نشست هماندیشی بررسی بیانیه گام دوم انقلاب به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه و با حضور جمعی از دانشجویان برگزار شد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجتالاسلام اکبریاقدم، مسؤل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه در نشست هماندیشی بررسی بیانیه گام دوم انقلاب به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه و با حضور جمعی از دانشجویان برگزار شد، گفت: همه کشور، افراد و نهادها مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب هستند؛ اما ما در دانشگاه علامه به عنوان بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور وظیفه سنگینتری داریم، همچنان که دانشجویان و جوانان به واسطه تخاطب ویژه، نقش برجستهتری خواهند داشت.
وی ادامه داد: اگرچه نفس چنین جلساتی به واسطه دغدغه سازی در جامعه مفید و ضروری است؛ اما برای تحقق توصیههای رهبر انقلاب در محورهای هفتگانه مندرج در بیانیه گامهای عملی لازم است.
اکبریاقدم تصریح کرد: این بیانیه که خود یک گفتمان راهبردی است نیاز به گفتمان سازی دارد و نقش دانشگاهیان و مخصوصا دانشگاه علامه به خاطر علوم انسانی بودنش پررنگ است.
مسؤل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه یادآور شد: در گفتمان سازی باید به فرهنگ سازی و کار رسانه ای و تبلیغی در کنار انگاره سازی و برساخت سازی با رویکرد اقناع سازی توجه جدی کرد.
تشکیل هسته ها و کارگروه های علمی با حضور اساتید و دانشجویان نخبه
حجتالاسلام اکبریاقدم در ادامه گفت: در بحث گفتمانسازی که به تعبیر مقام معظم رهبری تبدیل شدن به باور عمومی است، ابتدا کل یک متن و در مرحله دوم پرداختن به مباحث راهبردی داخل بیانیه مهم است و ما بر این اساس بنا داریم هستهها و کارگروه های علمی با حضور اساتید و دانشجویان نخبه راه بیاندازیم.
وی ادامه داد: ما معتقدیم دغدغهها و باورهای مردم نوعا مرتبط با مطالب و نکات راهبردی درون بیانیه، همچون عدالت و مبارزه با فساد و وضعیت اقتصادی و معیشتی و ... بوده و هست و این کار را برای گفتمان سازی آسان میکند؛ چرا که گفتمانی موفق است که باور عمومی و دغدغه و مساله مردم شده باشد؛ متتهی باید تبیین علمی و منطقی از مباحث درون بیانیه داشت.
دستگاه ها باید به سراغ نخبگان علمی دانشگاهی بروند
حجتالاسلام اکبریاقدم تاکید کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری دستگاه ها باید به سراغ نخبگان علمی دانشگاهی بروند و راه حلهای مورد نیازشان را دریافت کنند. بر همین اساس ما بنا داریم به تبیین علمی و منطقی و تفصیل بیانیه بپردازیم.
وی گفت: دستگاهها و مسئولان هم باید میدان عمل را به جوانان مومن انقلابی جهادی که مجهز به علم و معرفت هستند، بسپارند و زمینه حضور و نقش آفرینی آن ها را رقم زنند و برای معیشت و اقتصاد مردم بیشتر تلاش کنند.احمد قدیری دانشجوی دکترای حقوق بین الملل هم در ادامه این نشست گفت: رهبر انقلاب پیش از این دو مرتبه افکار عمومی و مؤکدا جوانان را در غرب مورد خطاب قرار داده بودند و اینک افتخار مخاطبِ کلام واقع شدن در نامهای تفصیلی، نصیب ما شده است.
وی ادامه داد: تبیین اهداف و مسیر پیشرو، به منزله انتقال مسئولیت و مأموریت اهداف انقلاب از نسل اول به نسلهای بعدی است.
صدور بیانیه گام دوم؛ تهاجم تمام عیار به نقشه دشمن
قدیری یادآور شد: در شرایطی که دشمنان ملت متوهمانه از پایان عمر جمهوری اسلامی سخن میگویند، فراخوان رهبر انقلاب برای تکمیل الگوی پیشرفت ایران در پنجاه سال آینده و نیز صدور بیانیه گام دوم که نقشه راه چهل سال دوم است، یعنی تهاجم تمام عیار به نقشه دشمن.
حمید رضا میررکنی، فارغ التحصیل کارشناسی فلسفه هم در این نشست تصریح کرد: بیانیه گام دوم در یک کلام در پی شاکلهسازی دوباره است؛ اولا شاکلهسازی مردم؛ از همین رو حضرت آقا در تفسیر بیانیه گام دوم آن را مستلزم یک حرکت عمومی منضبط دانستند.
