دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اولین صحبتم با رئیس جدید مجلس در مورد کنکور بوده است که بتوانیم با همکاری مجلس مسیر دقیقتر و کارآمدتری را برای توانمندسازی و سنجش و سپس پذیرش دانش آموزان در دانشگاه دنبال کنیم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای اتحادیه انجمنهای ایرانی علوم ریاضی با حضور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با سعید رضا عاملی دبیر این شورا دیدار کردند.
سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، بعد از صحبتهای اعضاء هیئت مدیره اتحادیه انجمنهای ایرانی علوم ریاضی، ضمن خیر مقدم به اعضای اتحادیه انجمنهای ایرانی علوم ریاضی گفت: اهمیت ریاضیات وگسستی که در این حوزه به وجود آمد منجر به تشکیل اتحادیه انجمنهای ایرانی علوم ریاضی شده است.
وی با اشاره به اینکه دوره جدید به عنوان عصر الگوریتم نامگذاری شده است، گفت: بنیان تکنولوژیهای جدید بر ماهیت دیجیتال است.
عاملی با بیان این مطلب که محیط دیجیتال محیطی عددی است، خاطرنشان کرد: البته باید به این نکته توجه کرد که تعبیری که از این محیط به عنوان محیط مبتنی بر صفر و یک میشود، دقیق نیست چرا که در بین این دو عدد بینهایت جهان اعداد وجود دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مصالح جهان مجازی، اعداد و مسیر تغییرات و روندها بر مبنای الگوریتمهای عددی است.
وی تأکید کرد: مسیریابی که در فضای دوم انجام میشود بسیار خیرهکننده است و جنبه هوشمندی آن که باعث اتومایزیشن میشود ابتنا بر قابلیت جهان ریاضیات دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این مطلب که فناوریهای جدید باعث شده که عرصه کار ریاضیات بسیار گستردهتر از گذشته شود، و زبان ریاضی عرصه کاربردی بسیار گستردهتری پیدا کند، افزود: میتوان از این منظر نگاه کرد که منابع اصلی مدیریت جهان دیجیتال شده است.
وی ادامه داد: در بسیاری از دانشگاهها، دانشکده کامپیوتر و ریاضیات با هم پیوند خوردهاند و در دانشگاههای ایران هم چنین وضعیتی بود، ولی به مرور زبان علوم پایه از علوم مهندسی جدا شد که قطعاً حوزه اثر و کاربرد ریاضیات را ضعیف کرد. پایه همه کارهای نرمافزاری و برنامهنویسی طراحی محیط دیجیتال ابتنا بر ریاضیات است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این مطلب که جداسازی در علوم منجر به ایجاد مشکل میشود، تأکید کرد: جداسازی گاهی اوقات منجر به انزوای علوم شده است و از قدرت آن کاسته است.
عاملی بر لزوم تحول در کتب درسی تأکید کرد و گفت: اصلاح متون آموزش و پرورش نیاز به کار جدی دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر جایگاه کانونی و محوری ریاضیات در فضای دوم گفت: به عنوان مثال فیس بوک که نزدیک به دو میلیارد و چهارصد میلیون جمعیت دنیا در آن فعال هستند، ۷۰۰ هزار اپلیکیشن دارد و همین طور ارزش تراکنش سرمایهای گوگل در سال ۲۰۱۹ نزدیک به یک تریلیون دلار بوده است و بنیان طراحیهای این محیط به ریاضیات مرتبط است و کاملا ماهیت رقومی دارد.
وی با اشاره به ریاضیات قدیم و جدید خاطرنشان کرد: اشخاصی که دانش ریاضیات قدیم را دارند لزوماً در ریاضیات جدید (منظور ریاضیات دیجیتال است) موفق نیستند، انشعاب به وجود آمده در رشتههای جدید باعث شده که جایگاه ریاضیات جدید کم رنگ شود و نیاز به کار جدیتر دارد.
وی به این موضوع که پایهگذار الگورتیم دانشمند و متفکر ایرانی، خوارزمی اشاره کرد و گفت: فناوریهای جدید، به اعتبار اینکه رقومی شدهاند، جدید هستند.
عاملی گفت: در کنکور ضمانتهای لازم برای ایجاد آزمون ایمن وجود دارد و سازمان سنجش نیز در این زمینه تلاش بسیاری کرده است، اما آیا این روش صحیح است که سرنوشت دانشآموز ظرف ۴ ساعت آزمون تعیین شود؟
عاملی با تأکید بر اینکه عدم توانایی حل مسئله منجر به خشونت میشود، گفت: در سواد اینترنتی، وقتی فرد به سواد تحلیلی برسد توان مرز ایجاد کردن دارد، ریاضیات دانش حل مسئله است و اگر بتوانیم تفکر ریاضی را در جامعه تقویت کنیم، بجای ناراحتی و خشونت کلامی یا حتی بدنی، برای حل مسئله و یافتن راه حل تلاش میکنیم.
عاملی در مورد مسئله کنکور نیز گفت: در کنکور ضمانتهای لازم برای ایجاد آزمون ایمن وجود دارد و سازمان سنجش نیز در این زمینه تلاش بسیاری کرده است، اما آیا این روش صحیح است که سرنوشت دانشآموز ظرف ۴ ساعت آزمون تعیین شود؟
وی با اشاره به اینکه آزمون در یک فرآیند با آزمون مقطعی تفاوت دارد و دو سیاست متفاوت است، اضافه کرد: اگر به آزمون فرآیندی اعتقاد داریم، در این صورت باید دانش آموز مقطع به مقطع سنجیده شود و طی یک دوره چهار ساله جایگاه دانشگاهی خود را پیدا کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه اراده بزرگتری نیاز است که مسیر کنکور متفاوت دیده شود، خاطر نشان کرد: اولین صحبت بنده با دکتر قالیباف به عنوان رئیس جدید مجلس در مورد کنکور بوده است که بتوانیم با همکاری مجلس مسیر دقیقتر و کارآمدتری را برای توانمندسازی و سنجش و سپس پذیرش دانش آموزان در دانشگاه دنبال کنیم.
عاملی بر لزوم تفکیک بین سنجش و پذیرش تأکید کرد و گفت: از این رو دانشگاهها باید استقلال پذیرش داشته باشند و ضرورت دارد قاعدهای برای ضمانتهای پذیرش و عدالت در پذیرش فراهم شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه نقشه جامع علمی کشور در شرف اصلاح و بازنگری است، به اعضای اتحادیه انجمنهای ایرانی علوم ریاضی پیشنهاد داد: به منظور پیشرفت تقویت علوم پایه به طور عام و ریاضیات به طور خاص در نقشه جامع علمی کشور پیشنهادات خود را به ستاد نقشه ارائه دهند.
همچنین عاملی به آغاز فعالیت شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: فعالیت این شورا با محوریت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و اتحادیه انجمنهای ایرانی علوم ریاضی پیشنهادات خود را برای تقویت علوم پایه در آموزش و پرورش ارائه دهند و حتماً استقبال خواهیم کرد.