رئیس شورای شهر تهران با اعلام وضعیت بحرانی درباره اتوبوسهای پایتخت گفت: با این که دولت روزانه ۸۰ میلیارد تومان یارانه بنزین به تهران میدهد، اما ...
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن هاشمی صبح امروز در آغاز جلسه شورای شهر تهران با اشاره به افزایش برودت هوا در نیمه دوم سال گفت: در صورت عدم تداوم بارندگی شاهد افزایش آلودگی هوا و خطرات ناشی از آن برای سلامت جامعه هستیم که تنها راهکار آن استفاده بیشتر از سیستم حمل و نقل عمومی در این ایام توسط شهروندان است.
وی با بیان این که مردم حق دارند که نسبت به رفع کمبودهای ناوگان اتوبوسرانی و مترو در ساعات پیک گلایه داشته باشند، ادامه داد: طی ماههای آینده شاهد اضافه شدن ۱۰ رام قطار، شامل ۷۰ واگن به ناوگان خواهیم بود که البته این سه قطار تنها چند درصد از نیاز مترو را تعیین میکند. اما وضعیت اتوبوسرانی به مراتب دشوارتر است.
رئیس شورای شهر تهران با بیان این که تعداد اتوبوسها، طی ده سال گذشته، از ۷۰۰۰ دستگاه کاهش یافته و به کمتر از ۶۰۰۰ دستگاه رسیده است، گفت: عمر اتوبوسها نیز از ۵ سال به ۱۱ سال رسیده به گونهای که نیمی از ناوگان فعلی تهران در حال حاضر فرسوده و روزانه بیش از ۳۰۰ اتوبوس به علت خرابی متوقف میشوند.
وی با بیان این که طی دهه گذشته استفاده از اتوبوس توسط شهروندان حدود ۳۰ درصد کاهش یافته و تعداد مسافران از سه میلیون به ۲ میلیون سفر کاهش یافته است، ادامه داد: خودروهای شخصی و مسافربرهای اینترنتی کمبود اتوبوس را جبران کردند که موجب تشدید آلودگی هوا شده است؛ بنابراین از مسئولان مربوطه در شهرداری تهران و دولت میخواهیم در چارچوب دستور رئیس جمهور برای تأمین ۱۹ هزار اتوبوس شهری که ۵۰۰۰ دستگاه آن متعلق به تهران است و همچنین تامین هزار و ۳۰۰ واگن مترو اقدام کنند تا وضعیت ترافیک و آلودگی تهران بحرانیتر نشود.
هاشمی با بیان این که این یک واقعیت است که دولت روزانه ۸۰ میلیارد تومان یارانه بنزین تهران را میپردازد، اما تاکنون یک ریال یارانه بلیط مترو پرداخت نشده است گفت: طی ۶ سال گذشته حتی یک دستگاه اتوبوس از سوی دولت به تهران تحویل داده نشده است که این حقیقت بر خلاف سیاست حمایت از محیط زیست، اقتصاد مقاومتی و ... است که امیدواریم با توجه به دستورات مساعد رئیس جمهور و معاون اول به سرعت اتفاقات خوبی در حوزه وضعیت بحرانی اتوبوسرانی تهران ایجاد شود.