دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان همدان در جلسهای مجازی با سرمدی، منتخب مردم اسدآباد در مجلس در خصوص مسائل کلیدی و پر بحث این روزهای آموزش و پرورش به گفتگو نشستند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جلسه مجازی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همدان با سرمدی، منتخب مردم اسدآباد در مجلس یازدهم برگزار شد. کیومرث سرمدی، ضمن ابراز خرسندی از تشکیل چنین جلسهای تاکید کرد: باید آموزش و پرورش نه تنها در گفتمان بلکه در مرحله عمل نیز به اولویت اول کشور و جامعه تبدیل شود و مجلس شورای اسلامی نیز باید به این مهم توجه کرده و به وظیفه خود در این راستا عمل کند.
سرمدی با اشاره به اهمیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه راه بودن این سند افزود: برای اجرای این سند مهم، موانعی وجود دارد که یکی از آنها انتخاب مدیرانی است که بعضا اطلاع و شاید اعتقادی به اجرای این سند ندارند. باید افراد عالم و آگاه و از همه مهمتر معتقد به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش صاحب مسئولیت شوند و افرادی که به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب میشود، بایستی اعتقاد راسخ به اجرای آن داشته و برای اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دارای برنامه باشد.
منتخب مردم اسدآباد در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبتهای خود به نقش دانشجو معلمان اشاره کرد و گفت: دانشجومعلمان به عنوان پشتوانهی عملی نمایندگان و به عنوان یک شورای مشورتی به حل مشکلات آموزش و پرورش کمک کنند و با نمایندگان در ارتباط باشند.
حسین زین العابدینی از فعالان بسیج دانشجویی پیرامون سند تحول بنیادین گفت: آموزش و پرورش بی شک مهمترین نهاد تربیتی جمهوری اسلامی است که وظیفه تربیت نیروی انسانی متناب با آرمانهای انقلاب را دارد، اما متاسفانه ساختار آموزش و پرورش کشور کهنه و فرسوده میباشد و نیازمند یک تحول و اصلاح بنیادین است. این اصلاح ساختار باید براساس یک برنامه جدی و منطبق بر مبانی فکری دقیق و منظم باشد وسند تحول بنیادین نیز بهترین برنامه حال حاضر است که با عمل کردن به آن میتوان یک تحول عظیم در جهت اصلاح ساختار آموزش و پرورش انجام داد.
زین العابدینی به سخنرانی رهبری اشاره کرد و گفت: در همین راستا مقام معظم رهبری در مورد سند تحول بنیادین میفرمایند: سند تحول یک ریل گذاری است که می تواند آموزش و پرورش را به سر منزل برساند. اما ما شاهد بی مهریهای زیادی نسبت به سند تحول میباشیم و همین امر باعث شده است که مقدار بسیار کمی از آن عملی گردد و ما از حضرت عالی و سایر نمایندگان مجلس خواستاریم که تحقق کامل سند تحول بنیادین را عملی نمایید. در رابطه با سند تحول اقداماتی باید انجام گردد تا آن به صورت دقیقتر و موثر تری به جامعه معرفی شود و در این امر هم مردم و هم معلمان و دولت باید همکاری کنند.
این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد:، اما مسئله مهم دیگر در رابطه این سند آن است که متاسفانه برخی از افراد ان را مورد تحریف قرار میدهند و یا به طور ناقص اجرا میکنند که در این رابطه مطالبه ما برخورد جدی مجلس با این دسته از مسئولین میباشد. درهمین این موضوع رهبر معظم انقلاب به مسئولین توصیه میکنند که مراقب باشید تا برنامههای دم دستی و تغییر و تبدیلهای سطحی جای سند تحول را نگیرد.
در ادامه مهدیه کاظمی، مسئول بسیج دانشجویی پردیس باهنر به طرح خرید خدمات آموزشی پرداخت و افزود: خصوصی سازی در امور حاکمیتی و نظامی معنا ندارد و گزارش کار نیز مطرح نمیباشد و اهمیت آموزش و پرورش نیز دست کمی از امنیت و امور نظامی ندارد، ولی متاسفانه ما شاهد آن هستیم که آهمیت و حساسیت جایگاه آموزش و پرورش در جامعه درک نشده است.
