مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: افزایش دو برابری پذیرش رشتههای علوم پزشکی، در تضاد کامل با عدالت آموزشی قرار دارد و ثمرهای جز طبقاتی شدن آموزش در کشور ندارد.
حمید طیبیخرمی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو با بیان اینکه چندی پیش طرحی دو فوریتی با موضوع افزایش دو برابری پذیرش در رشتههای علومپزشکی در مجلس مطرح شد، گفت: مسلما یکی از مشکلات اساسی در بخش سلامت کشور، کمبود پزشک است؛ اما این طرح نه تنها حل کننده این مشکل نیست بلکه مشکلات دیگری را نیز به مشکلات فعلی سلامت کشور خواهد افزود چراکه این طرح مربوط به همه رشتههای علوم پزشکی است در حالی که در بسیاری از رشتههای علومپزشکی، نه تنها کمبود نیرو وجود ندارد بلکه دانش آموختگانِ بسیاری، بعد از فارغالتحصیلی به دلیل نبود شغل، در حرفههای دیگری مشغول به کار میشوند.
طیبیخرمی افزود: از طرفی این طرح مربوط به افزایش پذیرش دانشجو از خارج کشور به داخل نیز است؛ دانشجویانی که به دلیل وضعیت مالی مناسب، با وجود رتبههای چند رقمی در کنکور سراسری، با پرداخت هزینههای هنگفت در دانشگاههایی که عیار علمی پایینی دارند مشغول به تحصیل شده و پس از گذراندن چند واحد درسی، به کشور برگشته و در کنار رتبههای برتر کنکور از خدمات آموزشی بهرهمند میشوند. این اتفاق در تضاد کامل با عدالت آموزشی قرار دارد و ثمرهای جز طبقاتی شدن آموزش در کشور و قرار گرفتن رشتههای برتر در اختیار آقازادهها ندارد.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: افزایش پذیرش، نیازمند آمادهسازی بسترهایی مانند امکانات خوابگاهی، تغذیه، اساتید، بیمارستان و کلینیک آموزشی، ابزار و تجهیزات درمانی، فضاهای آموزشی و ... است که با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی کشور، تهیه آنها بسیار مشکل است و بدون وجود این زیرساختها، افزایش پذیرش موجب میشود که دانشجویان، بدون فراگرفتن آموزشهای لازم،فارغالتحصیل شوند که قطعا این عدم تخصص، هزینههای بیشتری را بر کشور تحمیل خواهد کرد.
وی ادامه داد: آمار و ارقام زیادی مبنی بر کمبود پزشک در ایران منتشر میشود که البته صحیح است، اما توجه به این نکته ضروری است که سطح سلامت کشور لزوما ارتباط مستقیمی با تعداد پزشک ندارد. ایران در بین ۲۵ کشورِ منطقه، رتبه ۲۰ ام را در سرانه تعداد پزشک دارد، اما در کیفیت ارائه خدمات، جزو چند کشور برتر منطقه محسوب میشود. مدیریت صحیح با آمار و ارقام اتفاق نمیافتد بلکه لازم است تحلیل کاملی از شرایط موجود صورت گیرد.
طیبیخرمی خاطرنشان کرد: علاوه بر کمبود پزشک، مسئله اساسی دیگر، توزیع نادرست نیروهای درمانی و امکانات است. اگر امکانات درمانی وجود نداشته باشد، پذیرش دو برابری یا سه برابری دانشجویان هم تاثیری در افزایش کیفیت ارائه خدمات نخواهد داشت چراکه یک پزشک یا دندانپزشک یا... بدون وجود ابزار و وسایلِ مورد نیاز، قادر به ارائه خدمات نخواهد بود.
وی یادآور شد: به نظر میرسد راهکار نهایی این است که به جای افزایش دو برابری پذیرش، هزینههای لازم جهت افزایش امکانات درمانی، به خصوص در مناطق محروم تامین شود، تا به واسطه آن نیروهای درمانی علاقهمند به فعالیت در این مناطق شوند. از طرفی باید زیرساختهای لازم جهت افزایش پذیرش دانشجوها فراهم شود و در دانشگاههایی که ظرفیت پذیرش دانشجویان بیشتری را دارند، به صورت محدود، افزایش پذیرش دانشجویان به خصوص دانشجویان تعهدی صورت گیرد تا از این طریق، توزیع نادرست نیروهای درمانی نیز جبران شود.