به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه دست خط اظهار کرد: کرونا که به کشور وارد شد، همه چیز را تحت تأثیر قرار داد و آموزش هم مستثنی از این موضوع نبود؛ مدارس تعطیل شد، اما آموزش تعطیل نمیشود و بر این اساس با همکاری سازمان صدا و سیما، آموزش تلویزیونی ظرف یک هفته آغاز شد.
وی ادامه داد: بیش از ۲ هزار برنامه اجرا شد و بعضی از برنامهها تا ۲۷ میلیون بار دانلود شده است؛ در زمینه آموزشهای تلویزیونی با دو مشکل مواجه شدیم و نمیدانستیم چقدر مخاطبان از این آموزشها استفاده میکند و تا چه حدی کار آموزش را جدی گرفتند و نکته دیگر اینکه اگر دانشآموزان ابهام داشتند چگونه با معلم ارتباط بگیرند.
* ورود ۷۰ درصد دانشآموزان به شبکه شاد
حاجیمیرزایی اضافه کرد: در همان زمان خود معلمان مدارس در شبکههای داخلی و خارجی با دانشآموزانشان ارتباط داشتند که اقدام خوبی بود، اما این هم مشکلی داشت و از این جهت که نمیدانستیم در این فضا چه اتفاقی میافتد و نیاز به شبکه آموزشی اختصاصی برای خود آموزش و پرورش است.
وی به ایجاد شبکه آموزش دانشآموزان (شاد) اشاره کرد و گفت: در شبکه شاد تلاش کردیم که عین کلاس حضوری دانشآموزان، کلاس مجازی ایجاد کنیم و تاکنون همه مدیران، بیش از ۹۴ درصد معلمان و ۷۰ درصد دانشآموزان وارد این شبکه شدند.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در این راستا انجمن اولیا و مربیان با برخی خانوادهها تماس گرفتند و مشخص شد که برخی مشکل اینترنت دارند و برخی هم گوشی هوشمند نداشتند یا به تعداد فرزندان دانشآموز خود گوشی تلفن نداشتند که امکان استفاده همه فرزندان یک خانه با یک گوشی تلفن فراهم شد.
وی با اشاره به فراهم شدن امکان استفاده از تلویزیون محلی و ارتباط رادیویی برای آموزش دانشآموزان، گفت: بستههای خودآموز آموزشی را نیز تولید کردیم که در اختیار دانشآموزانی که نمیتوانستند از آموزش مجازی و تلویزیونی استفاده کنند، قرار میگرفت.
حاجیمیرزایی افزود: در جایی که تعداد دانشآموزان محدود بود و وضعیت آن منطقه هم از نظر وجود موضوع کرونا، سفید بود، کلاس تشکیل میشد؛ به عنوان مثال معلمی داشتیم که هر روز ۵۰ کیلومتر به مدرسه میرفت و بر میگشت و جلوههای نابی از مسؤولیت پذیری معلمان را شاهد بودیم.
وی به بازگشایی یک ماهه مدارس، اظهار کرد: در پایان سال، مدارس به مدت یک ماه برای حضور دانشآموزان جهت رفع اشکال باز شد و حدود ۲۰ درصد دانشآموزان روستایی مراجعه کردند.
وزیر آموزش و پرورش درباره امتحانات نیز گفت: امتحانات پایه نهم به جهت هدایت تحصیلی و پایه دوازدهم به جهت اهمیت کنکور، حضوری و با رعایت پروتکلهای بهداشتی به خوبی انجام شد.
وی افزود: در سد تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان شده است که باید به سمت آموزش الکترونیک برویم، ولی کرونا ما را به این زیست بوم جدید پرتاب کرد.
* سال تحصیلی جدید قطعاً از ۱۵ شهریور آغاز میشود
حاجیمیرزایی درباره سند ۲۰۳۰ گفت: در این زمینه هر اقدامی که در هرجا انجام شود، اگر به ما منعکس شود، پیگیری میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص آمار دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی افزود: حدود ۱۱ درصد دانشآموزان ما در مدارس غیرانتفاعی تحصیل میکنند.
