وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: روسای دانشگاههای علوم پزشکی درگیر روزمرگی و از امور آموزشی و پژوهشی غافل شدهاند، به همین علت سازمان سلامت در استانها تشکیل میشود تا روسای دانشگاهها به آموزش و پژوهش اولویت دهند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سعید نمکی روز سه شنبه در همایش معاونان آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی در تهران افزود: اولین رسالت رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارتقای آموزشی و پژوهشی است، اما رسیدگی به مشکلات بهداشتی، درمانی و غذا و دارو در اولویت دانشگاههای علوم پزشکی قرار گرفته و روسای دانشگاهها را گرفتار روزمرگی کرده است. وی ادامه داد: پیشتر سازمانهای منطقهای بهداشت و درمان را داشتیم که با ادغام آموزش پزشکی در خدمات سلامت در ۳۰ سال گذشته امور خدمات سلامت در دانشگاهها ادغام شد. وی گفت: به دنبال این هستیم تا با احیای سازمان سلامت در هر استان و ایحاد پست قائم مقام رئیس دانشگاه به عنوان رئیس این سازمان مکانیزم گذشته را احیا کنیم تا آموزش و پژوهش در دانشگاههای علوم پزشکی تقویت شود.
رتبه نخست حوزه آموزش و پژوهش علوم پزشکی در منطقه برای ایران است
نمکی افزود: با این حال دستاوردهای ایران در حوزه آموزش و پژوهش علوم پزشکی در هیچ عرصه دیگری وجود ندارد و در این زمینه نه تنها در منطقه اول هستیم بلکه قابلیت خدمت به کشورهای همسایه را هم داریم. نمکی گفت: نیازمند ارتقای شیوههای مدیریتی هستیم و باید به بیرون مرزها فکر کنیم تا به خودکفایی برسیم و البته فعالیت ۱۲۰۰ شرکت دانش بنیان در دانشگاههای علوم پزشکی ظرفیت بی نظیری ایجاد کرده است.
وزیر بهداشت ادامه داد: به دنبال این هستیم که برای مدیریت بیمارستانهای آموزشی معاونان آموزشی، دانشگاههای علوم پزشکی مداخلات بیشتری کنند و اداره امور درمانی در خارج از بیمارستانهای آموزشی به عهده معاونان درمان دانشگاهها باشد و با تشکیل سازمان سلامت استانی این امور به قائم مقام رئیس دانشگاه و رئیس این سازمان محول میشود. نمکی گفت: برای استمرار درستتر نظام آموزشی مملکت به دنبال تحول آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی هستم. تحول خدمات سلامت بدون تحول در آموزش میسر نیست. تحول در پذیرش دانشجو، تحول در شیوهها و مدلهای آموزشی و تحول در ارتقای اعضای هیات علمی و ایجاد دگرگونی در مدلهای آموزشی چه در بیمارستانهای دانشگاهی چه بیرون دانشگاهها برای جامعه محور کردن آموزش پزشکی شروع شده است.
افراد از هر پایگاه طبقاتی باید به آموزش عالی دست یابند
وی ادامه داد: همچنین به دنبال برقراری عدالت آموزشی در دانشگاهها هستیم. تمام افراد با استعداد واجد شرایط بدون توجه به پایگاه طبقاتی باید بتوانند به آموزش عالی دست پیدا کنند.
وزیر بهداشت گفت: اینکه در جاهایی پیامکهایی میبینیم که با پرداخت پول پذیرش قطعی در دانشگاه علوم پزشکی میگیرید قابل قبول نیست و مسوولان دانشگاههای علوم پزشکی به شدت مقابل این امواج ایستاده اند و سعی میکنیم فقیرترین و البته بهره مندترین افراد اگر شرایط لازم را دارند از آموزش محروم نشوند.