میررکنی ادامه داد: این شاکلهسازی در سطح دولت و حاکمیت نیز امتداد مییابد، در نهایت نیرویی از درون مردم، بدل به نیرویی درون دولت میشود. این مطلب هم در قید «در درون دولت» ذیل بند اقتصادی بیانیه مطرح شده است و هم در دیدار اخیر ایشان با دانشجویان، با عنوان زمینهسازی دولت جوانان حزباللهی تصریح شد.
وی افزود: خود این شاکله سازی متوقف به نطقی عام و گفتاری عمومی است. جریان دانشجویی و اساتید در این نقطه میتوانند نقش کلیدی ایفا کنند، و با گفتاری عمومی، نیروهای حاضر در صحنه را حولمحوری واحد متشکل و منضبط گردانند.
فهیمه اثنیعشری، دانشجوی ارشد زبان و ادبیات فارسی هم در ادامه این نشست گفت: عصاره سی سال رهبری حضرت آیت الله خامنهای را در بیانیه گام دوم میشود، دید.
وی ادامه داد: این بیانیه یک مجموعهای منظم، دقیق و انسجام یافته است که احتیاج به تفسیر ندارد. بلکه نیازمند تبیین و روشنگری دقیق جملات و کلمات آن است که وظیفه اصلی دانشجویان روشنگری و بررسی ابزارها و یافتن مسیری برای عملی کردن آن در دانشگاه و جامعه است.
زینب عباسی، دانشجوی کارشناسی مدیریت تکنولوژی هم در ادامه گفت: در بعد عدالت و مبارزه با فساد مهم ترین نقش دانشجو مطالبه گری و شفافیت خواهی است.
وی افزود: اما تمامی این موارد زیر سایه عنصری حیاتی به نام امید تحقق پیدا خواهد. دانشگاه باید امید به آینده و حس خودباوری و پویایی را برای تحقق این مهم به جامعه تزریق کند.
این فعال دانشجویی گفت: برگزاری این جلسات شروع یک فعالیت عملیاتی در راستای گام دوم انقلاب در دانشگاه علامه طباطبایی است؛ زیرا که کمترین خروجیاش میتواند تبین و روشنگری باشد.
وی افزود: بیانیه خطاب به آحاد مردم به ویژه جوانان نوشته شده به تعبیر من این یعنی حضرت آقا امید اصلاح ساختار را بهوسیله جوانان دارد و یعنی ظرفیت این کار وجود دارد که رهبر انقلاب توقعش را دارند.
راه تحقق گام دوم انقلاب در دانشگاه چیزی جز کار تشکیلاتیِ هدفمندِ مبنی بر سیره اهل بیت نیست
شاهانی یادآور شد: مقام معظم رهبری بارها گفتند خودتان را کم نبینید. تشکیلات را کوچک نشمرید. راه تحقق گام دوم انقلاب در دانشگاه چیزی جز کار تشکیلاتیِ هدفمندِ مبنی بر سیره اهل بیت نیست. تشکیلات جمعیت را مدیریت میکند و حرکت میدهد.
وی گفت: از ابتدای انقلاب ما با تشکیلات جلو رفتیم کنار گذاشتن و جلو نبردن تشکیلات گام عقب است.
هانیه دیانت مقدم، دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی هم گفت: اگر میخواهیم انسان تاثیرگذاری باشیم اولین قدم خودمان هستیم. باید نکتهای را مد نظر داشته باشیم و آن اینکه تفاوت های فردی را در نظر بگیرم و در مقابل فهم دیگران انقدر سخت و گنگ حرف نزنیم، بلکه در عمل عامل باشیم.
نجمه گلاب قدکساز، دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی هم گفت: مقام معظم رهبری در قسمتی از بیانیه میفرمایند: «انقلابیون اسلامی بدون تجربه و سرمشق آغاز کردند». به عقیده بنده جوان این دوره جوانی است که دارای بینش عمیق است و بعلاوه اینکه الگوی انقلابی دارد.
وی گفت: ما باید تنها محب امام حسین(ع) و اهل بیت نباشیم و با مطالعه سیره آنها شیعه آنها شویم و از این طریق خودسازی مد نظر مقام معظم رهبری را اجرایی کنیم که بنده فکر میکنم در این زمینه فعالیت هایی داشته ایم که انشالله گستردهتر شود.