وی درباره شهریه مدارس غیردولتی گفت: مدارس منحصرا برای خدماتی که ارائه کردند میتوانند وجه دریاف کنند و هزینه هر آنچه انجام نشده است را باید به والدین برگردانند البته در تفاهمی بین برخی اولیا و مسؤولان مدارس، آن هزینهها به عنوان شهریه سال آینده در نظر گرفته شده است؛ در این زمینه ۷ مدرسه مهم تهران در شورای نظارت بر مدارس غیردولتی به دلیل تخلف، لغو امتیاز شدند.
* ۳ سناریو بازگشایی مدارس در آغاز سال تحصیلی
وی در خصوص آغاز سال تحصیلی و اینکه آیا امکان دارد که سال تحصیلی جدید زودتر از ۱۵ شهریور آغاز شود، بیان کرد: برگزاری سال تحصیلی تمهیداتی دارد و برخی تمهیدات از بهمن آغاز میشود و ما از ۱۵ شهریور به هر ترتیبی شروع میکنیم
حاجیمیرزایی درباره مدل آموزش در سال تحصیلی جدید گفت: اگر مدرسه در منطقه وضعیت قرمز باشد، آموزش به صورت الکترونیکی است؛ اگر مدرسه در منطقه وضعیت زرد باشد، آموزش ترکیبی از حضوری و الکترونیکی است و اگر مدرسه در منطقه وضعیت سفید باشد، آموزشهای به شکل قبل است.
وی ادامه داد: در وضعیت زرد، مدارس در روزهای حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار میشود؛ ۴۰ درصد مدارس بهگونهای است که میتوان با رعایت فاصله اجتماعی مدرسه را دایر کرد و در جایی که کلاسهای درس پرجمعیت است باید به ۲ دوسته تقسیم شوند؛ آن روزهایی که دانشآموزان در مدرسه نیستند، کلاسها غیرحضوری است، ضمن اینکه همه درسها باید حضوری و غیرحضوری ارائه شود؛ اگر ۴ ساعت فیزیک است، یک ساعت و نیم حضوری و یک ساعت و نیم غیرحضوری انجام میشود که بتوانیم از این فرصت برای همه درسها استفاده کنیم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر شرایط سفید باشد، ۲۰ درصد محتوای آموزشی باید به صورت غیرحضوری ارائه شود تا ظرفیت آموزش غیرحضوری به بلوغ برسد.
* افزایش بیش از ۶۵ درصدی حقوق فرهنگیان/ افزایش میانگین حقوق به ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
حاجیمیرزایی درباره افزایش حقوق فرهنگیان و در پاسخ به این پرسش که «فکر میکنم ۵۰ درصد افزایش داشتند؟»، گفت: بیشتر از ۵۰ درصد بود؛ ما حقوق معلمان را افزایش دادیم و این افزایش بیش از ۶۵ درصد بود، اما وقتی این را بیان میکنیم برخی فکر میکنند کار بزرگی برای معلمان انجام دادیم بلکه ما معلمان را به بقیه کارکنان دولت رساندهایم و از سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به حدود ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است؛ البته متوسط دریافتی معلمان است، بنابراین همه آنهایی که هیچ نگرفته بودند مانند کارکنان اداری اموزش و پرورش یکباره ۵۰ درصد به حقوقشان اضافه شد و آنهایی که قبلاً گرفته بودند به میزانی که نگرفته بودند، اضافه شد.
وی در پاسخ به این پرسش که «خودتان به عنوان وزیر آموزش و پرورش از این سطح حقوق راضی هستید؟»، افزود: در مورد کار معلمی نمیتوان درباره حقوق آن صحبت کرد. هر چقدر که بتواند خدمات بهتر و موثرتری بدهیم استقبال خواهیم کرد، اما در مقایسه اتفاقاتی که در طول سال گذشته رخ داده، من فکر میکنم غاطبه فرهنگیان عزیز رضایت نسبی دارند و به ما هم منعکس کردهاند.
* بیمه تکمیلی فرهنگیان به روش صندوقی انجام میشود
وزیر آموزش و پرورش درباره بیمه فرهنگان اظهار کرد: سالها است که آموزش و پرورش بیمه خود را به روش صندوقی انجام میدهد؛ یعنی یک حق بیمهای را کارکنان آموزش و پرورش بابت بیمه تکمیلیشان میپردازند و این در صندوق بیمه آتیهسازان قرار میگیرد و هزینهها را متناسب با آن پرداخت میکنند.
