یک نظرسنجی از ۱۲۵۴ آمریکایی ساکن هالیوود نشان داد که واژه «دوست» در این ناحیه متغیر است و معنای خاص خودش را دارد که در یک فرهنگ لغت یافت نمیشود.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در یک نظرسنجی با موضوع بحران اُفت رابطه دوستی که در ماه جاری توسط مرکز تحلیل دادههای آماری YouGov انجام شد، نتایج، بسیار تعجب برانگیز بود.
هالیوود ناحیهای در لس آنجلس، در ایالت کالیفرنیای آمریکاست که در شمال غربی مرکز شهر واقع شده است. به خاطر شهرت و هویت فرهنگیاش بهعنوان مرکز تاریخی استودیوهای فیلمسازی و ستارگان، واژه «هالیوود» اغلب بهعنوان کنایهای برای «صنعت سینما و تلویزیون آمریکایی» به کار برده میشود. امروزه بسیاری از شرکتهای فیلمسازی در مناطقی همانند بربانک و وستساید پراکنده شدهاند، ولی صنایع فرعی مهم مانند تدوین، جلوهها، وسایل فیلم، پیش تولید، و کمپانیهای نور در هالیوود باقیماندهاند.
بسیاری از سالنهای تئاتر تاریخی هالیوود برای صحنههای کنسرتها و تئاترهای مهم، و میزبانی مراسم آکادمی اسکار بکار میروند. هالیوود مقصد مشهوری برای زندگیهای شبانه و توریستها و خانهای برای کسانی که قدم بر شهرت میگذارند است.
مرزی را که دولت در اوت ۲۰۰۶ برای هالیوود در نظر گرفت از شرق تا ناحیه بِوِرلی هیلز و هالیوود غربی، از جنوب جاده مالهالند، دره لورل و بلوار بارهام و شهرهای بربنک و گلندیل، از شمال به خیابان مل رُز منتهی میشود.
و، اما این هالیوود مشهور تنها ظاهری فریبنده دارد و از نظر جایگاه انسانی بنابر آمار و تحقیقات متعدد از جنبههای مختلف رو به افول نهاده است. در تحقیق اخیر به میزان دوستی و روابط انسانی در این مشهورترین مرکز صنعت سرگرمی جهان پرداخته شده است.
بنا بر مصاحبه با ۱۲۵۴ آمریکایی بالغ، ۳۰ درصد از جوانان «بهترین دوست» نداشتند، ۲۷ درصد «دوست نزدیک» نداشتند و ۲۲ درصد اصلا «هیچ دوستی» نداشتند. این گزارش این دسته را «تنهاترین نسل» مینامد. اما تنهایی سراسری است و شاید در هیچکجا به اندازه هالیوود نباشد.
آنچه که تعجببرانگیز است آماری است که در این رابطه به دست آمده و در این تنهایی بزرگترها به همان نسبت جوانترها از تنهایی رنج میبرند.
با نگاهی به اطراف درخواهید یافت که ارتشی از کارکنان درگیر مشکلات و دغدغههای حرفهای و شغلی خود هستند. از درون و بیرون ساختمانها، کار با رایانهها و تلفنها، هدفونهای فرورفته در گوشها و فشار بیش از حد زندگی و مشغله فراوان که هرکه را به شدت درگیر کرده و تمام دغدغه انجام امور محوله در زمانی فشرده است و همه سر در کار خود و انجام امورات محوله خویش هستند.
رسانهها و شبکههای اجتماعی همانطور که میدانیم اوضاع را بدتر کردهاند. بنابر تحقیقی که توسط دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده و در ماه دسامبر در ژورنال «روانشناسی اجتماعی و بالینی» منتشر شد، نشانههایی از مرض تنهایی و دپرشن یا همان افسردگی با کم کردن استفاده از شبکههای اجتمایی، کمتر میشود؛ و هیچ گروهی به اندازه شاغلین در حوزه صنعت سرگرمی درگیر شبکههای اجتماعی و فضای مجازی نیست؛ و این تنها یکی از چندین دلیل تضعیف ارتباطات ما با دیگران است. استرس، شک و تردید و بلاتکلیفی، کار بیش از حد، بیثباتی محل کار، خودشیقتگی، رقابت، همه این عوامل تنها بخشی از دلایل تنهایی عوامل دنیای سینما و تلویزیون هالیوود هستند.
در دیگر صنایع، محیط کار اغلب یک مرکز و محل مشترک است. در هالیوود، اما گردابی سهمگین وجود دارد که افراد را به گونهای رقابتی در مقابل هم قرار میدهد. در دیگر صنایع و مشاغل، رابطه براساس زمانیکه کارکنان برای شناخت بهتر از همدیگر صرف میکنند تعریف میشود و این رابطه با علم به اینکه اینها به صورت تیم برای سالها قرار است با هم کار کنند، تعریف میشود. در هالیوود کارها بسیار گذرا هستند. آنگاه که تهیهکنندگان میگویند: افراد برای دورههای زمانی کوتاه گردهم میآیند و محتوایی تولید میکنند و سپس سراغ محتوا و پروژه بعدی میروند و این همانند افرادی نیست که در یک شرکت حقوقی یا یک شرکت ساختمانی به مدت ۳۰ سال با هم کار میکنند. گذرا بودن مبنای اولیه تجارت سرگرمی است و بنیادش غیرقابل پیشبینی است.
به همین دلایل، در صحبت با اغلب هالیوودیها متوجه این حقیقت تکاندهنده خواهید شد: هیچ کس هیچ دوست واقعی ندارد!
شما ممکن است با افراد مختلفی دوست شوید و در این دوستی بها هم بپردازید. زمانی هم شما گرفتار میشوید و از دوستتان پول قرض میگیرید. گاه شما بیمار میشوید و دوستتان شما را نزد پزشک میبرد و بسیاری دیگر از این تعاملات و ارتباطات که در کانتکس دوستی میتواند تعریف شود.
اما واژه «دوست» در هالیوود متغیر است و معنای خاص خودش را دارد که در یک فرهنگ لغت یافت نمیشود.
دوست در هالیوود به عنوان چیزی دیگر فهم شده و آن «مقابل دشمن» است، زیرا اغلب افراد بسیار دشمنانی را تصور میکنند که در کمین منتظر نشستهاند تا به آنها ضربه بزنند. دوست در هالیوود یک متحد است، یک همسفر و کسی که تهدیدی برای او تقلی نمیشود و حداقل یک دشمن عاجل و فوری نیست اگرچه که میتواند در یک چشم برهم زدن تغییر کند.
در مجموع بنابر تحقیقات مختلف هالیوود بدترین مرکز از جنبه دوستی است و ارتباط صمیمانه با تعریفی که در جوامع متمدن میشناسیم و تعهد در رفاقت و دوستی و مبنای عاطفی، در هالیوود در مقایسه با دیگر اصناف بسیار اوضاعی وخیم دارد و این وضع در حال وخیمتر شدن است و دوستی بیشتر به سمت ارتباطات تعریف نشده و پشت پردهای که اغلب بعدا صدایش با عنوان تجاوزهای جنسی و سوء استفادههای مالی در میآید نمود پیدا میکند که در این روزها بازار داغ همجنسبازی نیز بر دیگر موارد معضلات هالیوود افزون گردیده است.