هفتمین نمایشگاه نوشت افزارهای ایرانی_اسلامی با حضور بیش از ۱۰۰ تولید کننده فعال در این زمینه، با رونمایی از نوشت افزار شهید مدافع حرم مجید قربانخانی برگزار شد.
گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو_ سیده زهرا حسینی؛ هفتمین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی_اسلامی، «ایران نوشت» صبح امروز ۱۴ مردادماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، مهدی صادق نیارکی مدیرکل دفتر صنایع غیر فلزی وزرات صمت و فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح شد، در این نمایشگاه بیش از ۱۰۰ تولید کننده نوشت افزار ایرانی_اسلامی با بیش از ۵ هزار محصول تا ۲۵ مرداد ماه حضور خواهند داشت.
در ابتدای این مراسم، صادقی نیابکی مدیر کل صنایع دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت گفت: با توجه به مقدورات کشور در وزرات صمت توافقی برای حمایت از تولید کنندگان نوشت افزارهای ایرانی_اسلامی وجود ندارد، اما قطعا حمایت از این قشر در آینده مایه افتخار ما خواهد بود.
وی افزود: خوشبختانه امروز تعداد مشارکت کنندگان در حوزه نوشت افزار ایرانی نه تنها بیشتر شده است بلکه این حرکت خودجوش مردمی در تولید محتوای فرهنگی و اجتماعی نیز فعال شدهاند.
مدیر کل دفتر صنایع غیر فلزی در وزارت صمت اظهار کرد: در وزرات صمت سه شاخص مهم در تولید ملی وجود دارد؛ درونگرا، درونزا و مردمی. محصولات ملی از آن جهت که محصولاتی برون زا و بر اساس ارزشها و مواد اولیه داخلی و همچنین بر اساس مزیتهای داخل کشور هستند، از اهمیت بالایی برخوردارند.
وی افزود: ما باید با استفاده از تولید محصولات ملی و رفع نیازهای مردم، به صادر کردن محصولات و فرهنگمان نیز باشیم.
صادقی نیابکی گفت: محصولات فرهنگی و محصولاتی که در جامعه ما معرفی میشود، باید مفاهیمی منطبق با فرهنگ و ارزشهای ما داشته باشد و بر دانش معارفی و دانش نوین تولید محصول مبتنی باشد.
نیابکی افزود: محصولات ما در زمینه نوشت افزار باید قابلیت رقابت داشته باشد. با جهش قیمت ارز، تولید ملی ارزشمند شد امروز که نرخ ارز به قیمتی معقول و با ثبات رسیده تولید ملی هم اهمیت پیدا کرده است.
در ادامه مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه «ایران نوشت»، فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: چشم اسفندیار تعالی کشور ما فرهنگ است یعنی اگر صدمهای به پیکره ایران شریف وارد شود برگرفته از فرهنگ است، باید از فرهنگ صیانت کنیم و آن را توسعه دهیم که اگر اینطور نباشد فرهنگمان را از دست میدهیم.
وی افزود: وقتی مردم به دلیل احتمال افزایش قیمت خودرو و بدون اینکه نیازی داشته باشند، اقدام به خرید خودرو میکنند، بحث اقتصادی نیست، فرهنگی است؛ مردم با این کار اصل عرضه و تقاضا در اقتصاد را هم زیر سوال بردند و این معضل ریشه فرهنگی دارد؛ اگر کسی کالایی رایگان را به ما عرضه کند تا بوسیله آن کالا قهرمان زندگی فرزندمان را بسازیم، به راحتی قبول نمیکنیم. اگر این اتفاق، شبیخون فرهنگی نیست پس چیست؟ ما باید در حوزه فرهنگ قدمهای موثری برای تغییر ذائقه مردم برداریم.
مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: طبیعی است اگر برای شخصیتهایی که قهرمان دنیای کودکان و نوجوانان ما هستند نمونه ایرانی ساخته نشود، نمونه غربی جایگزینش میشود اگر نوشت افزار تولید شود، اما جهان خیالی کودک که خود را در لباس آن میبیند نباشد موفقیت امکانپذیر نیست.
در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به حمایت این سازمان از تولید نوشت افزار ایرانی اسلامی گفت: ما در آن بخشی که به سازمان تبلیغات اسلامی بازمی گردد از نوشت افزارهای ایرانی اسلامی حمایت میکنیم و از حمایت دریغ نخواهیم کرد این کار الگویی برای پیشرفت ایرانی اسلامی ماست.
وی افزود: ما یک مختصات خاص و ویژهای داریم و پیشرفت در الگوی ایرانی اسلامی مسئله ماست آن روزی که این الگو مشعشع شود و آن را عرضه کنیم دور نخواهد بود. یک جلوه از آن در همین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی دیده میشود دلایل مضاعفی برای اهمیت تولید نوشت افزار وجود دارد. درصد کمی از بازار ۳۵ درصدی نوشت افزار ایرانی اسلامی به شخصیتهای ایرانی اختصاص دارد ما حتی به بهینه و اقتصادی بودن استفاده از این شخصیتها و تولید نوشت افزار ایرانی اسلامی توجه نکردیم.
رییس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: غیر از هویت ایرانی اسلامی به ملزومات تولید نوشت افزار ایرانی اسلامی نیاز داریم بالای ۵۰ درصد مادرها نوشت افزار کودکان را انتخاب میکنند. این مسئله در چرخه توزیع اهمیت دارد اگر به آن توجه شود از ابزار بومی مثل مساجد و هیئتها میتوان برای ترویج استفاده از نوشت افزار ایرانی اسلامی بیشتر استفاده کرد.
در این مراسم سعید حسینی مدیر عامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ تولید کننده، نوشت افزار با طرح ایرانی اسلامی تولید میکنند، گفت: این کار باید در حوزههای دیگر هم انجام شود به نوعی این جریان در حال به تثبیت رسیدن است امروز فضای نوشت افزار تغییر کرده است و تولید کنندگان محصولاتشان را با برند ایرانی حتی با خط فارسی عرضه میکنند. در نمایشگاه امسال محصولاتی عرضه شده است که برای اولین بار در ایران تولید شده است با ذائقه سازی و ساختن کاراکترها میتوانیم فضای بچههای کشور را تحت تاثیر قرار بدهیم که این مدل را میتوان در قسمتهای دیگر هم توسعه داد.
در پایان مراسم افتتاحیه، مسئولین با تقدیر از خانواده شهید مدافع حرم مجید قربانخانی، از محصولات و نوشت افزار با نام و تصویر این شهید رونمایی کردند.