وی ادامه داد: کاری که امسال انجام دادیم این بود که هم تعداد مراکز خدمات و هم تعداد خدمات را افزایش دادیم و هم زمان دریافت پول را کاهش دادیم، اما همچنان رضایت ندارم و فکر میکنم یکی از جاهایی که باید در مورد فرهنگیان تلاش بیشتری شود حوزه بیمه است.
این مقام مسؤول در آموزش و پرورش اضافه کرد: بنده درباره افزایش حقوق معلمان عزیز این را بیان کنم که این که گفتم، متوسط همه فرهنگیان است؛ ممکن است برخی بیشتر و برخی کمتر از این افزایش حقوق داشته باشند.
* اجرای سند تحول و لزوم ایجاد گفتمان پیرامون آن
حاجیمیرزایی درباره اختلاس در بانک سرمایه، بیان کرد: متاسفانه آن موضوع به اعتماد عمومی آسیب رساند و انشاءالله به کار کسانی که کوتاهی کردند، رسیدگی میشود و قطعاً مجازات میشوند و واقعا مربوط به آموزش و پرورش نبود؛ بیرون بانکی بود که ما بخشی از سهامداران آن بودیم و آن بانک تخلفاتی کرده که ما هم تبعات آن را پس میدهیم؛ فکر میکنم این تخلفات بانک مربوط به قبل از ۹۲ است.
وی در خصوص این موضوع که اجرای سند تحول به ایجاد گفتمان درون آموزش و پرورش وابسته است، افزود: سند تحول بنیادین، مهمترین مأموریت ماست؛ در طی سالهای گذشته که این سند ابلاغ شده است کارهای متنوعی درباره مسؤولینی که در زمانی مسؤولیت در وزارت آموزش و پرورش داشتهاند، انجام شده است. کارهایی که همگی لازم بوده مثلا اهداف دورههای تحصیلی تدوین شده و در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده است، همچنین به شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش شده است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نکتهای که ما به آن اضافه کردیم، این است که وقتی از سند حرف میزنیم باید یک گفتمان پیرامون آن شکل گیرد. معلم ما چه درکی از اهداف سند دارد؟ خانواده چه درکی دارد؟ جامعه چه درکی دارد؟ ما از داخل سند، اهدافی را بیرون کشیدیم که میتوانیم در مدرسه نشان دهیم. قانون به ما گفته است هر کسی که دوره متوسط نظری را، نه فنیوحرفهای و کاردانش که جداگانه است، طی میکند باید متناسب با جامعهای که در آن زندگی میکند، یک مهارت بلد باشد.
وی اضافه کرد: ظرفیت، امکانات و منابع ما برای این هدف خیلی محدود است؛ اعتباری برای اجرای سند در اختیار نداریم. همین پولی که میگیریم حقوق میدهیم؛ لذا در هر استانی یک منطقه را انتخاب کردهایم و در آن منطقه برای دانشآموزان از این فرصت استفاده کنیم و یک مهارت را به آنها آموزش دهیم.
حاجیمیرزایی در ادامه افزود: مثلاً طرح «خوانا» را در آموزش ابتدایی جزو بستههای تحولی گرفتهایم؛ دانشآموزان باید در دوره ابتدایی خواندن را به خوبی بیاموزند. نوشتن، شنیدن، خواندن و گفتن را به خوبی بیاموزند! و همچنین یک مهارتهای پایه مانند مهارت حل مساله و ارتباط برقرار کردن را باید بیاموزند؛ مطمئن هستم وقتی خانوادهها بدانند این فرایند منجر میشود فرزند آنها توانایی ایفای نقش بیشتری داشته باشد، خوشحال خواهند شد؛ اگر این دهه را پشت سر بگذاریم و نتوانیم کام جامعه و فرهنگیان را از این تحول شیرین کنیم، ممکن است بعداً بگوییم این هم تمام شد.
* ۵ راه برای حل مشکل کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کمبود ۱۹۷ هزار نیروی انسانی در این وزارتخانه، گفت: ۵ روش برای تأمین نیروی انسانی خود داریم؛ سالی ۶۰-۵۰ یا ۴۰ هزار بازنشسته در سالهای مختلف داریم که از گردونه آموزش و پرورش خارج میشوند؛ حدود ۲۰ هزار نفر را از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب میکنیم که اینها ۴ سال آموزش میبینند و بعد وارد چرخه آموزش میشوند؛ بنابراین این ۲۰ هزار نفر هم فعلاً به درد امسال ما نمیخورد.