کاظمی به دلایل مدافعین طرح خرید خدمات آموزشی برای دفاع از آن اشاره کرد و گفت: از جمله این دلایل: افزایش کیفیت آموزشی، کاهش هزینههای دولت و افزایش مشارکت در آموزش و پرورش میباشد، اما با اندکی واکاوای دقیقتر در مییابیم که تمامی این دلایل سطحی میباشند و قایل قبول نمیباشند.
این فعال دانشجویی اضافه کرد: در سال ۹۹ متاسفانه ما شاهد افزایش حدود بیش از ۱۰۰ درصدی بودجه خرید خدمات آموزشی بودیم که این امر باعث میشود که تعداد دانش آموزان درگیر با آن افزایش یابند و مسئله که حائز اهمیت است آن است که در امر خرید خدمات بخش خصوصی به دنبال کاهش هزینهها میباشد و این امر باعث میشود که در به کارگیری پرسنل آموزشی صلاحیتهای معلمی بررسی نشوند و صرفا مقدار هزینه مورد بررسی قرار گر که باعث دخیل شدن افراد بی تخصص در امر آموزش میشود و آسیب بسیار زیادی را به دانش آموزان زیر نظر این طرح وارد میسازد و همچنین جایگاه والای معلمی را خدشه دار میکند.
مصطفی احمدی نیز از دیگر فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بود که درباره اهمیت دانشگاه فرهنگیان صحبت کرد. احمدی با بیان اینکه ما شاهد نگاه سرمایه داری به آموزش و پرورش و مسئله خرید خدمات آموزشی هستیم افزود: باید جذب نیرو باید به طور کامل از دانشگاه فرهنگیان باشد. کمبود امکانات دانشگاه فرهنگیان و عدم تخصیص سهمیه هیئت علمی مورد نیاز و تخصیص سرانه ناکافی و کمتر از سایر دانشگاهها و ... این اقدامات و طرحهای مختلف باعث شده است که جایگاه دانشگاه فرهنگیان تضعیف گردد و مطالبه ما از شما برطرف سازی این قبیل از مشکلات است.
بهینا صدفی، معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی پردیس شهید باهنر نیز به سند ۲۰۳۰ پرداخت و گفت: سند ۲۰۳۰ سندی بود که قرار بود کشورهای مختلف جهان در امر آموزش و پرورش اجرا نمایند و این سند براساس نظریات و مبانی غربی میباشد و به هیچ وجه متناسب با مبانی دینی و مذهبی ما نمیباشد. اما سوال اصلی ما این است که چرا ماشاهد اجرای چراغ خاموش آن بعد از مخالفتهای مراجع تصمیم گیرنده در این حوزه هستیم و اصلا چرا چنین سندی باید مطرح شود در شرایطی که ما سند تحول بنیادین را داریم و مگر غیر از آن است که به تعبیر رهبری در این سند زندگی ببر اساس زندگی غری و اجرای آن به منزله تربیت سرباز برای دشمنان میباشد. اهمیت والای این موضوع ایجاب میکند که حساسیتهای موجود درباره این سند افزایش یابد تا جلوی اجرای آن به طور کامل در کشور گرفته شود.
در پایان، حمیدرضا قائم پناه دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به اولویتهای مجلس یازدهم اشاره کرد و افزود: مجلس یازدهم مجلس اول گام دوم انقلاب است و اگر قرار است در این مسیر موفق باشید باید مسئله تعلیم و تربیت را اولویت خود قرار دهد.
قائم پناه به جنس مطالبه نسل نوی معلمین اشاره کرد و گفت: ما به دنبال تحول بنیادین در آموزش و پرورش هستیم نه اصلاح و تغییر آن، چرا که معتقدیم بایستی خاک آموزش و پرورش عوض شود.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به نگاههای غیرکارشناسی و تصمیمات لحظهای و بدون پشتوانه علمی ادوار مجلس نسبن به طرحهای آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: این رویه نباید در مجلس یازدهم تکرار شود و نمایندهها باید بدانند که تصمیم گیری پیرامون مسائل تعلیم و تربیت بسیار حساس است و با سایر نهادها و وزارت خانهها فرق دارد چرا که آموزش و پرورش، سنگ بنای جامعه است.