سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تحلیل رتبههای کنکور گفت: نتایج کنکور عدم تقارن و تعادل را در آموزش و پرورش نشان میدهد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید جواد حسینی در آیین تجلیل از رتبههای برتر کنکور سراسری سال ۹۸ که در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه شما دانش آموزان زحمات مستمری را متقبل شدید تا به این رتبه دست یابید، اظهار کرد: آینده کشور در ادامه فعالیتها و اقدامات شما است تا فردای بهتر و ایرانی آبادتر داشته باشیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش بابیان اینکه نفرات اول تا دهم بودن علل موفقیت نیست، اما افتخار آموزش و پرورش است، گفت: زمانی که مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بودم در یک سال با اعلام نتایج کنکور هیچ دانشآموزی از خراسان در چنین لیستی نبود، اما در آن سال رتبه کنکور استان دو رتبه ارتقا یافته بود.
میانگین رتبه استانها در کنکور مهم است نه نفرات اول
وی خاطرنشان کرد: میانگین رتبه استانها در مجموعه کنکور مهم است که به مدیریت آموزش و پرورش ارتباط خواهد داشت چرا که رتبههای اول کنکور مبتنی بر استعدادها است.
حسینی تصریح کرد: امسال در المپیادهای جهانی افتخاراتی کسب کردهایم و همچنین به سمت برگزاری المپیاد علوم انسانی، المپیاد جغرافیا و ادبی در سال ۹۹ خواهیم رفت و المپیاد سلولهای بنیادین و پزشکی بازساختی را با پیشنهاد ایران به سمت المپیاد جهانی هدایت میکنیم.
نتایج کنکور عدم تعادل در آموزشوپرورش را نشان میدهد
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تحلیل رتبههای کنکور اظهار کرد: نتایج کنکور عدم تقارن و تعادل را در آموزش و پرورش نشان میدهد، در رتبههای تک رقمی امسال تهران با ۴۶ درصد، آذربایجان شرقی و فارس ۱۰ درصد، اصفهان ۷ درصد، خراسان رضوی و خوزستان ۹ درصد رتبههای زیر ۱۰ را کسب کردهاند.
وی در ادامه اضافه کرد: میانگین نمرات قبولی استانها در کنکور سال گذشته نشان میدهد که تهران در رتبه ۷، آذربایجان شرقی ۱۴، فارس ۲۱، اصفهان ۳، یزد ۱ و خوزستان ۲۰ قرار دارند این موضوع نوعی عدم توازن موفقیت دانش آموزان در کنکور در پهنه استانی و جغرافیایی را نشان میدهد.
۸۹ درصد قبولیهای کنکور برای ۶ استان
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با طرح این پرسش که آیا ما بهعنوان برنامهریزان، عدالت آموزشی را بهخوبی برقرار کردهایم، گفت: بیش از ۸۹ درصد قبولیهای کنکور به ۵ تا ۶ استان اختصاص دارد در این زمینه باید نگاه عدالت آموزشی را پررنگ کنیم و طرحی با تقسیمبندی استانها، مناطق، مدارس و دانش آموزان به دو بخش قابلتوجه و لازم التوجه با رویکرد عدالت ترجیحی آموزشی خواهیم داشت چراکه ۳۰ درصد دانش آموزان در مناطق محروم هستند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره عدم توازن و تعادل مدارس کشور گفت: تنها کشوری هستیم که ۲۴ نوع مدرسه داریم که این موضوع به هدر رفت منابع، کاهش بهرهوری و شکاف عدالت آموزشی منجر میشود بنابراین طرح ساماندهی مدارس را در دستور کار داریم تا تعلیم و تربیت تمام ساحتی ایجاد شود و تنوع مدارس کاهش یابد.
حسینی خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد موفقیتهای کنکور و المپیادها در ۲۰ درصد مدارس تحقق مییابد. عدم تقارن جغرافیایی، مدرسهای و رشتهای داریم که عدم هدایت تحصیلی و عدم توازن هرم شغلی را ایجاد میکند بنابراین بهطورجدی، فرایند توسعه متوازن رشتهای و هدایت تحصیلی را مدنظر خواهیم داشت.
مسیر هدایت تحصیلی در مدارس صحیح نیست
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به هدایت تحصیلی دانش آموزان، اظهار کرد: ۵۷ درصد شرکتکنندگان کنکور در رشته تجربی هستند درحالیکه ۲۵.۵ درصد کل قبول شدگان از رشته تجربی هستند که این آمار نشان میدهد دانشآموزان با عدم هدایت تحصیلی صحیح در مدارس مواجه و در ادامه با عدم توازن هرم شغلی روبرو میشوند و در کنکور ضرر میکنند.
حسینی گفت: دانشگاه «ارگانیک» متناسب با نیاز جامعه دانشجو جذب میکند، اما دانشگاه «مکانیک» در گسست با جامعه و بدون توجه به نیاز جامعه دانشجو میپذیرد البته قبل از دانشگاه در آموزش و پرورش این هرم باید اصلاح شود.
بررسی طرح جامع نظام مشاوره با حضور رئیسجمهور
حسینی تصریح کرد: پرورش استعدادهای درخشان در کشورهای مختلف به سه سبک عمل میشود، اما به این نتیجه رسیدهایم که پرورش تلفیقی درست است و نظام آموزشی با طرح شهاب پرورش استعدادها را دنبال خواهد کرد.
وی در ادامه اضافه کرد: طرح خدمات آموزشی در روستاهای دورافتاده نیز اجرا میشود که بیش از ۴۰۰ هزار دانشآموز در قالب این طرح آموزش میبینند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش بابیان اینکه در شورای عالی آموزش و پرورش با حضور دکتر روحانی طرح جامع نظام مشاوره را در دستور کار قرار میدهیم، گفت: اولین برنامه بنده در کمیسیون آموزش، اجرایی کردن سند تحول و ورود آن به مدرسه و برنامهریزی درسی بوده است که از اول مهرماه آغاز میشود.