وی ادامه داد: ۲۳ هزار نفر را اجازه داریم از طریق ماده ۲۸ استخدام کنیم که ۵ هزار سهمیه هم از قبل مانده بود و ۲۸ هزار نفر میشود؛ اینها را از بین لیسانسیههایی که در کشور موجود هستند، تأمین میکنیم. فراخوانی داده میشود که فکر میکنم در مرداد این کار انجام شود. اینها شرکت میکنند و آنهایی که در آزمون موفق شدند باید دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان ببینند که کار تدریس را انجام دهند.
حاجیمیرزایی اضافه کرد: برخی از همکارانی که بازنشسته میشوند و میتوانند بازنشسته نشوند، یعنی قانونی اجازه دارند تا ۳۵ سال بمانند، از آنها میخواهیم که نروند؛ اجازه داریم آنهایی که رفتهاند، یک سوم اوقاتشان را با یک سوم قیمت بخریم و سر کلاسهای آموزشی بیاوریم؛ این کار را هم انجام میدهیم.
وی افزود: الان حدود صد هزار نفر افرادی هستند که پیرامون آموزش و پرورش سالهای مختلف به صورت حق التدریس و آموزشیار سوادآموزی کار کردهاند و اینها اجازه دارند به صورت حق التدریس با ما همکاری کنند؛ اجازه گرفتن نیروی حق التدریس جدید را نداریم. درصدد این موضوع هستیم که هم با مجلس و هم با شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت کردیم که بتوانیم سامانی به وضع نیرو انسانی آموزش و پرورش بدهیم.
* قانونی که ۱۱ بار اصلاح شده است
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در طی ده سال گذشته ۴۸.۵ درصد از نیروهایی که جذب کردیم از مسیر دانشگاه فرهنگیان جذب نشدهاند؛ از سوی دیگر آنها هم محق هستند؛ به هر حال عدهای نیرو سالها زحمت کشیدند و کار کردند و توقع دارند. قانوناً در قبال آنها تعهدی نداشتهایم، ولی این تعهد بعداً ایجاد شده است. از سال ۸۸ قانونی را مجلس تصویب کرده که به نظر من در حوزه تقنین شاید بیسابقه باشد، که بیش از ۱۱ بار این قانون اصلاح شده است. هر بار دامنه آن گستردهتر شده است.
وی تصریح کرد: روز اولی که این قانون تصویب شد بنا بود از طریق این قانون ۶۰ هزار نفر استخدام شوند که به صورت حق التدریس پیرامون آموزش و پرورش بودهاند و تاکنون ۱۹۷ هزار نفر از اینها استخدام شدهاند و الان حدود ۱۰۰ هزار نفر دیگر باقی ماندهاند.
* حمایت حقوقی از معلمان مدارس غیردولتی
حاجیمیرزایی درباره وضعیت مدارس غیرانتفاعی و در واکنش به این جمله که «برخی جاها به یک تجارتخانه تشبیه میشود. معلمینی را با کمترین قیمت بکارگیری میکنند تا بیشترین سود را مدرسه ببرد»، اظهار کرد:، چون من هم اطلاعاتی درباره این مدارس و هم درباره خرید خدمات آموزشی دارم که میپذیرند منطقهای را معلم ببرند تا تدریس کند، به نحوی موجب استثمار معلم در نهایت میشود.
وی اضافه کرد: معلم ناگزیر است تدریس کند و پولی که دریافت میکنند، چون پول مستمر نیست، ممکن است ۲۵ درصد دریافت کند و بقیه آن را تا آخر سال میرود و آن را خرج اداره واحد آموزشی میکند یا بیمه کسانی که بکارگیری شدهاند، میشود و پولی برای آن باقی نمیماند که به معلمان حقوق بدهد؛ بنابراین برخی از اینها با حقوق خیلی کمی کار میکنند. ما این امر را توقف دادیم. باید اهلیت کسانی که وارد این حوزه میشود ثابت شود و باید ضمانتهایی داشته باشد که حقوق معلم تا پایان سال رعایت شود.
