با پیشرفت فناوری به ویژه علم رباتیک و هوش مصنوعی به نظر میرسد که دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، محیطهایی هستند که به زودی دستخوش تغییرات مدرن خواهند شد.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، با پیشرفت فناوری به ویژه علم رباتیک و هوش مصنوعی به نظر میرسد که دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، محیطهای بعدیای هستند که دستخوش تغییرات مدرن خواهند شد. حتی میتوان اینطور تصور کرد که در آیندهای نزدیک رباتها نقش تدریس در دانشگاهها را به عهده خواهند گرفت تا دانشگاهیان وقت بیشتری برای تحقیق داشته باشند و مطالعات خود را بیشتر به سوی رفع مشکلات جامعه پیش ببرند.
تعداد رباتها در جهان به سرعت در حال افزایش است و گفته میشود که اتوماسیون تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۸۰۰ میلیون شغل را در سرتاسر جهان تهدید خواهد کرد. آنطور که تخمین میزنند، در بریتانیا، تا سال ۲۰۳۰، رباتها جایگزین ۶/۳ میلیون کارگر خواهند شد که به معنی این است که یک پنجم کار بریتانیا توسط ماشینهای هوشمند انجام خواهد شد.
مشاغل در آموزش عالی از این قاعده مستثنی نیستند؛ مطالعات اخیر نشان میدهد که به زودی این فناوریهای مدرن در دانشگاهها نیز جا خوش خواهند کرد. البته هنوز تبعات استفاده از ربات و هوش مصنوعی در دانشگاهها مورد بررسی قرار نگرفته است، اما گفته میشود که تاثیر آنها بر آموزش و یادگیری عظیم خواهد بود؛ به این معنا که آموزش عالی ممکن است زودتر از بخشهای دیگر تحت تاثیر این فناوری قرار گیرد.
هوش مصنوعی تاثیر بسزاتری در این امر خواهد داشت و نه فقط در تدریس و یادگیری، بلکه در تمامی تجربیات دانشجویان، نوآوری قرار است جایگزین پروسههای آکادمیکی سنتی شود. میتوان به راحتی پیشبینی کرد که این فناوریها نه تنها کلاسهای درس را متحول خواهند کرد، بلکه نحوه ارتباط دانشگاهها با دانشجویان و حتی سخنرانیها و تدریس سر کلاس نیز دستخوش تغییر خواهد شد.
استادان آهنی در راهند افزایش حضور هوش مصنوعی و سیستمهای رباتیک و هوشمند آموزشی در مراکز آموزشی به این معناست که صرف داشتن تجربه و مهارت لازم برای تدریس دیگر کافی نیست و دنیای مدرن امروزی چیزی فراتر از این نیاز دارد. در حال حاضر، کمبود مهارتهای دیجیتال در میان دانشگاهیان، راه را هر چه بیشتر برای ورود رباتها به دانشگاهها باز میکند. جالب است بدانید که یک ربات سخنران برای دانشگاهیان ساخته شده است و «یوکی» نام دارد.
یوکی در واقع نخستین سخنران ربات است که امسال در آلمان معرفی شد و هماکنون به دانشجویان دانشگاه فیلیپس در ماربورگ تدریس میکند. این ربات در حین سخنرانی همانند یک استاد تمام عیار رفتار کند. این ربات میتواند حس کند که چگونه دانشجویان درس را میگیرند و نیاز به چه نوع حمایتی برای یادگیری دارند. یوکی همچنین از دانشجویان امتحان میگیرد. برخی دانشجویان معتقدند که یوکی با وجودی که هنوز جای کار دارد تا بتواند به یک استاد کامل تبدیل شود، ولی خیلی خوب از پس تدریس برمیآید.
انتظار میرود که رباتها با کمک هوش مصنوعی بتوانند با تدریس در سطوح بالاتر و همچنین بالا بردن توانایی شناسایی نقاط قوت برنامههای آموزشی، کلا سطح آموزش را بالا ببرند و همه اینها یعنی به زودی کلاسهای درس با استادهای آهنی پر خواهد شد و بدون شک تاثیر شگرفی در توصیف شغلی دانشگاهیان در دانشگاهها خواهد گذاشت.
شاید هم به این معنا باشد که وقتی رباتها به دانشگاهها وارد میشوند، استادان دانشگاه برای حفظ مشاغلشان ناگزیر از انجام تحقیقات و کمک به ایجاد دانش خواهند بود.
تحقیقات در آینده بر اساس آخرین گزارش «آینده تحقیقات» که توسط مراکز تحقیقاتی السویر و Ipsos MORI انجام شده است، اکوسیستم تحقیقات به لطف فناوریهای جدید بیشترین تحولات را در بر خواهد داشت و دلایل این امر نیز دسترسی آزاد به نشریات، فرصتهای مالی بیشتر و افزایش ارتباط دانشگاه با صنعت خواهد بود.
بر این اساس به راحتی میتوان پیشبینی کرد که سرعت و حجم تحقیقات در آینده به شدت تغییر خواهد کرد. تجزیه و تحلیل کلاندادهها توسط هوش مصنوعی نیز موجب خواهد شد که حجم بسیاری از یافتهها به سرعت به محققان منتقل شود. این گزارش همچنین پیشبینی میکند که تحلیل کلاندادهها گامی به سوی سیستم بازتر از نظر تامین بودجه، جمعآوری اطلاعات و دسترسی آزاد به انتشار مقالات خواهد بود.
از همین رو به نظر میرسد که حرکت به سمت ایجاد دانش از طریق تحقیقات، به جای تدریس، بهترین راه برای پایداری شغلی برای استادان امروزی در آموزش عالی خواهد بود؛ یعنی دانشگاهیان باید بیشتر تمرکز خود را روی تحقیقات بگذارند تا تدریس و در نتیجه وقت آزادتری دارند تا از تخصص خود به نفع جامعه استفاده کنند.