معاون شهردار تهران گفت: معادل بودجه عمرانی سال ۹۸ برای پروژههای محله محور در سال ۹۹ بودجه در نظر گرفته شده است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حامد مظاهریان معاون برنامهریزی و توسعه امور شوراهای شهرداری تهران عصر امروز در نشست خبری خود در خصوص بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران گفت: ماه بهمن و اسفند شلوغ است، زیرا در این دو ماه، بودجه سال بعد سازمانها نوشته میشود و در شهرداری هم همین گونه است.
وی ادامه داد: امسال بخش بزرگی از کار در معاونت برنامهریزی انجام شد و امسال دو بار بودجه دادیم؛ یک بار متمم و یک بار هم بودجه سال بعد را دادیم.
مظاهریان گفت: در سال گذشته در اسفند، اصلاحیه بودجه دادیم و نیازی به متمم نبود، اما امسال متممی با ۵ هزار میلیارد تومان ارائه دادیم.
معاون شهرداری تهران ادامه داد: خوشبختانه در هفته گذشته متمم به تصویب نهایی رسید و بالافصله در اولین جلسه که امروز بود لایحه بودجه سال ۹۹ تقدیم شورا شد.
مظاهریان تصریح کرد: اتفاق مهمتر این بود که علیرغم اینکه بودجه ارقام درستی دارد، انتظار حناچی این بود که نگاهی متفاوت به بودجه داشته باشیم و نزدیک به نظر شورا شد.
معاون شهرداری تهران افزود: مهمترین نکته این است که تغییر نگاهی صورت گرفته و واقعیت این است که تهران در صد سال گذشته با کارهای عمرانی بزرگ شناخته میشده است.
وی گفت: آن چیزی که به نظر رسید شورای پنجم و مدیریت شهری آن را متفاوت میکرد نگاه متفاوتشان نسبت به گذشته بود.
مظاهریان ادامه داد: در گذشته پروژههایی داشتیم که کمتر مشارکتی بودند و کمتر در آنها به مردم توجه شده بود و برای همین توافق کردیم تا از این پروژههای بزرگ به داخل محلات برگردیم.
وی تصریح کرد: به نظرمان آن چیزی که شهر را میسازد موضوع محلات و خانوادهها هستند و اگر آن مسائلی که خانواده تهرانی دارد، حل نشود، انگار که کار بزرگی انجام نشده است.
معاون شهردار تهران افزود: باید از مردم محلات پرسید که مشکل شما در محلهتان چیست. آن وقت حتما جوابمان دیگر ترافیک و آلودگی هوا نیست. در یک محله میشود تجمع معتادان و در یک محله دیگر میشود نبود پارک محلهای و حتی در یک محل عدم جمع آوری درست زبالهها مشکل میشود.
مظاهریان گفت: این تفاوتها حکایت از آن دارد که باید شهرداری به سمت اولویتهای محلهای برود، زیرا تا محلات آباد نشود انجام کارهای بزرگتر خیلی فایده نداشته و به چشم مردم هم نمیآید.
وی ادامه داد: برای همین موضوع به سراغ محلات رفتیم تا از آنها درباره نیازهایشان صحبت کنیم و کار بزرگی در این حوزه به واسطه برگزاری انتخابات شورایاریها انجام شده بود.
معاون شهردار تهران تصریح کرد: امسال حدود ۲ هزار میلیارد تومان صرف پروژههای محلهای خواهد شد و در سطح ۳۵۰ محله شهر تهران مصرف خواهد شد.
وی برای مشخص شدن ابعاد این بودجه گفت: در سال ۹۷ برای پروژههای عمرانی سال ۹۸ شهرداری تهران تنها ۲۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود.
مظاهریان به حوزه حمل و نقل و ترافیک اشاره کرد و گفت: عددی حدود ۵ هزار میلیارد تومان برای این حوزه در نظر گرفته شده است که ۳.۵ هزار میلیارد آن صرف مترو خواهد شد و سهم اتوبوسرانی هم از این رقم ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.
معاون شهردار تهران ادامه داد: در بودجه سال ۹۹ به موضوع درنگ گاهها هم توجه شده و برای ساخت میدانگاهها و درنگ گاهها عددی حدود ۸۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در سال آینده ۸۰۰ میلیارد تومان برای بازنشستگی انگیزشی در نظر گرفته شده است که احتمالا پیش بینی میکنیم حدود ۳۴۰۰ نفر به صورت داوطلب از شهرداری خارج شوند.
مظاهریان اضافه کرد: یکی از تلاشهای شهرداری تهران در بودجه سال ۹۹ این بود که میزان بودجه هزینهای را افزایش نداده و به جایش بودجههای عمرانی حدود ۴۷ درصد افزایش یافته است.
وی در پاسخ به اینکه آیا با توجه به وضعیت کشور بودجه سال بعد محقق خواهد شد، گفت: ۵۲ درصد مالیات کل کشور را تهرانیها میپردازند در حالی که ده درصد کل جمعیت کشور در تهران ساکن هستند.
مظاهریان گفت: به نظرم رسیدن به آمارهای ارائه شده در بودجه دور از ذهن نیست و بالاخره شهرداری هم دست بسته نبوده و تلاش خواهد کرد تا کل بودجه محقق شود.
معاون شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه شما در بودجه سال ۹۹ برای تامین و نوسازی اتوبوسها تنها ۵۰۰ میلیارد در نظر گرفته اید حال اینکه برای احداث بوستانهای جدید ۷۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته اید در حالی که همه میدانند که نوسازی اتوبوسهای فرسوده عامل موثری در کاهش آلودگی هواست آیا بهتر نبود رقم بودجه اتوبوسها را افزایش میدادید گفت: تحقق پذیری بودجه موضوع و مسأله مهمی است.
وی ادامه داد: بنده هم معتقدم که نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی موضوع مهمی است، اما در جریان باشید که اتوبوس آماده به آن میزان در کشور وجود ندارد که خریداری شود بلکه باید سفارش داده شود و ساخته شود.
مظاهریان گفت: وقتی برای هفتههای گذشته قصد داشتیم تعدادی اتوبوس به شهر تهران اضافه کنیم مواجه شدیم که فقط ۴۰ اتوبوس آماده فروش وجود داشت و به طور کلی خرید اتوبوس مبتنی بر سفارش است.
معاون شهردار تهران تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که باید تجهیز مربوط به اتوبوسرانی هم به موازات خرید اتوبوسهای جدید رشد پیدا کند؛ یکی از تحولهای طرح جامع حمل و نقل این است که بشود به سمت اتوبوسهای میدل باس و مینی بوس در مسیرهای کوتاه برویم.
مظاهریان گفت: بنابراین مجموع ارقام به نظر میرسد کافی باشد و البته تحقق پذیری هم اهمیت بیشتری داشت؛ اگر ارقام بودجه بالاتر میرفت ما باید رسماً اتوبوسهای ساخته شده خارجی را میخریدیم که با روح توسعه ساخت و تولید داخلی منافات داشت و دیگر نمیتوانستیم تولید داخلی را افزایش بدهیم.