وزیر آموزش و پرورش درباره معلمان مدارس غیرانتفاعی گفت: یکی از ۲۵ بسته تحولی ما تحول در معلمان مدارس غیردولتی است که طراحی کردهایم تا تحت آموزشهای خاصی قرار گیرند و کنترل شوند. از نظر حمایتهای حقوقی هم پیگیر هستیم.
وی درباره استقرار کامل سامانه «تدارکات الکترونیک دولت برای شفافیت و مبارزه با فساد»، بیان کرد: این سامانه دولت است که همه خریدهای دستگاههای دولتی باید در آنجا ثبت شود تا رعایت شفافیت انجام شود و ما هم بخشی از دولت هستیم و این را اجرا میکنیم؛ در مورد تعارض منافع، لایحهای را دولت تنظیم کرده و به مجلس تقدیم کرده که باید مراحل تصویب را در مجلس بگذراند.
حاجیمیرزایی اضافه کرد: با اعتراضاتی روبرو بودیم، مثلاً کسانی که خودشان ذینفع هستند در حوزه تصمیم گیریهایی هستند که خودشان هم ذینفعان هستند. اگر کسی خود مدرسه غیردولتی دخالت داشته باشد و در تصمیم گیری مدارس غیردولتی دخالت داشته باشد این تعارض منافع میشود.
وی واکنش به این جمله که در مورد قضیه کرونا برخی از خانوادهها تصمیم گرفتند که فرزندانشان را به مدرسه نفرستند و برای آنها معلم خصوصی بگیرند»، اظهار کرد: توصیه ما به خانوادههای عزیز این است که نیازی نیست خودشان را به زحمت بیندازند. ما مراقب سلامت بچهها هستیم. اگر نگران سلامت هستند ما تابع محض تصمیم گیران سلامت کشور هستیم. اگر امکان حضور نباشد غیرحضوری این کار را انجام میدهیم و حتماً تضمین میکنیم کار آموزش با کیفیت خوبی انجام شود.
* مدرسه خشت و گلی نداریم
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «هنوز مدارس کپری داریم یا خیر؟»، گفت: نه، مدارس خشت و گلی را کلاً تمام کردیم. اتفاق مهمی که در زلزله کرمانشاه رخ داد که جا دارد از جامعه مسؤولیتپذیر ایران بزرگ تشکر کنم، سرانه فضای آموزشی کرمانشاه قبل از زلزله، کمتر بود، تا بعد از زلزله! یعنی دو برابر آنچه خراب شده بود احداث شد.
وی درباره بخاریهای غیر استاندارد و حوادث ناشی از بخاری، بیان کرد: سال گذشته هر جایی که لوله کشی گاز شده بود بخاریها را ایمن کردیم؛ برخی از جاهایی که بخاری نفتی بود، سعی کردیم از روشهای استانداردسازی استفاده کنیم و اینها را به شکل مناسبتری قرار دهیم؛ امسال اتفاق بزرگی رخ میدهد. در قانون بودجه پیشبینی شده است که از محل عوارض گاز، بخاری ۱۰۰ هزار کلاس استاندارد شود و وزارت نفت متعهد شده، عوارضی که از گاز میگیرد به ما بدهد و ما این کار را انجام دهیم که امیدواریم یک جهش خوبی در جهت ایمنسازی مدارس از نظر سیستم گرمایشی داشته باشیم.
حاجیمیرزایی در پاسخ به این پرسش که «از مراحل درمان بچههای شین آباد خبر دارید؟»، گفت: الحمدالله مراحل درمانی آنها انجام شده؛ اینها علاقهمند بودند استخدام شوند که با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی، مسأله استخدام این عزیزان را هم حل کردهایم و الان منتظر اعلام توافق سازمان برنامه و بودجه برای تأمین منابع هستیم تا انشاءالله این کار انجام شود.
وی درباره ارتباط با کمیسیون آموزش مجلس، اظهار کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات را مصمم دیدم. تعهد ما به نمایندگان این است که هر جایی مشکل یا مسأله و خدشهای باشد، سریع واکنش نشان خواهیم داد. اهداف ما مشترک است، مأموریت هایمان مشترک است.