طبق برخی آمارهای غیر رسمی، یک استوری با محتوای تبلیغاتی در صفحات بلاگرهای اینستاگرامی رقمی بین ۶۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومان برای سفارش دهندگان آن آب میخورد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در شرایطی که خانهنشینی اجباری بخاطر شیوع ویروس کرونا در کشور باعث کاهش یا از بین رفتن درآمد اقشار زیادی از مردم شده، کاسبی برخی افراد هم حسابی سکه شده است. به قول معروف کرونا برایشان آمد داشته است! در این گزارش به ذکر یکی از این مشاغل خواهیم پرداخت.
این روزها که با محدودیت فعالیت در فضای حقیقی مواجه هستیم، استفاده از اینترنت رونق بی سابقهای گرفته است. طبق آمار اعلام شده توسط محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مصرف اینترنت کشور با رکوردی بی سابقه، ۲.۵ برابر شده است. طبعا شبکههای اجتماعی از جمله اینستاگرام سهم قابل توجهی از مصرف این حجم از اینترنت را به خود اختصاص دادهاند. از همین رو توجه به پدیده اینفلوئنسرها یا بلاگرهای اینستاگرامی اهمیت ویژهای مییابد.
بلاگرها طیفهای متنوعی از افرادی که به واسطه صداوسیما مشهور شدهاند (مانند مجریان، بازیگران و خوانندگان و ...) تا زنان جوان خانهداری که فعالیتهای روزمره خود را روایت میکنند را شامل میشوند. در این بین به دلیل ساختار تصویر محور این شبکه اجتماعی، اندیشمندان و افراد باسوادی که حرفی برای گفتن دارند، نتوانستهاند سهم زیادی از مخاطبان این اپلیکیشن را به سمت خود جذب کنند و شاهد هستیم بسیاری از افراد صاحب فکر در رقابت با زن جوان خانهدار ساکن فلان شهر کوچک بر سر جذب مخاطب شکست سختی خوردهاند و بسیاری از این افراد نیز عطای این رسانه اجتماعی را به لقای آن بخشیده و اساسا در اینستاگرام فعالیتی نمیکنند.
اینستاگرام به کاربران خود امکان ارائه روایتی کاملا اختیاری از زندگی خود میدهد. در این روایت زیباییهای زندگی برجسته و زشتیها، شلختگیها، سختیها و ناخوشیها عموما سانسور میشوند؛ همواره حال خوب روایت میشود، بگونهای که برای بسیاری از مخاطبان صفحات پرطرفدار سوالاتی نظیر شما چگونه همیشه پر انرژی هستید؟ چگونه هیچ مشکل خانوادگی ندارید؟ و ... ایجاد میشود.
از همین روست که بسیاری از کارشناسان اینستاگرام را مخربترین شبکه اجتماعی در بعد سبک زندگی میدانند. افراد دارای صفحات پرطرفدار با روایت گزینشی از زندگی خود، تاثیر عمیقی در ارزشها و هنجارهای اجتماعی گذاره و یک نوع سبک زندگی که حتی مخصوص خودشان نیست را ترویج میکنند. مخاطبان این صفحات اگر قدری هوشمندی به خرج ندهند بعد از مدتی پر از آرزوهایی هستند که در زندگی خود هرگز به آنها نخواهد رسید. انتظارات این فرد از زندگی، خانواده و مخصوصا همسر خود فاصله زیادی با واقعیتهای فرهنگی و معیشتی جامعه امروز ما خواهد داشت و همین امر سبب بروز مشکلات جدی در خانوادهها میشود.
بعد دیگر فعالیتهای اینستاگرامی این بلاگرها، بعد درآمدی آنهاست. اینستاگرام یک اپلیکیشن پرطرفدار در میان ایرانیان است، بگونهای که ایران رتبه هفتم تعداد کاربران را در میان سایر کشورها دارد. همین اقبال زیاد به اینستاگرام زمینه را برای تبلیغات در این شبکه اجتماعی بسیار مهیا کرده است. طبق برخی آمارهای غیر رسمی، یک استوری با محتوای تبلیغاتی رقمی بین ۶۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومان برای سفارش دهندگان آن آب میخورد؛ بنابراین ۲۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان درآمد ماهانه دارندگان این صفحات، صرفا از طریق تبلیغات در استوری خواهد بود. موضوع زمانی جالبتر میشود که این گردش مالی بالا، مشمول هیچگونه مالیاتی نمیشود. این درحالی است که از حقالزحمه کارمندان، کارگران و معلمان پیش از پرداخت، مالیات کسر شده و سپس حقوق پرداخت میشود.
بی توجهی به اخذ مالیات از این درآمدهای هنگفت در شرایطی که تحریمهای ظالمانه آمریکا و کاهش قیمت جهانی نفت، عملا درآمد نفتی کشور را تقریبا صفر کرده و راهی به جز اداره کشور با درامدهای مالیاتی نیست، عجیب و سوال برانگیز است.
گفتنی است در بسیاری از کشورهای جهان مالیاتهای دریافتی از این افراد ذیل قوانین مالیات بر مجموع درآمد و نیز مالیات بر شهرت تعریف شده و نظارتهای سختگیرانهای بر درآمد این افراد اعمال میشود.
گفتنی است باوجود زیرساختهای بانکی موجود امکان رصد تراکنشهای بانکی و به تبع آن اخذ مالیات عادلانه از همه مشاغل، از جمله بلاگرهای اینستاگرام وجود دارد و انجام این کار صرفا به اراده قانونگذاران و مجریان بستگی دارد.