کارگران سایت بینالود کارخانه رینگ سازی مشهد صبح امروز در اعتراض به عدم پرداخت تعهدات شرکت به کارگران دست به اعتصاب زدند که این اعتصاب تاکنون منجر به اخراج ۹ نفر از کارگران شده است.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، صبح امروز همزمان با نخستین روز مهر ماه کارگران سایت بینالود کارخانه رینگ سازی مشهد در اعتراض به عدم پرداخت تعهدات شرکت به کارگران و اخراج تعدادی از آنها دست به اعتصاب زدند.
این سایت دارای سه خط تولید شامل خط مونتاژ کامل رام پژو ۴۰۵، ۳۵ درصد بدنه پژو ۴۰۵ و مونتاژ رینگ و لاستیک ۴۰۵ است که بنا به گفته یک منبع آگاه سودآوری روزانه این سه خط تولید در سال ۹۶ روزانه به ترتیب ۱۸ میلیون تومان، ۲۴ میلیون تومان و ۱۵ میلیون تومان بوده است.
شرکت رینگ سازی مشهد در سال ۹۶ با مبلغ ۵۲ میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار میشود، این در حالی است که تنها چاه آب مخصوص این کارخانه ارزش ۲۰ میلیاردی داشته و زمین ۱۵ هکتاری آن بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان ارزش داشته است.
پس از آنکه کارخانه ایران خودرو که بخش مهمی از قطعات آن توسط کارخانه رینگ سازی مشهد تامین میشود، با مشکلات اقتصادی روبرو میشود، به مرور مشکلات کارخانه رینگ سازی نیز ظهور و بروز کرده تا جایی که منجر به اخراج برخی از کارگران آن میشود.
یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در رابطه با تجمع امروز سایت کارخانه رینگ سازی به خبرنگار دانشجو گفت: پس از واگذاری این شرکت به بخش خصوصی، وضعیت کارگران این سایت از روزمرد به قراردادی (پیمانی) تغییر کرد. اما با این وجود باز هم به شیوه روزمزد با کارگران رفتار میشد. به این معنا که هر روزی که در کارخانه کار بود به کارگران اعلام میشد تا در محل کار خود حاضر شوند.
وی ادامه داد: با این شرایط حقوق کارگران بسیار افت کرده و به حدود یک میلیون ۱۰۰ تا یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان رسید و با وجود بازگشایی مدارس بسیاری از کارگران مشکل تامین هزینه دارند.
این منبع آگاه با اشاره به اینکه پس از تغییر وضعیت کارگران از روزمزدی به قراردادی، مدیران کارخانه اشتغالزایی را عنوان میکردند، گفت: با این تغییر وضعیت و به اسم اشتغالزایی وامهای کلانی از بانکها گرفته اند، اما در مقابل با کارگران چنین رفتاری دارند.
وی افزود: پس از مشکلات بوجود آمده برای ایران خودرو، تولیدات قطعات توسط کارخانه رینگ سازی کاهش پیدا کرد و یا ایران خودرو از شرکتهای ثالث دیگری قطعات خود را تامین میکرد و با این وجود مدیران رینگ سازی پیگیر این وضعیت نبودند تا جایی که تعدادی از کارگران تعدیل شده و مابقی روزی ۱۲ تا ۱۳ روز در ماه در کارخانه کار میکنند.
این منبع آگاه با اشاره به اینکه آمار قطعاتی که توسط سایت بینالود رینگ سازی تولید میشود مبنای مشخصی ندارد، گفت: ایران خودرو روزانه تعداد ۱۲۰ قطعه از گلگیر عقب ۴۰۵ را تولید میکرد که تولید آن به رینگ سازی واگذار شد، اما اکنون تعداد تولید آن روزانه به ۲۷۵ قطعه افزایش یافته است. یا رکاب پایین ۴۰۵ در ایران خودرو روزانه ۹۰ قطعه تولید میشد و حالا در رینگ سازی روزانه به ساخت ۴۵۰ مورد از آن رسیده؛ این استثمار کامل کارگران است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون ۶ نفر از کارگران به دلیل اعتصاب اخراج شده اند، تاکید کرد: در اعتصاب امروز نیز سه نفر از کارگران را به شرکت اصلی در مشهد ارجاع داده اند که در صورتی که شرایط را بپذیرند میتوانند به کار خود بازگردند و در غیر اینصورت اخراج خواهند شد.
این منبع آگاه با تاکید بر اینکه اعتصاب کارگران تا مشخص نشدن وضعیت آنها ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: برای مدیران کارخانه اخراج یک یا همه کارگران فرقی نمیکند و هیچ ابایی از این کار ندارند.