معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: درس کارآفرینی به مجموعه دروس تحصیلات تکمیلی در آموزش پزشکی اضافه شد و این دورهها به صورت مجازی برگزار میشود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در همایش سیاستگذاری در آموزش پزشکی گفت: رقابت اصلی کنکور در پزشکی است و این موضوع نشان میدهد که ما در سیاستگذاریهای حوزه آموزش پزشکی فعال عمل کرده ایم. اما در کنار آن از توسعه سایر بخشهای کشور نیز خشنود میشویم، در وزارت بهداشت با تغییر و خارج شدن نظام آموزش پزشکی از نظام ادغام یافته خدمات مخالفیم و دوستانی که این بحث را مطرح میکنند چندان با مسائل روز دنیا در حوزه پزشکی و بین رشتهای شدن علوم آشنا نیستند.
لاریجانی افزود: بسیاری از بخشهای آموزش پزشکی در دنیا آرزوی چنین نظام آموزشی و خدماتی ادغام یافته را دارند و معتقدیم نظام آموزش عالی کشور با مسائل بسیار عمدهای مواجه است و باید وقت و انرژی خود را در حل آن مسائل صرف کند و حوزههای مختلف علوم را ارتقا دهد.
وی تاکید کرد: یکی از سیاستهای جمهوری اسلامی ایران ادغام آموزش عالی سلامت در نظام ارائه خدمات بوده و از نظر کمی و کیفی و جزئی و کلی نمیتوان حوزه پزشکی را از آن جدا کرد و ما موافق این موضوع نیستیم. دانشگاههای علوم پزشکی در حال حاضر بر موضوعات مختلف سلامت مردم و سبک زندگی آنها تأثیرگذار هستند و ارتقای این بخش بر سلامت مردم تأثیر میگذارد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از سیاست آمایش سرزمین در حوزه آموزش پزشکی به عنوان یکی از مصوبات مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی نام برد و گفت: تنها جایی که آمایش مصوب دارد حوزه آموزش پزشکی است. تدوین نقشه آموزش عالی حوزه سلامت چارچوبهای خوبی را به دانشگاهها داده است و در کنار آن بسترهایی فراهم شده تا بتوانند همکاران با بلوغ سیاستی و آینده نگری به مسائل مختلف حوزه سلامت بپردازند.
لاریجانی با اشاره به اینکه دانشگاههای علوم پزشکی در کنار فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و درمانی به سیاستگذاری باید توجه کنند، اظهار داشت: در حال حاضر ۲۵۰ هزار دانشجو و ۲۰ هزار هیئت علمی در دانشگاههای علوم پزشکی حضور دارند که هر کدام از آنها در صورتی که با یک چالش کوچک مواجه شوند نیازمند رسیدگی است.
وی تاکید کرد: ظرفیت دانشگاههای علوم پزشکی تنها به کسانی اختصاص دارد که در کنکور شرکت میکنند، اما ممکن است عده زیادی نیز پشت کنکور بمانند بنابراین باید تلاش کنیم که استعدادهای درخشان را وارد دانشگاهها کنیم تا بهترینها بتوانند تحصیلات خود را ارتقا دهند و ضمن اینکه دانشجویان استعداد درخشان را نگهداریم تا آنها بتوانند دانشجویان بیشتری را تربیت کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: ما در رشتههای تخصصی پزشکی هاب بین المللی منطقه هستیم و کمتر کشوری در منطقه این ظرفیت آموزش پزشکی را دارد و ما باید نقش بیشتری در این زمینه ایفا کنیم. ما با توجه به قوانین و ساختارها، روشهای جدیدی را برای ارتقای دانشگاههای علوم پزشکی پی گرفته ایم که یکی از آنها کارآفرینی است.
به گفته وی، کارآفرینی برای تمامی ردههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه علوم پزشکی مجازی راه اندازی میشود و تمامی افراد باید آن را بگذرانند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین درباره اعتباربخشی در دانشگاههای علوم پزشکی گفت: تمامی دانشگاهها، دانشکدهها و بیمارستانهای آموزشی سال گذشته اعتباربخشی شدند و از این میان گروهی اعتبار دوساله، گروهی اعتبار یکساله، گروهی اعتبار ۶ ماهه و بخشی نیز با چالشهایی مواجه شدند که درصدد رفع آن برآمدند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه گروههایی که در اعتباربخشی دچار چالش شده بودند در بازبینی اعتباربخشی توانستند مشکلات خود را رفع کنند. ما در حوزه آموزش پزشکی به فضای مجازی و آموزشهای مجازی توجه ویژه کرده ایم و به زودی وزیر بهداشت، برنامه آموزش مجازی چندین هزار پزشک عمومی در حوزه پزشک خانواده را اعلام خواهد کرد.