موتور سیکلت چهار چرخ تمام برقی توسط یک شرکت دانش بنیان ودر قالب طرح کلان ملی فناوری و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مرحله تولید پایلوت رسید.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حرکت به سمت رشد و توسعه با استفاده از فناوریهای روز دنیا و همگام شدن با آنها موضوعی است که مورد توجه محققان و متخصصان داخلی کشور قرارگرفته و هریک از آنها در جهت دستیابی به این فناوریها تلاش میکنند.
تولیدوسایل نقلیه مجهز به قوای محرکه برقی از جمله خودرو و چهارچرخ در سایرکشورهای دنیا شوق تولید این محصولات را در محققان و متخصصان داخلی جان بخشید و دست به کار تولید موتور سیکلت چهارچرخ برقی در قالب یک طرح کلان ملی شدند.
حسین زیارتی مدیر عامل شرکت دانش بنیان پیشران خودرو اسپیدار درباره طراحی این موتورسیکلت برقی گفت: طراحی موتور سیکلت چهارچرخ برقی «یوز» از سال ۹۴ شروع شده و با تکیه بر دانش فنی متخصصان داخلی در حال حاضر به فاز تولید پایلوت رسیده است.
وی به حمایتهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان راهگشای تولید این محصول دانش بنیان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه محصول موتور سیکلت چهارچرخ در آیین نامه راهنمایی و رانندگی تعریف نشده بود امکان پلاک گذاری برای این محصول وجود نداشت، اما با حمایتهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مذاکرات این نهاد با نهادهای مرتبط مشکل اخذ استانداردها وپلاک گذاری مرتفع شد.
تولید ۱۰۰ یوز ایرانی تا نیمه سال آینده زیارتی با اشاره به این موضوع که ۱۰۰ دستگاه از این موتور سیکلت در فاز پایلوت درحال تولید است خاطر نشان کرد: در حال حاضر ما تولید آزمایشی موتور سیکلت چهارچرخ برقی را در برنامه داریم که تا نیمه اول سال آینده انجام و تا پایان سال ۹۸ مراحل ارزیابی نهایی و تعیین قیمت تمام شده اجرایی میشود.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درباره مزیتهای موتور چهارچرخ برقی اظهار کرد: کم حجم بودن و ابعاد کوچک این موتور، کاهش آلودگی در کلانشهرها، تسهیل در رانندگی، کاهش خطر رانندگی و پایداری این موتورسیکلت برقی از جمله مزایای این موتورسیکلتهای تمام برقی است که در صورت تولید به مصرف کنندگان آن بسیار کمک میکند.
چندگام مانده تا تولید انبوه یوزایرانی وی ضمن اشاره به استقبال خودرو سازان داخلی از تولید این موتورسیکلت چهارچرخ برقی گفت: بسیاری از خودرو سازان و متقاضیان همکاری برای تولید انبوه این محصول دانش بنیان برای مذاکره آمدند، اما ما تا اتمام مرحله تولید پایلوت باید صبر کنیم.
زیارتی درباره فروش و عرضه این محصول دانش بنیان به سایر کشورها گفت: مذاکراتی با چند کشور در آمریکای جنوبی، شمال آسیا و خلیج فارس انجام داده ایم تا پس از تولید انبوه این محصول را در بازارهای جهانی ارایه کنیم.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان همچنین درباره مشخصات فنی این محصول دانش بنیان بیان کرد: با توجه به اینکه کلاس موتور سیکلتهای برقی با توجه به توان قوای محرکه برق دسته بندی میشوند که این موتور سیکلت تولید شده در زیرگروه محصول ما باید دارای بیشترین کارایی حداکثر ۱۵ وات توان موتور و بدون وزن پک باتری وزن دستگاه باید کمتر از ۴۰۰ کیلوگرم باشد.
وی با اشاره به نقش جدید این موتورسیکلتهای چهارچرخی در روند خودرو سازی در آینده بیان کرد: بسیاری از شرکتهای بزرگ خودروساز و استارتاپها روی این محصول کار کرده اند، ولی ما برای تولید روی طراحی تک تک قطعات از جمله قطعات مکانیکی مانند سیستم ترمز، فرمان و مواردی از این قبیل توسط محققان ایرانی طراحی شده است و قابل توسعه است تا محصول جدیدتری از همین پلت فرم طراحی شود.
صفر تا صد طراحی و تولید موتور سیکلت برقی زیارتی خاطر نشان کرد: مشخصات فنی و کیفیتی موتورسیکلت چهارچرخ برقی با نمونه خارجی برابری میکند و تمام سعی متخصصان داخلی بر این است که طراحی و تولید این محصولات را به روز و توسعه یافته کنند.
وی با اشاره به این موضوع که این شرکت دانش بنیان در دانشگاه آزاد قزوین مستقر است و از امکانات و ظرفیتهای موجود در این دانشگاه استفاده میکند گفت: به صورت مستقیم حدود ۲۰ نفر از متخصصان و جوانان روی تولید این محصول دانش بنیان کار میکنند، اما به صورت غیر مستقیم و با استفاده از نیروی انسانی موجود در دانشگاه آزاد قزوین بر روی این پروژه خیلی از نیروها بدر تولید این محصول همکاری کرده اند.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان همچنین با اشاره به این موضوع که سهامداران این شرکت جوانان هستند گفت: تیم متخصصانی که بر روی تولید و طراحی این محصول کار کرده اند همه دانشجویانی بوده اند که از دوران دانشجویی در حوزه خودرو فعالیت داشته اند و با مراحل توسعه خودرو آشنا بودند و نمونه سازی محصول را انجام داده بودند.