به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری دیدن این فیلم جرم است در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر با حضور عوامل فیلم در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
این نشست که با استقبال خبرنگاران مواجه شد به بررسی محتوایی فیلم و شناخت ابعاد درونی آن پرداخت. محمدرضا شفاه کارگردان فیلم با انتقاد از این موضوع که بیان میشود راهکار فیلم برای مقابله با بیعدالتی اسلحه است، گفت: اصلاً فیلم ما راجع به بیعدالتی نبود و برای پیشبرد اهداف فیلم تلاش کردیم از کلیدواژه قانون استفاده شود.
وی دراینباره ادامه داد: من این اتهام را نمیپذیرم که راهکار ما اسلحه است. من خواهش میکند شما خودتان قضاوت کنید؛ اگر جای امیر فیلم بودید چهکار میکردید؟ امیر خود در فیلم میگوید "آن اسلحه را دیگران دست من دادند". این واقعیت وجود دارد که وقتی قلمها حرف نزند شمشیرها بهمیان میآید.
شفاه درباره ویژگیهای نقش امیر توضیح داد: امیر شخصیت ویژه و خودساختهای دارد او که عمویش سردار است هرگز خود تلاش نمیکند از قدرت عمویش استفاده کند و در پیشینه زندگی دو بار بازداشت شده و این کاراکتر کسی نیست که از این ارتباطش سوء استفاده کند.
محمدرضا شفاه گفت: یک نگاه بیگانهپرستی در کشور وجود دارد که این تفکر وقتی قبل از انقلاب تبدیل به قانون میشود نامش را کاپیتالاسیون میگذاریم و همین تفکر بعد از انقلاب هم وجود داشت و مقاومت نیروهای انقلابی نگذاشت تبدیل قانون شود.
وی درباره شباهت کار با آژانس شیشهای توضیح داد: در نشست آژانس شیشهای هم گفتند "چرا این فیلم را از روی فیلم دیگری ساختی؟" و روایت یکی است. شاید سالها بعد به فیلم دیگری بگویند چرا از روی فیلم ما ساخته است، این نگاه درست نیست و مضامین یکی هستند.
تهیهکننده فیلم درباره میزان سانسور که روی فیلم اعمال شده گفت: صبر حوزه هنری درباره حساسیتهای فیلم مثالزدنی بود و از زمان فیلمنامه تا اجرای کار همان چیزی بود که ما میخواستیم و تنها یک پلان آن هم بهدرخواست نیروی انتظامی حذف شد. هیچ کدام از کاراکترهای کار هم مصداق بیرونی ندارند.
زهتابچیان کارگردان فیلم درباره شخصیت دوتابعیتی فیلم گفت: او به هیچ وجه انگلیسی نیست او اول یک ایرانی است و مشکل ما این است که اغلب مشکلاتمان در کشور از جانب این شخصیتها بهوجود آمده است.
زهتابچیان کارگردان «دیدن این فیلم جرم است» درباره دلایل ساخت این فیلم بیان کرد: میخواستم خطای سیستمی و عمیق در کشور را روی پرده سینما نشان دهم و اصلاً اینکه چرا باید یک مرد مست دوتابعیتی باید اینقدر مهم شود و ارتباطات عمیقی داشته باشد، پس مشکل عمقیتر از این حرفهاست.
وی درباره سفارشی بودن فیلمش توضیح داد: هیچ فیلم سفارشی اینگونه که ما آن را ساختیم، ساخته نمیشود من برای تک تک پلانهای فیلم زحمت کشیدم.
در این نشست تهیهکننده فیلم از موانع ساخت فیلم گفت: دوسال پیش تصمیم به ساخت این فیلم گرفتیم اما در مراحل اولیه متوقف شد و در نهایت سال قبل بحث آن در حوزه هنر مطرح شد. موانع کار زیاد بود اما با مذاکره کار را پیش بردیم و در نهایت به نام سازمان سینمایی حوزه هنری صادر شد.
کارگردان فیلم درباره پایانبندی آن توضیح داد: بهدنبال رضایت مخاطب بودم و اما نمیدانم واقعاً این اتفاق میافتد یا نه و در نهایت خود مخاطب است که باید نظر دهد. شروع فیلم قاطعتر است اما نمیتوان گفت بهتر از پایان کار است.