدیدی منتشر کنند در قدم اول و برای جذب نیروی کار به سمت روزنامهنگارهای برجسته میروند. این موضوع کاملا طبیعی است و آنها به کارمندان شناخته شده خود چندین برابر شبکههای دیگر دستمزد میدهند تا نیرویی که کاملا شناخته شده، هویت دارد و چهره شده را جذب شبکه تازه کار خود کنند.