آموزش پزشکی نباید به دست افراد شیاد و بی سواد بیافتد
نمکی گفت: آموزش پزشکی چه سطح تخصصی و چه سطح عمومی و جامعه محور باید توسط اساتید و هیات علمی دانشگاهها انجام شود نه اینکه به دست یکسری افراد شیاد و بی سواد بیافتد. وی افزود: این یک فضاحت برای آموزش عالی کشور است که میبینیم یک دلال با اعلام شماره تلفن و خیلی راحت وعده تضمین قطعی قبولی در رشته پزشکی را میدهد باید؛ اگر رو به روی این موج بی عدالتی میایستادیم این دلالان تا این حد جسور نمیشدند. وزیر بهداشت ادامه داد: این مسیر به بی هویتی حرفه پزشکی منجر میشود. باید دوباره امور پذیرش دانشگاهها را بازنگری کنیم و ببینیم چرا عده زیادی از فارغ التحصیلان بیکار مانده اند. آمارها نشاند میدهند ۴۴ درصد بیکاران کشور، لیسانس به بالا هستند. وزیر بهداشت ادامه داد: اگر جواب این سوال را دادیم که چه کسی را در کجا و به چه منظوری در دانشگاههای علوم پزشکی ترببیت کرده ایم به رسالتمان عمل کرده ایم، اما در خیلی جاها من جواب این سوال را ندارم. در خیلی جاها فقط ژنرالهایی تربیت کرده ایم که سرباز ندارند. تعدادی فوق متخصص تربیت شده است در حالی که برای خدمات داخلی، کودکان و زنان کمبود داریم.
نمکی افزود: با قیمتهای گران، آدمهایی با خدمات گران تربیت کرده ایم، باید ببینیم سرانه تربیت و خدمات یک فوق متخصص چقدر است و چرا باید خدمات نظام سلامت این قدر گران باشد، باید این مسائل را بازنگری کنیم و کاری کنیم که افرادی با دورههای کوتاه مدت بتوانند با کیفیتترین خدمات را هزینه مناسب به مردم ارائه کنند.
وی گفت: بسیاری از خدمات تخصصی با دورههای کوتاه مدت برای پزشکان عمومی قابل ارائه است باید افرادی با پتانسیلهای متعدد تربیت کنیم، اما اکنون این طور نیست، در بسیاری از مناطق تخت بیمارستانی ایجاد میکنیم، اما پرستار نداریم، تکنسین هوشبری و اتاق عمل نداریم. این وظیفه ماست که منابع عمومی را به طور مناسب هزینه کنیم.
نظارت دانشکدههای پزشکی بر بیمارستانهای آموزشی
وزیر بهداشت افزود: نظارت بر امور درمان در بیمارستانهای آموزشی وضعیت مناسبی ندارد. معاونان آموزشی دانشگاهها خودشان را کنار کشیده اند در حالی که نظارت بر خدمات انترنها و رزیدنتها در این مراکز باید توسط معاونان آموزشی و مسئولان دانشکدههای پزشکی انجام شود، اما اکنون به علت نبود نظارت کافی، مدام بیماران را در بیمارستانهای آموزشی به هم پاس میدهند باید ببینیم چقدر خدمات بیمارستانهای آموزشی اخلاقی ارائه میشود.
وی ادامه داد: شیوه ارتقای هیات علمی دانشگاهها نباید فقط بر اساس مقاله باشد. این مسیر به بیراهه میرود و دانشجو هم پاسوز این سیستم میشود. این شرم آور است که استاد از دانشجو میخواهد که اسم او را ا. اول مقاله بگذارد تا از او حمایت کند. این کارها وزن دانشگاه را در سطح ملی و منطقهای پایین میآورد.
نمکی گفت: میدانم که دانشگاههای علوم پزشکی شرایط سخت مالی را طی میکنند و ممکن است سال آینده شرایط سختتر هم بشود. میتوانیم تحولات را کارهای کم هزینهتر شروع کنیم، اما در هر صورت بدون پول نمیتوان خیلی تحول ایجاد کرد و ما هر روز باید تقلا بزنیم که منابع لازم را برای حداقلها تامین کنیم.
وزیر بهداشت افزود: البته برای سه ماه آخر سال به دنبال دریافت مطالبات از سازمان تامین اجتماعی هستیم و امیدواریم با تامین این مطالبات فشار مالی دانشگاهها در سه ماه آخر امسال کمتر شود.