سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفتی با اشاره به اینکه رگولاتوری باید حتما تشکیل شود، گفت: بخش خصوصی مهارت خرید و فروش نفت را ندارد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سیدحمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز، پتروشیمی در نشست خبری که امروز برگزار شد با اشاره به مقاصد صادراتی ایران گفت: عمده مقاصد صادراتی محصولات نفتی ایران کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، پاکستان و همچنین امارات متحده عربی بوده است.
وی افزود: در ارتباط با چین و هند، به عنوان مشتریهای سنتی ایران باید گفت که به دلیل تغییرات قیمت نفت و شرایط ویژهای که به دلیل تحریمها برای ایران ایجاد شده است، هزینههای صادرات برای این مقاصد افزایش پیدا کرده است.
به گفته حسینی این شرایط موجب شده است تا به عنوان مثال در کشور هند جایگاه خود را در خصوص صادرات فراورده تا حدود ۸۰ درصد از دست بدهیم و شرایط کنونی را در این بازارها به سختی حفظ کرده ایم؛ البته بخشی از فرآوردههای خود را نیز به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر میکنیم.
* راهاندازی نهاد رگولاتوری را پیگیری میکنیم
حسینی ادامه داد: نکتهای که برای اتحادیه به عنوان فعالان بخش خصوصی اهمیت ویژهای دارد، مقوله رگولاتوری است که به شدت پیگیر آن هستیم تا بتوانیم این نهاد را راه اندازی کنیم.
به گفته این مقام مسئول، یکی از موضوعاتی که طی چهار ماه آینده تبدیل به چالش جدی خواهد شد، سولفور بالای موجود در مازوت تولیدی پالایشگاهها است؛ چرا که طبق استانداردهای بین المللی سولفور مازوت باید به زیر ۳.۵ درصد برسد.
* ظرفیت پایین پالایش نفت در کشورهای همسایه
حسینی با اشاره به ظرفیت محدود پالایشگاهی کشورهای همسایه ایران یادآور شد: عراق با وجود آنکه تولید کننده نفت است، اما ظرفیت پالایشگاهی آن ۶۰۰ هزار بشکه است و بسیاری از کشورهای منطقه از جمله افغانستان، پالایشگاهی ندارند؛ ضمن اینکه پاکستان نیز دارای دو پالایشگاه است که ظرفیت چندانی ندارند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: کشورهای آفریقایی نیز ظرفیت پالایشگاهی بزرگی ندارند و این در حالی است که تمامی این کشورها نیازمند فرآوردههای نفتی از جمله قیر هستند وحتی باید گفت که در منطقه به جز ایران فقط عربستان است که تولید کننده روغن پایه است.
* مجبوریم شناسههای ایرانی بودن محصولات را در بازارهای خارجی از بین ببریم
این عضو هیات مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه ایران تنها کشوری نیست که در پی ایجاد ارزش افزوده برای فرآوردههای نفتی خود است، اظهار داشت: کشورهای دیگر نیز در تلاش هستند تا محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر تولید کنند؛ بنابراین وضعیت رقابت برای ایران دشوار است؛ این در حالی است که از جمله این سختیها میتوان به پاک کردن هر گونه ردی از صادرات محصولات ایرانی اشاره کرد.
وی تاکید کرد: چینیهایی که در آفریقا فعالیت میکنند به هیچ عنوان نمیخواهند اثری از شناسه محصولات ایرانی روی آن وجود داشته باشد؛ هرچند که ترجیح میدهند که از ایران خرید کنند که این امر هزینههای صادرات را به شدت افزایش میدهد؛ چرا که ما باید محصولات را به امارات منتقل کرده و هر گونه نشانه و اسناد مربوط به آن را حذف کنیم.
* چند قیمتی بودن بنزین صادراتی موجب سردرگمی فعالان تجاری است
وی با اشاره به موضوع بورس نفت تصریح کرد: چرا در زمانی که سه میلیون بشکه نفت در روز صادر میکردیم در فکر راه اندازی عرضه نفت در بورس نبودیم، اکنون بخش خصوصی مهارت و آمادگی لازم برای فعالیت جدی در این حوزه را ندارد.
وی همچنین با اشاره به صادرات بنزین گفت: نکته دیگری که محل بحث بسیاری از فعالان حوزه صادرات فرآوردههای نفتی است، چندقیمتی بودن بنزین صادراتی است؛ به نحوی که این فرآورده در بورس با یک قیمت در بازارچههای مرزی با یک قیمت و توسط دلالان نیز با قیمتی دیگر صادر میشود که این موضوع، موجب سردرگمی متقاضیان است.